2015-07-29, 10:22
Medlem
Tjena, hade rätt hårt sex i helgen vilket resulterade i att jag har fått slitskador på och runt ollonet. Har än så länge bara baddat med fuktigt papper, sköljt med vatten och försökt hålla det så rent som möjligt. Men nu har det börjat inflammera och det gör rätt ont. Behöver man gå till en läkare eller liknande för att få utskrivet något eller finns det någon receptfri salva man kan köpa på apoteket, eller bara fortsätta så som jag gjort och hoppas det går över fort?
Citera
2015-07-29, 10:24
Avstängd
Köp hydrokortison på apoteket, Kostar typ 25 kronor för en tub. Men låt snorren vila först i någon dag. Inget tvål, bara vatten.
Citera
2015-07-29, 10:50
Medlem
Säker på hydrokortison? Har för mig att det står att det inte ska användas på öppna sår.
Citera
2015-07-29, 11:09
Avstängd
Det får du kolla. Du skrev slitskada, inte öppet sår. Men det vet väl butikspersonalen.
Citera
2015-07-29, 11:15
Medlem
Inotyolsalva om det bara är inflammerat, lite sårigt och irriterat, då är den jättebra. Däremot inte om det är infekterat.
Citera
2015-07-31, 12:54
Medlem
Parasights avatar
Du ska absolut inte ha kortison i ett infekterat sår. Inotyol gör heller ingen nytta.
Om det är rött, ont och svullet behöver du gå till läkare för ev antibiotika. Inte det roligaste stället om infektionen tilltar...
Citera
2015-07-31, 16:45
Medlem
Varför ska ts ha anibiotika om det inte är infekterat?
Citera
2015-08-01, 18:03
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Varför ska ts ha anibiotika om det inte är infekterat?

Och hur vet du att det inte är infekterat? Smutsig sårskada, som efter ett pat dagar börjar göra ont och ser inflammerat ut, låter som en starkt misstänkt bakterieinfektion i mina öron, och om jag var tvungen att välja en kroppsdel som skrumpnar och ramlar av eftersom jag inte masade mig till farbror doktorn i tid, skulle jag nog inte välja just den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in