2015-07-29, 00:44
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Har en blandis på 1år som är så in i helvete rädd när det kommer till kloklippning. Vi har gått på kurs där dom sa att man måste belöna hunden med nåt gott innan samt efter kloklippningen, samt ta det lugnt osv. Men det hjälper ju inte!

Hon skakar på tassarna som en galning hela tiden, så jag får inget grepp och blir livrädd att jag klipper henne eller nåt, så varenda gång så klipper jag bara topparna. Baktassarna går inte alls att klippa ibland och jag har nu bokat tid för kloklippning på ett hunddaggis. Men jag vill ju kunna klippa dom själv.

Vad ska jag göra, snälla hjälp mig!
Citera
2015-07-29, 02:19
Medlem
tingelingans avatar
Hon känner din osäkerhet och det gör det värre.
Ta bara tag i tassen och klipp. Du kan prata med henne under tiden du klipper men är du osäker så kommer hon att tro att det är livsfarligt
Citera
2015-07-29, 04:27
Medlem
Europes avatar
Hmm...svårt att säga, då om ni har gått på kurs, så antar jag att ni redan har testat en massa olika saker? När det gällde vår valp, så försökte jag först klippa henne som jag brukade klippa vår förra hund, d.v.s. att hon ligger på rygg i min famn medan jag klipper. Valpen sprattlade dock som en galning och ville inte lugna ned sig, men plötsligt slog det mig (utifrån lite andra iakttagelser) att hon förmodligen i första hand reagerade just på ryggliggandet och lade henne över mina ben på mage istället. Hon blev omedelbart lugn och medgörlig. Så kort sagt var det inte själva klippningen som var problemet.

Som sagt, utan att veta vad ni har gjort, samt utan att se det hela, så tycker jag att det är klurigt (dessutom är det inte hundar jag är expert på att hantera, utan katter). Jag menar, när och av vad blir hunden nervös? Blir hunden nervös av att man redan tar grepp, lyfter upp eller gör något annat? Blir hunden nervös av om man t.ex. tar tag i dess tassar? Skulle det t.ex. vara att den är nervös för att man håller fast tassen, så skulle jag vänja den vid det när man gör något den t.ex. gillar (t.ex. bli kliad), möjligtvis belöna den, samt göra det ett tag utan att blanda in klippning tills hon inte längre reagerar på det. Om det gäller endast själva klippningen, så skulle jag börja med att endast klippa en tass eller bara ett par klor och sedan sluta, ge en belöning och inte göra mer den dagen, utan fortsätta nästa dag med att ta lika lite o.s.v. och försöka pö om pö öka tiden/mängden klor man klipper varje gång.

Jag delar inte uppfattningen att man ska mer eller mindre med våld klippa hunden. Jag tvivlar på att det hjälper att dessutom ge hunden ett verkligt trauma kring klippning, utöver den oro som redan finns. Åtminstone fungerar jag själv så (åtminstone när jag var liten). Däremot håller jag helt med om att tala lugnt (inte ömkande!) och bete dig lugnt, men ändå bestämt. Eller snarare menar jag bete sig säkert än bete sig bestämt, om ni förstår skillnaden? Någon frågade mig hur man inger hunden förtroende (när hon tyckte att hennes hund var lugn med mig och jag hade sagt att det handlar om att inge förtroende), så kunde jag - och kan jag ännu - inte komma på en bättre förklaring än att man måste bete sig som om man "har koll". Det är ju samtidigt rätt enkelt, för jag tror de flesta av oss är mer beredda att lägga vår liv och hälsa i någon annans händer om det verkar som att de vet vad de sysslar med. Men ibland, speciellt när det gäller unga hundar, så räcker inte det, utan man måste även övertyga dem om att själva grejen i sig inte är en big deal, d.v.s. få bort själva oron för just det specifika man ska göra.
Senast redigerad av Europe 2015-07-29 kl. 04:43.
Citera
2015-07-29, 06:48
Medlem
Känner igen det du skriver, min hund sprang under soffan så fort jag öppnade skåpet där jag förvarade klotången.
Tänkte till och- kom på att istället fila ner klorna!. Häfta fast ett medelgrovt sandpapper på en lagom stor träkloss, 0 risk att klippa i pulpan! Nu ligger jycken på sin favvostol medans jag filar.
Citera
2015-07-29, 07:00
Medlem
Min jycke var likadan som valp/unghund. Låt hunden nosa på klotången då och då utan att du försöker klippa, sen så låtsasklipp brevid klon och beröm hunden mycket. Gör det ganska ofta så lär den förhoppningsvis sig att det inte är farligt.
Och när du klipper skarpt så var försiktig och klipp inte för mycket.
Det är en process men rätt vad det är så kommer hunden lära sig att det inte är någon big deal att klippa klorna.
Citera
2015-07-29, 08:47
Medlem
Beemos avatar
Du kan också ta med hunden till närmsta djuraffär, förklara situationen och sedan låta dem klippa. Kostar typ 60 kr och blir betydligt lättare när man e två.
Citera
2015-07-29, 09:45
Medlem
Myrtens avatar
Har man en hund som rycker till med tassen vareviga gång man ska till att klippa (de verkar kunna läsa tankar) så behöver man låsa fast benet på ngt sätt. Men, det stressar oftast hunden och meningen är ju att det ska bli bättre o bättre för varje gång och det blir det endast om upplevelsen inte är alltför obehaglig.

Jag brukar göra såsom så när jag klipper andras hundar (om de är svåra att klippa) att jag har en medhjälpare. Medhjälparen försöker så gott den kan beroende på situationen att låta bli att direkt hålla fast hunden, däremot hela tiden klia kring hals och öron, prata med hunden och försöka rikta huvudet bort från den som klipper, dels för att det ofta handlar om hundar som försöker nypas (kan behövas munkorg ibland) dels pga många hundar slappnar av mer om de inte har direkt koll på allt som händer. Inte alla hundar, vissa behöver ha koll på vad man gör. Samtidigt så blockar medhjälparen försiktigt benen, när man klipper frambenet genom att rent fysiskt blocka bakom armbågen utan att direkt hålla fast om det går, bakben motsvarande fast framför knäet. Jag kan inte riktigt förklara bättre än så, man får gå på känsla. Den som klipper behöver oftast både hålla fast tassen (utan att råka nypas) och samtidigt klippa klorna, en och en i taget.

Om hunden inte orkar mer än någon klo åt gången så fine, då tar man en klo om dagen. det brukar oftast funka att ta allihop bara man tar det lugnt och låter bli att stressa och låter det ta den tid det tar.

Min egen hund... håller jag själv fast med bensax och klipper klorna.
Citera
2015-07-29, 16:41
Medlem
Djitiis avatar
Jag skulle börja med att klicka in hunden. Belöningsord går naturligtvis också bra men se till så att hunden förstår vad det handlar om.
När detta är gjort skulle jag dela in det i små steg.

Steg 1: Träna korta pass, flera gånger om dagen. Börja med att stryka handen lätt över tassen, klicka och belöna när din hand vidrör tassen. Upprepa, upprepa, upprepa tills din lätta beröring betyder godis. Utvecka, låt din hand ligga kvar på tassen lite längre innan belöningen kommer.

Steg 2: Träna som tidigare men nu kommer belöningen först när du får hålla i tassen.
När du kan sitta med tassen i handen några sekunder och hunden väntar på sin belöning så kan du försiktigt börja pilla med tassarna. Börja enkelt, kläm lite, pilla mellan tårna, lyft och vrid på tassarna. Gå långsamt fram.

Steg 3: När hunden inte har några problem med att du pillar och undersöker tassarna så introducerar du klotången. Backa till steg 1 och börja med att stryka klotången på tassarna. Gå sedan vidare. Håll i tassen, stryk med klotången på tassarna, pilla med klotången runt klorna osv osv.

Steg 4: Nu ska klotången inte längre förknippas med annat än godis. Första gången som du ska klippa så klipp ytterst lite. Och nöj dig med 1-2 klor åt gången.

Om hunden rycker undan tassen, låt den göra det men då uteblir också belöningen.
Träna korta pass, aldrig svårare än att hunden känner sig bekväm.
Citera
2015-07-30, 20:22
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Med min stora hund som gärna sprattlade vid kloklippning gjorde vi så att jag satt bredvid och hela tiden avledde hunden med en massa godis som jag kontinuerligt skyfflade in i käften på honom medan sambon snabbt klippte. Det krävde viss teknik, men det funkade för oss. Till slut kunde man delvis klippa utan godisskyfflandet.
Citera
2015-08-10, 17:38
Medlem
Pokkass avatar
Jag hade samma problem med min hund när han var yngre. Med vetskapen om att han skulle bli en kille i 100kg-klassen kände jag att jag behövde bryta den onda spiralen vi hamnat i. Han var osäker, jag blev osäker, klippte honom olyckligtvis därför i pulpan, blod, skrik och panik, och sen började det om igen vid nästa klipptillfälle.

Jag tog då med hunden till en hundklipperska som klippte klorna, gick som en dans för en van hand. Gjorde detta ett par gånger, sedan började jag klippa en klo i taget själv hemma, godis för varje klo som blev klippt. Nu är hunden helt galen i att klippa klorna, blir helt överlycklig när tången tas fram.
Citera
2015-08-10, 17:54
Medlem
Photoshoppeds avatar
Som har skrivits tidigare: belöna med godis (nåt som är riktigt frestande) när klotången bara rör foten, godis när tången rör klon och sen kan man sluta där efter några gånger utan att ha klippt en enda klo. När man väl klipper vid nästa tillfälle så ta bara ytterst lite och sedan godis direkt, efter varje klo. Låt fatet med godis stå så att hunden ser det. Det brukar inte ta lång tid innan klippet förknippas med godis och inte med rädsla. Klipp bara någon enstaka klo per gång till att börja med. Funkar även när man har haft det struligt ett tag. Min hund blir numera alldeles vild när jag frågar om vi ska klippa klorna. Det räcker med ordet klippa faktiskt och sen blir hon väldigt besviken om det inte blir nåt och jag klipper gräset istället.
Citera
2015-08-11, 12:23
Medlem
Ålens avatar
Testa fila klorna. Jag kör den grova sidan på en fotfil, funkar utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in