Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-02, 15:24
  #589
Avstängd
ClaudiaCardinales avatar
Du verkar ha en lite trög hjärna men jag skall ändå försöka förklara. Älgar är inte utrotningshotade i Sverige. Lejon är utrotningshotad och dessutom var det ju inget vanligt lejon han jagade ut ur nationalparken och dödade.

Så kommer du ditt riksmongo och jämför med älgjägare i Sverige
Citera
2015-08-02, 15:26
  #590
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Så sorglig läsning och gör att man hatar tandläkarjäveln ännu mer

"Lejonkungens sista strid" - Expressen.

Färgstark rubrik, kan vi inom några dagar förvänta oss rubriker såsom:

"Aslan död, Narnia nära kollaps" - Expressen, Aftonbladet.

"Jesus-Lejonet mördat, himmeln skälver" - Svenska Kyrkan.

?

Bara fantasin sätter gränserna verkar det som.

Illa dåd, men hur långt anser du att man kan stigmatisera ett lejons som enbart - nu i efterhand - är känt i västvärlden?

Lokalbefolkningen visste ju knappt vem Cecil var innan Pöbeln drog igång tryckpressarna här i väst menar jag.
Citera
2015-08-02, 15:36
  #591
Medlem
BallsMans avatar
Och jag ger mig tusan på att SVT kommer att sända en dokumentärfilm inom kort.. kanske med inriktning Afrikanskt vilt.. kanske med inriktning utrotningshotat vilt.. kanske med just Lejon på agendan.

Jag skulle inte betta mina livs besparingar, men oddsen är nog till min favör.
Citera
2015-08-02, 15:42
  #592
Avstängd
ClaudiaCardinales avatar
Cecil var ju känd för dom som jobbade med forskning och han var en turistattraktion. Det finns säkert speciella djur på Kolmården med som är viktiga för dom bara för det behöver ju inte jag ha en susning om vad det är för djur eller vad det heter.

Så dåligt argument att Zimbabwes invånare inte visste vem lejonet Cecil var .
Citera
2015-08-02, 15:57
  #593
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Cecil var ju känd för dom som jobbade med forskning och han var en turistattraktion. Det finns säkert speciella djur på Kolmården med som är viktiga för dom bara för det behöver ju inte jag ha en susning om vad det är för djur eller vad det heter.

Så dåligt argument att Zimbabwes invånare inte visste vem lejonet Cecil var .

Men tur i oturen så blir det ju ringar på vattnet efter Cecil här.

Folk i hela västvärlden donerar miljoner kronor - bra mycket mer än innan Cecils död - i ett närmare maniskt tempo.. just för att undvika att fler lejon skjuts ihjäl.

Detta klappar & gnuggar nog Afrikanska viltvårdsmyndigheter händerna åt.

Vargen Kynna som sköts ihjäl efter en massiv jakt, motsvarande en 'man hunt' efter någon förrymd seriemördarvåldtäktsman - hon var i mina (jägare)ögon något vackert, och jag kunde inte direkt sympatisera med de som förespråkar vargjakten... inte idag heller för den delen.

Så jag antar att folk i den här tråden ser lejon som fina djur (det gör jag iaf) - och att huvudparten av svenska medborgare och svenska jägare - anser vargar som fina djur som inte ska få jagas.

Men att jämföra dessa "jägare" som skjuter varg, lejon, noshörning osv med Himmler, Hitler, Djävulen själv etc etc etc.. och att mer eller mindre kräva att de i sin tur skall mördas, torteras och straffas mycket hårt - där skiljer sig folk från Pöbeln.

Är du med på hur jag resonerar?
Citera
2015-08-02, 16:20
  #594
Avstängd
ClaudiaCardinales avatar
Tror de flesta är mest upprörda över hur det gick till och att det var ett kändis-lejon. Jag menar vad fan jagar man stora lejon med pilbåge för?

Tandläkaren trodde han var macho men nu gömmer han sig som en feg liten råtta. Snacka om att vara en idiot.
Citera
2015-08-02, 16:28
  #595
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst mycket tänkvärt där men ännu jagar vi inte varken älg eller varg med pilbåge/armborst och finns ingen som helst anledning till att tillåta sådana barbariska vapen bara för att möta jägares sjuka egodrifter.
Citera
2015-08-02, 16:37
  #596
Medlem
Har han gjort ett lagbrott? Får man inte skjuta ett visst antal lejon per år? Förövrigt tror ja absolut inte de va den här tandläkaren som personligen valt att skjuta just Cecil. Utan Cecil hade bara oturen att lockas av fel bete.
Citera
2015-08-02, 17:23
  #597
Medlem
Franzzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Har han gjort ett lagbrott? Får man inte skjuta ett visst antal lejon per år? Förövrigt tror ja absolut inte de va den här tandläkaren som personligen valt att skjuta just Cecil. Utan Cecil hade bara oturen att lockas av fel bete.

Ja det var ett lagbrott eftersom Cecil var fridlyst.
Citera
2015-08-02, 17:51
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzzie
Ja det var ett lagbrott eftersom Cecil var fridlyst.

Ja men de hade inte varit de om de va ett annat lejon ? För isåfall så e de ju inte tandläkarens fel. Utan guiden. Tandläkaren kan ju inte hålla koll på alla jäkla lejon. Eller så ville han just ha det lejonet som trophy, men då borde han vetat de va fridlyst och alltså inte lagt upp bild på lejonet.
Citera
2015-08-02, 18:43
  #599
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
En skål med gröt som en sista måltid
Ska vi säga att han ger en liten muta så är saken utagerad från deras sida.
Citera
2015-08-02, 20:00
  #600
Medlem
sericss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Min åsikt också. Älgjakten skördar 100 000 älgar varje år bara i Sverige. Var är alla djurälskande Flashbackare då?

Jämförde du just Älgjakten i Sverige med Trofe jakt i Afrika?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback