• 26 020 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 834 945 inlägg
2015-08-02, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
vilket jävla as.. borde släppa ut han i savannen i afrika så får dom gå lös på fanskapet bäst dom vill!
Håller med dig
Citera
2015-08-02, 21:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpzor
Tappar hopp om mänskligheten. Tandläkare skjuter och dödar ett lejon. Jaha och? Ska han bli hotad och förföljd av hela världen för detta? Ni är sjuka i huvudet på riktigt.

Tror ni jägare i våra skogar gör det dör som tycker det är livssviktigt och inte en rolig hobby? Älgar skadskjuts även här dagligen så dom måste spåra upp älgen. Varför skriver ingen om detta? Sånt som händer. Denna tandläkare blir mer hatad av hagamannen och då är det något riktigt sjukt i denna värld när det är såhär!

Jag ser inge nöje med att döda djur överhuvudtaget. Gillar djur. Men man måste acceptera att alla har olika intressen.

Är det någon ni ska hata är det arrangörerna och lagarna inte tandläkaren han har inte gjort ett enda fel här. Men ni kanske är avundsjuka för att han har mycket pengar kanske?

Återigen visar aftonbladet upp deras goda sida där dom hänger ut folk och vill att läsaren ska hata denna person.
Tandläkarjäven har gjort flera stora fel här:
1. Har har åkt dit för tjuvskytte tidigare i USA och fått vilkorligt för det.
2. Han jagar med pilbåge, och givetvis skadeskjuter han.
3. Han borde noga kontrolerat om det var lagligt det han tänkt ta sig för.
4. Han funderade inte på varför de måste släpa runt åtelkadavret och locka lejonen med sig, varför inte bara dumpa kadavret och väntat på lejonen?
5. Till sist, inte alls olagligt, men ett jävla äckelbetende att jaga djur man inte tänkt äta och inte utövar skyddsjakt på, jaga för att ta hem ett huvud.
Vare sig det är tandläkarjäveln, Jan Guillou, eller nån annan så är det ett äckelbetende.

Någon skrev tidigare i tråden att om Sven Svennson skjuter en älg på "fel" område så händer inget.
Då föreslår jag, pröva själv att bli påkommen att jaga vid fel årstid eller på fel mark.
I min värld kallas det jaktbrott eller grovt jaktbrott, även i Sverige.
Citera
2015-08-02, 22:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Folk bryr sig för att de inte vet ett skit om världen. Cecil är på inget sätt speciell. Flera lejon dödas utan att folk bryr sig. Hajar dödas i Asien utan att folk bryr sig. Sköldpaddor slaktas utan att folk bryr sig. Vi hänger, halshugger, skändar och våldtar människor varje dag men folk bryr sig inte.

Plötsligt kommer ett lejon och folk bryr sig? Inte en jävla chans. Vem i helvete bryr sig egentligen.
Tjuvjägare, lokala sådan skjuts ofta på fläcken när de jagar noshörning eller elefant i afrika så någon bryr sig visst!
En del av oss skulle inte komma på tanken att äta hajfenssoppa, så en del av oss bryr oss.
Bryr mig inte mer om lejonet Cecil än något annat lejon men ett utmärkt sätt att visa att det inte är ok att jaga lejon, speciellt i en nationalpark är att skicka tandläkaren dit och sitta av straffet, men det blir nog bara böter iallfall.
Han torde vara lite "bränd" hemma ett tag nu, rätt åt idioten som inget lärde sig av sin förra tjuvjakt han blev påkommen med.. undrar hur många gånger han tjuvjagat och klarat sig?
Citera
2015-08-02, 22:25
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Folk bryr sig för att de inte vet ett skit om världen. Cecil är på inget sätt speciell. Flera lejon dödas utan att folk bryr sig. Hajar dödas i Asien utan att folk bryr sig. Sköldpaddor slaktas utan att folk bryr sig. Vi hänger, halshugger, skändar och våldtar människor varje dag men folk bryr sig inte.

Plötsligt kommer ett lejon och folk bryr sig? Inte en jävla chans. Vem i helvete bryr sig egentligen.

Jag håller återigen med dig. Jag blir lika upprörd när jag ser att hajar slaktas, som du säger, eller när hundar avlivas på gatan i Kina. Därför blir jag också upprörd nu, men över att tjuvjägaren var en rik amerikan, som många andra tycks provoceras mer av än det faktum att ett djur dödas i trofésyfte.
Citera
2015-08-02, 22:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Jag håller återigen med dig. Jag blir lika upprörd när jag ser att hajar slaktas, som du säger, eller när hundar avlivas på gatan i Kina. Därför blir jag också upprörd nu, men över att tjuvjägaren var en rik amerikan, som många andra tycks provoceras mer av än det faktum att ett djur dödas i trofésyfte.
Någon brydde sig tillräckligt om lejonet för att ta reda på vem som var tjuvskytten.
En rik amerikan med ett namn och ett ansikte på (som han själv lagt ut med sina diverse trofebilder)

Betydligt lättare att både lagföra och hata är någon man har både namn och bild på än random kines som torterar hundvalpar eller skär fenor från levande hajar.

Visst är det en stor jävla mediahype hela grejen, men ett utmärkt sätt att kanske få någon eller några "storviltjägare" att tänka sig för.
Citera
2015-08-02, 23:25
Avstängd
Han gjorde helt rätt i att jaga lejonet!

Övriga djur på savannen är tacksamma!

Jag skiter totalt i det där gamla och slitna lejonet som skulle dö snart ändå.

Jag hoppas att han försöker ta ett lejon i bättre form nästa gång!
Senast redigerad av Lavezzi92 2015-08-02 kl. 23:28.
Citera
2015-08-02, 23:28
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Någon brydde sig tillräckligt om lejonet för att ta reda på vem som var tjuvskytten.
En rik amerikan med ett namn och ett ansikte på (som han själv lagt ut med sina diverse trofebilder)

Betydligt lättare att både lagföra och hata är någon man har både namn och bild på än random kines som torterar hundvalpar eller skär fenor från levande hajar.

Visst är det en stor jävla mediahype hela grejen, men ett utmärkt sätt att kanske få någon eller några "storviltjägare" att tänka sig för.

Vilket kallas hyckleri... (fetmarkerat)

Varför skall "några storviltsjägare tänka sig för"?

Så länge troféjakt utförs inom lagliga och rimliga nivåer så är det enbart bra för alla iblandande.
Citera
2015-08-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Jag är själv jägare och tycker väl personligen att big-five jakt i Afrika med troféjägare är sådär, finns inget som skulle locka mig till det.

Men det går inte bortse att det finns en stor efterfrågan på detta. Tro det eller ej, men en korrekt utförd viltvård ökar viltstammarnas och smådjurens storlek och produktivitet, förbättrar och skyddar naturlandskapet genom biotopförbättringar. I viltvården är en viktig del just predatorkontroll och selektiv avskjutning.

Hade vi inte i Sverige och i andra länder börjat med viltvård så hade faunan varit extremt fattig PGA felaktig utförd jakt och den ofrånkomliga exploateringen i naturen (Jordbruk, vägar, bostäder, industrier mm). I Sverige har aldrig viltstammarna varit så stora som idag, och många arter som har haft det svårt eller blivit utrotade under 1800talet och bakåt är på starkt återtåg också och blir bara rikare för varje år som går.

Vilka är det som utför viltvård och betalar för alla miljoner det kostar årligen? Till 95% är det jägarna som betalar detta privat, jägarna lägger ner sin fritid på biotopförbättringar (Viltvatten/saltstenar/stödutfodringar/skydd/holkar osv), jaktstämmor, viltvårdplanering och inte minst den tidskrävande jakten.

Afrika är idag som Sverige, övriga världen befann sig i under 1800talet och bakåt, dvs man sysslade med utrotning för man visste inte bättre. I Afrika så finns ju efterfrågan från jägare att betala dyrt för jakten och har alla förutsättningar till viltvård, och det har blivit bättre de senaste årtionden.

Tyvärr är det så att PGA korruption och annat blir jägare lurade på illegal jakt. För går det rätt till med Afrikajakt så kommer jaktavgifterna gå till viltvårdsåtgärder.

Men sen finns det tyvärr nöjesjägarna också som skiter i vilket bara de får döda djur och samla på troféer utan någon som helst baktanke eller jaktetik.

Edit: Sen är det så att det är ingen som är intresserade att köpa djuren och hålla dom vid liv, i alla fall inte betala det som jägare kan betala för fällavgift. Åter igen, som det ser ut i övriga världen så är det jägarna själva som finansierar i stort sett hela viltvården. Jag personligen lägger ner tusentals kronor varje år från min egen ficka samt fritidsarbete, hur mycket tid och pengar lägger du själv privat? I stort sett alla veganer, vegetarianen, "kyldiskjägare" i affären, icke-jägare, jägarhatare lägger ganska exakt 0kr och 0h på faunan och naturlandskapet.

jag lägger 2400 varje år på att rädda djur. Samt fixar väll till så att det finns några kvadratmeter öppen betesmark. Men fint svar, jag kanske var för snabb på att dömma. Blir bara så trött på mänskligheten. När man läser om de nordliga noshörningarna tex.
Citera
2015-08-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Vilket kallas hyckleri... (fetmarkerat)

Varför skall "några storviltsjägare tänka sig för"?

Så länge troféjakt utförs inom lagliga och rimliga nivåer så är det enbart bra för alla iblandande.

Inte djuret som skjuts.
Citera
2015-08-03, 00:06
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Han verkar gilla att döda utrotningshotade djur. Jävla mördare

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/...8095539460.jpg

Är det här verkligen något att bli så upprörd över? Det händer betydligt värre saker med Människor i Afrika. Unga flickor dessutom. Att såna här incidenter blir så uppblåsta, säger en del om mänskligheten tyvärr.
Citera
2015-08-03, 00:13
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Inte djuret som skjuts.

Kanske inte djuret som skjuts men djuren som helhet.
Citera
2015-08-03, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tandläkarjäven har gjort flera stora fel här:
1. Har har åkt dit för tjuvskytte tidigare i USA och fått vilkorligt för det.
2. Han jagar med pilbåge, och givetvis skadeskjuter han.
3. Han borde noga kontrolerat om det var lagligt det han tänkt ta sig för.
4. Han funderade inte på varför de måste släpa runt åtelkadavret och locka lejonen med sig, varför inte bara dumpa kadavret och väntat på lejonen?
5. Till sist, inte alls olagligt, men ett jävla äckelbetende att jaga djur man inte tänkt äta och inte utövar skyddsjakt på, jaga för att ta hem ett huvud.
Vare sig det är tandläkarjäveln, Jan Guillou, eller nån annan så är det ett äckelbetende.

Någon skrev tidigare i tråden att om Sven Svennson skjuter en älg på "fel" område så händer inget.
Då föreslår jag, pröva själv att bli påkommen att jaga vid fel årstid eller på fel mark.
I min värld kallas det jaktbrott eller grovt jaktbrott, även i Sverige.

Är väl guidernas och arrangörernas fel att han sköt med pilbåge osv. Tydligen får man göra det.

Jag tycker också sånt här beteende är väldigt konstigt MEN att hänga ut honom som anders breivik och lämna ut hans adress osv tycker du inte är något som helst fel?

Varför just han och inte dom andra som åker ner och jagar dom också. Ni verkar bry er mer om ett lejon än barn som blir våldtagna i afrika dagligen.

Detta är inget annat en mediahysteri. Där dom upplyser allmänheten att hata någon snubbe så gör ni det för att vara "the good guy" i samhället. Ingen annan har brytt sig om såna här jakt förut så varför nu? Enbart för median och inget annat.

Varför ska detta skit ens komma upp på svenska median när det inte ens har hänt i sverige eller har några som helst kopplingar till Sverige? Handlar om ett jävla lejon. Buhu vilken grej!

Människan har jagat sen begynelsen av våran historia. Finns såklart jägare i våran tid som ser det som en sport?

Tjurfäktning är tusen gånger värre så lägg erat hat där istället.
Citera