2015-07-28, 20:30
Medlem
Köpte en påse med fryst oxpytt som jag stekte nu på kvällen. Men det smakade identiskt med pyttipanna från samma leverantör. Är det samma kött i båda?
Citera
2015-07-28, 20:33
Medlem
Beror väl på vem leverantören är. Fryst pyttipanna brukar innehålla griskött, nötkött och korv. Oxpytt brukar vara nötfalu och pressat nötkött.
Citera
2015-07-28, 20:35
Medlem
Yoshi.crews avatar
Det är olika sorts kött i båda.
Citera
2015-07-28, 22:47
Medlem
Kotties avatar
Pytt i panna:
INGREDIENSER: Friterad potatis (potatis, rapsolja, druvsocker), lök, griskött* (skinka, bog, stärkelse, salt, socker, rosmarinextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit), sammanpressat nötkött** (nötkött, stärkelse, salt, nötköttsbuljong), chorizo[griskött*, nötkött**, nötfett**, salt, druvsocker, kryddor (bl a vitlök, paprika), kryddextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit, antioxidationsmedel natriumaskorbat], purjolök, socker, salt, karamelliserat socker, nötköttsbuljong (salt, socker, lök, libbsticka, rapsolja) och kryddor. I rätten ingår 8 % nötkött, 7,5 % chorizo, 3 % skinka och 3 % bog av gris. *Griskött uppfött och slaktat i Irland. **Nötkött uppfött och slaktat i Brasilien och Irland. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Oxpytt:
Friterad potatis (potatis, rapsolja, salt, druvsocker), nötkött* (sammanpressat) 18% (nötkött*, stärkelse, salt, nötköttsbuljong), lök, salt, socker, karamelliserat socker, nötköttsbuljong, rapsolja och kryddor. *Nötkött uppfött och slaktat i Brasilien.

Hmm.. pytt i panna verkar ju mer spännande.

Vad gäller smaken kan jag inte svara på det.. jag "trimmar" alltid min pytt från påse.
Te.x med att steka på ett paket (140gr) bacon i bitar, sedan lägg till en rödlök samt 1-2 klyftor vitlök. Ha sedan i lagom mycket "pytt" från påsen.
Lägg till ev korvsnuttar/kött och annat som kan finnas kvar i kylen. Detta åker i stekpannan nu.

Fräs ihop allting till en nice pytt. Lägg upp på tallrik och servera med ett nystekt ägg "on top" och lite skivade rödbetar (om man gillar det).
Garanterat grymt gott =)
Citera
2015-07-28, 23:50
Medlem
hobokens avatar
Anledningen till att du inte känner någon skillnad är för att smakskillnaden mellan de styckdelar och diverse slaktavfall man nu använder från nöt och gris är försvinnande liten. Särskilt i en fryst pyttipanna som är fullspäckad med tillsatser.
Citera
2015-07-29, 00:19
Medlem
Kotties avatar
Efter att ha tittat igen på innehållsförteckningen på Ox vs "vanlig pytt" så verkar det som att det är samma skit i princip men Oxpytt innehåller inte gris. En arabvänlig version alltså!
Citera
2015-07-29, 02:21
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanBananGran
Köpte en påse med fryst oxpytt som jag stekte nu på kvällen. Men det smakade identiskt med pyttipanna från samma leverantör. Är det samma kött i båda?
Ja, förutsatt att du köpt oxpytt, vilket du nu troligtvis har gjort.

Vad jag kan utläsa ur förpackningen (om det är felix) verkar det vara i grispytten maskinurbenat kött från styckrester som pressats till kuber tillsammans med falukorv? Ah, chorizo stod det.

Oxpytter är oftast i större bitar, smakar sämre, är sämre att gräddstuva.

Jag säger er bara en sak. Köp aldrig någonsin euroshopperpytt eller liknande, bara falukorv, maskinurbenat kött, inte förfriterat. Går inte få bra smak på, går inte stuva. Falukorven är av den lägsta sortens kvalitet där du kan hitta broskbitar.

Jag äter felix krögarpytt, men frågan är om jag inte ska börja göra dom själva nu när jag läst det här.
Citera
2015-07-29, 09:40
Medlem
skippers avatar
Citat:
INGREDIENSER: Friterad potatis (potatis, rapsolja, druvsocker), lök, griskött* (skinka, bog, stärkelse, salt, socker, rosmarinextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit), sammanpressat nötkött** (nötkött, stärkelse, salt, nötköttsbuljong), chorizo[griskött*, nötkött**, nötfett**, salt, druvsocker, kryddor (bl a vitlök, paprika), kryddextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit, antioxidationsmedel natriumaskorbat], purjolök, socker, salt, karamelliserat socker, nötköttsbuljong (salt, socker, lök, libbsticka, rapsolja) och kryddor.

Är inget heligt längre? Det där låter som "pizzaskinka". Idén med pyttipanna är väl att man tar rester från tidigare matlagningar och gör en måltid. Det är således en bra sak att äta pyttipanna eftersom mer mat används som föda och inte kastas?
Citera
2015-07-29, 11:25
Medlem
Släng dessutom i ett par råa ägg när du har stekt det nästan färdigt och rör ihop. Blir gott som fan och mättande.
Citera
2015-07-29, 12:05
Medlem
Iloveludas avatar
Frågan är varför i helvete man skall ha socker och druvsocker i pyttipanna? Är ta mig fan socker i precis allting nu för tiden. Är nog bara en tidsfråga innan någon får för sig att blanda socker i vanligt bordssalt med.
Citera
2015-07-29, 14:32
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Frågan är varför i helvete man skall ha socker och druvsocker i pyttipanna? Är ta mig fan socker i precis allting nu för tiden. Är nog bara en tidsfråga innan någon får för sig att blanda socker i vanligt bordssalt med.
Det är vad kreti och pleti vill ha. Folk bryr sig inte om vad de stoppar i sig så länge det går fort, är mättande och stillar deras sockerberoende. Så länge ointresset är så utbrett är jag helt seriöst för en pigouviansk skatt på socker.
Citera
2022-07-02, 20:50
Medlem
Sladdarens avatar
Basen för att får en riktigt bra oxpytt är att puttra nötköttet i skivor som sjömansbiff recept (i buljong, buljongen ska in så det smakar, å lagerblad, etc lite libbsticka) i skivor utan potatisen och sen skära i tärningar 1 cm sen rosta tärnad potatis i ugnen först med olja rosmarin och timjan vitlök sen eftersteker man bryner allt i stekpannan med lök

Sen en skvätt grädde på slutet om man vill och inlagda rödbetor till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in