2015-07-28, 20:30
Medlem
Kpte en pse med fryst oxpytt som jag stekte nu p kvllen. Men det smakade identiskt med pyttipanna frn samma leverantr. r det samma ktt i bda?
Citera
2015-07-28, 20:33
Medlem
Beror vl p vem leverantren r. Fryst pyttipanna brukar innehlla grisktt, ntktt och korv. Oxpytt brukar vara ntfalu och pressat ntktt.
Citera
2015-07-28, 20:35
Medlem
Yoshi.crews avatar
Det r olika sorts ktt i bda.
Citera
2015-07-28, 22:47
Medlem
Kotties avatar
Pytt i panna:
INGREDIENSER: Friterad potatis (potatis, rapsolja, druvsocker), lk, grisktt* (skinka, bog, strkelse, salt, socker, rosmarinextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit), sammanpressat ntktt** (ntktt, strkelse, salt, ntkttsbuljong), chorizo[grisktt*, ntktt**, ntfett**, salt, druvsocker, kryddor (bl a vitlk, paprika), kryddextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit, antioxidationsmedel natriumaskorbat], purjolk, socker, salt, karamelliserat socker, ntkttsbuljong (salt, socker, lk, libbsticka, rapsolja) och kryddor. I rtten ingr 8 % ntktt, 7,5 % chorizo, 3 % skinka och 3 % bog av gris. *Grisktt uppftt och slaktat i Irland. **Ntktt uppftt och slaktat i Brasilien och Irland. Ls alltid p frpackningen, innehllsdeklarationen kan ha ndrats.

Oxpytt:
Friterad potatis (potatis, rapsolja, salt, druvsocker), ntktt* (sammanpressat) 18% (ntktt*, strkelse, salt, ntkttsbuljong), lk, salt, socker, karamelliserat socker, ntkttsbuljong, rapsolja och kryddor. *Ntktt uppftt och slaktat i Brasilien.

Hmm.. pytt i panna verkar ju mer spnnande.

Vad gller smaken kan jag inte svara p det.. jag "trimmar" alltid min pytt frn pse.
Te.x med att steka p ett paket (140gr) bacon i bitar, sedan lgg till en rdlk samt 1-2 klyftor vitlk. Ha sedan i lagom mycket "pytt" frn psen.
Lgg till ev korvsnuttar/ktt och annat som kan finnas kvar i kylen. Detta ker i stekpannan nu.

Frs ihop allting till en nice pytt. Lgg upp p tallrik och servera med ett nystekt gg "on top" och lite skivade rdbetar (om man gillar det).
Garanterat grymt gott =)
Citera
2015-07-28, 23:50
Medlem
hobokens avatar
Anledningen till att du inte knner ngon skillnad r fr att smakskillnaden mellan de styckdelar och diverse slaktavfall man nu anvnder frn nt och gris r frsvinnande liten. Srskilt i en fryst pyttipanna som r fullspckad med tillsatser.
Citera
2015-07-29, 00:19
Medlem
Kotties avatar
Efter att ha tittat igen p innehllsfrteckningen p Ox vs "vanlig pytt" s verkar det som att det r samma skit i princip men Oxpytt innehller inte gris. En arabvnlig version allts!
Citera
2015-07-29, 02:21
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanBananGran
Kpte en pse med fryst oxpytt som jag stekte nu p kvllen. Men det smakade identiskt med pyttipanna frn samma leverantr. r det samma ktt i bda?
Ja, frutsatt att du kpt oxpytt, vilket du nu troligtvis har gjort.

Vad jag kan utlsa ur frpackningen (om det r felix) verkar det vara i grispytten maskinurbenat ktt frn styckrester som pressats till kuber tillsammans med falukorv? Ah, chorizo stod det.

Oxpytter r oftast i strre bitar, smakar smre, r smre att grddstuva.

Jag sger er bara en sak. Kp aldrig ngonsin euroshopperpytt eller liknande, bara falukorv, maskinurbenat ktt, inte frfriterat. Gr inte f bra smak p, gr inte stuva. Falukorven r av den lgsta sortens kvalitet dr du kan hitta broskbitar.

Jag ter felix krgarpytt, men frgan r om jag inte ska brja gra dom sjlva nu nr jag lst det hr.
Citera
2015-07-29, 09:40
Medlem
skippers avatar
Citat:
INGREDIENSER: Friterad potatis (potatis, rapsolja, druvsocker), lk, grisktt* (skinka, bog, strkelse, salt, socker, rosmarinextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit), sammanpressat ntktt** (ntktt, strkelse, salt, ntkttsbuljong), chorizo[grisktt*, ntktt**, ntfett**, salt, druvsocker, kryddor (bl a vitlk, paprika), kryddextrakt, konserveringsmedel natriumnitrit, antioxidationsmedel natriumaskorbat], purjolk, socker, salt, karamelliserat socker, ntkttsbuljong (salt, socker, lk, libbsticka, rapsolja) och kryddor.

r inget heligt lngre? Det dr lter som "pizzaskinka". Idn med pyttipanna r vl att man tar rester frn tidigare matlagningar och gr en mltid. Det r sledes en bra sak att ta pyttipanna eftersom mer mat anvnds som fda och inte kastas?
Citera
2015-07-29, 11:25
Medlem
Slng dessutom i ett par ra gg nr du har stekt det nstan frdigt och rr ihop. Blir gott som fan och mttande.
Citera
2015-07-29, 12:05
Medlem
Iloveludas avatar
Frgan r varfr i helvete man skall ha socker och druvsocker i pyttipanna? r ta mig fan socker i precis allting nu fr tiden. r nog bara en tidsfrga innan ngon fr fr sig att blanda socker i vanligt bordssalt med.
Citera
2015-07-29, 14:32
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Frgan r varfr i helvete man skall ha socker och druvsocker i pyttipanna? r ta mig fan socker i precis allting nu fr tiden. r nog bara en tidsfrga innan ngon fr fr sig att blanda socker i vanligt bordssalt med.
Det r vad kreti och pleti vill ha. Folk bryr sig inte om vad de stoppar i sig s lnge det gr fort, r mttande och stillar deras sockerberoende. S lnge ointresset r s utbrett r jag helt serist fr en pigouviansk skatt p socker.
Citera
2022-07-02, 20:50
Medlem
Sladdarens avatar
Basen fr att fr en riktigt bra oxpytt r att puttra ntkttet i skivor som sjmansbiff recept (i buljong, buljongen ska in s det smakar, lagerblad, etc lite libbsticka) i skivor utan potatisen och sen skra i trningar 1 cm sen rosta trnad potatis i ugnen frst med olja rosmarin och timjan vitlk sen eftersteker man bryner allt i stekpannan med lk

Sen en skvtt grdde p slutet om man vill och inlagda rdbetor till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in