2015-07-28, 20:07
Medlem
Vet inte om tråden är placerad rätt, men provar här!

Jag har hoppat mycket i hopptorn tidigare, men föredrar klipphoppning. Hittar dock inte många ställen här i Stockholmsområdet och söker efter tips. Gärna runt 10 meter eller högre.

Tack på förhand!
Citera
2015-08-03, 18:49
Medlem
Jag föreslår strenbrottet i Stenhamra väster om Stockholm. Varma dagar brukar tuffa killar vara där och hoppa från en 15 meter hög klippa. Vattnet är tillräckligt djupt och kristallklart. Men ta med badtofflor. Stenig väg att gå upp runt klippan till hoppavsatsen.
Du hittar dit från Stenhamra Centrum och följer Vallviksvägen, så är det efter en km på högra sidan grusväg in till stenbrottet. Inte den fösta sjön när man vikt av utan fortsätt till nästa sjö strax bakom. Låt oss åka dit och hoppa tillsammans.
I övrigt kan jag föreslå Saltsjöbadens Friluftsbad (Saltisbadet) som har hopptorn på 11 meter för de tuffa. Varma dagar brukar jag lämna övriga kläder hemma och cykla dit i bara badshorts. Först en svettig cykeltur i bara shorts och sen ett saltstänkt 11-metershopp. Det är sommar det!
Citera
2015-08-04, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Jag föreslår strenbrottet i Stenhamra väster om Stockholm. Varma dagar brukar tuffa killar vara där och hoppa från en 15 meter hög klippa. Vattnet är tillräckligt djupt och kristallklart. Men ta med badtofflor. Stenig väg att gå upp runt klippan till hoppavsatsen.
Du hittar dit från Stenhamra Centrum och följer Vallviksvägen, så är det efter en km på högra sidan grusväg in till stenbrottet. Inte den fösta sjön när man vikt av utan fortsätt till nästa sjö strax bakom. Låt oss åka dit och hoppa tillsammans.
I övrigt kan jag föreslå Saltsjöbadens Friluftsbad (Saltisbadet) som har hopptorn på 11 meter för de tuffa. Varma dagar brukar jag lämna övriga kläder hemma och cykla dit i bara badshorts. Först en svettig cykeltur i bara shorts och sen ett saltstänkt 11-metershopp. Det är sommar det!

Tillägg bara: Hoppar man från högsta punkten vid lilla dammen, gör man rätt i att inte ta av sig några skor innan hoppet. Har för mig jag mätte upp det till ca 19 meter en gång i tiden.
Citera
2015-08-25, 15:43
Medlem
Annan klippa att hoppa från är i sjön Flaten nära Orhem. Man tar Orhemsvägen som efter koloniträdgårdsområdet fortsätter som grusväg. När man kommer fram till sjön har man Unga Örnars stuga på högra sidan och en pontonbrygga på vänstra sidan. På andra sidan viken från bryggan är klippan. Man fortsätter vägen lämnar vägen strax efter och går en stig i skogen till vänster upp på klippan. Jag har ingen exakt uppgift på höjden, men uppskattar den till 12-14 meter.
Vid uthopp från klippa är att tänka på att böja knäna och samtidigt sparka ut sig, så man kommer tillräckligt långt ut från bergväggen. Klipphopp är egentligen en bra träning eftersom hopptornen ofta inte är tillräckligt höga för de tuffa grabbar.
Citera
2015-09-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs

Sorry för sent inlägg, tackar för tipsen!

Var i Stockholm i slutet av augusti och vi testade både Stenhamra och Saltisbadet. Det var lätt att hitta till stenbrottet och det var faktiskt redan några där och hoppade. Det blev 3 hopp från 15 meter, gick utmärkt förutom sista hoppet. Landningen var bra, men min ena lins lyckades på något sätt leta sig ur ögat (trots stängda ögon vid nedslaget). Misstänker att jag tittade ned och fick en smäll mot ögat. Linser är dock inte att rekommendera vid höga hopp. Hade ont i ögat några timmar, men allt är bra nu iaf. Saltisbadet var också mycket bra, rekommenderas för den som inte gillar klippor.
Citera
2018-08-21, 20:18
Medlem
Rippless avatar
Jag tycker det är väldigt kul att hoppa från högre höjder men det börjar bli lite tråkigt att endast hoppa med fötterna. Vill göra lite volter (främst bakåt, framåt och molbergare) men att börja från en hög höjd känns riskfyllt. Vilken höjd är optimal för att få in grunderna? 1 meter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in