2005-10-20, 18:05
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
Har ni ngra livsregler som ni frsker flja?
I takt med att jag har mognat, trffat mnga mnniskor, gjort div erfarenheter - varav mnga har gjort mig mer dmjuk och tacksam till livet och andra mnniskor - s frsker jag att vara en s god och bra medmnniska som mjligt.
Min huvudregel idag r enkelt uttryckt: "Jag ska frska att vara s snll och hjlpsam som mjligt mot mina medmnniskor och aldrig vara medvetet elak".

Det r en svr regel att flja, jag kan inte lska alla och alla kan naturligtvis inte lska mig. Visst hnder det att man sger korkade saker till folk ibland, man srar ngon utan att tnka p det och ibland s vrker man ur sig saker av ren enfald eller i ursinne.
Men jag tror att s lnge jag verkligen frsker att leva efter denna regel, s lnge jag r medveten om den s tror jag att Gud (om han finns. Hoppas! Hoppas! ) inte ska vara alltfr avogt instlld nr det r dags fr mig att knacka p drren till paradiset och be om en intrdesbiljett. Jag r vl medveten om att han skert kommer att vilja ha ett och annat allvarligt samtal med mig men jag hoppas att det inte bli vrre n s.
Jag hoppas att det r lng tid kvar.
Jag hoppas att min mor, min mormor och morfar och min gamla katt vntar p mig druppe.

En annan livsregel jag frsker att flja r: Frdm inte andra, krv inte mer av dem n vad du sjlv kan prestera och kan de inte ens det, frsk att frst, frsk att stta dig in i denna mnniskas liv och situation. Man kan bara gra sitt bsta efter den frmga man har ftt, mer n s kan man inte begra.
Citera
2005-10-20, 18:33
Bannlyst
jag hoppas att min karma r tillrckligt god s att jag uppstr i nirvana
Citera
2005-10-20, 22:05
Medlem
Du r vl lite inne p samma sak i RB's "hederstrd" men kr till
Just dmjukhet r ett begrepp man br undvika att uttala som en personlig egenskap. verhuvudtaget frsker jag lta bli att definiera en "livsplan" eller ett motto, sdana uppgraderas ju och justeras frn dag till dag knns det som. Iaf nr man r ung som jag.

Jag r iaf inte dmjuk, jag tycker att de flesta mnniskor r rtt fjuttiga p ngot stt, tyngdlsa i all sin enkelhet.

Livsregler r begrnsande p ngot stt och jag tror inte p efterlivet s, nej, jag har inga egentliga livsregler, jag behver dem inte.
Citera
2005-10-23, 11:34
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
Henkko:

Citat:
Livsregler r begrnsande p ngot stt och jag tror inte p efterlivet s, nej, jag har inga egentliga livsregler, jag behver dem inte.

Nej, du tror inte p ett liv efter detta men sker kan du inte vara, eller hur? Varfr inte hoppas p ett liv efter detta?
Citera
2005-10-23, 13:37
Medlem
Bastardos avatar
Att överhuvudtaget leva sitt liv på ett sätt som ska göra en osynlig gubbe i himlen glad är bara otroligt primitivt. Ifall det skulle finnas en gud så gör han ett så pissigt jobb så han är definitivt inte värt att tas på allvar, än mindre dyrkas.

Lev livet på ett sånt sätt som gör dig och dina medmänniskor lyckliga. Och kom inte med någon kommentar att din gud/profet/överstepräst eller släkting till någon av dessa redan har sagt detta och därmed har patent på det. Jag kan lova att han också har nämnt något att du ska döda alla som inte tycker som du. Plus deras fruar, barn och boskap. Religion är av ondo, och det finns ingenting som ursäktar lidandet som den orsakat och att anpassa sitt liv efter en religion är att samtycka till denna ondska. Tänk själv!
Citera
2005-10-25, 23:52
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Har ni ngra livsregler som ni frsker flja?
I takt med att jag har mognat, trffat mnga mnniskor, gjort div erfarenheter - varav mnga har gjort mig mer dmjuk och tacksam till livet och andra mnniskor - s frsker jag att vara en s god och bra medmnniska som mjligt.
Min huvudregel idag r enkelt uttryckt: "Jag ska frska att vara s snll och hjlpsam som mjligt mot mina medmnniskor och aldrig vara medvetet elak".

dmjukhet r nyckeln till Gud. Utan den r vi inte mottagliga fr Guds budskap. Endast genom att snka vra egna rster kan vi hra Honom.

Citat:
Det r en svr regel att flja, jag kan inte lska alla och alla kan naturligtvis inte lska mig. Visst hnder det att man sger korkade saker till folk ibland, man srar ngon utan att tnka p det och ibland s vrker man ur sig saker av ren enfald eller i ursinne.

Ingen mnniska r fri frn ondska. Det viktiga r ju som sagt att vi gr vrt bsta, och frsker gottgra vra felsteg bst vi kan. Mer kan ju inte begras som du sger.

Citat:
Men jag tror att s lnge jag verkligen frsker att leva efter denna regel, s lnge jag r medveten om den s tror jag att Gud (om han finns. Hoppas! Hoppas! ) inte ska vara alltfr avogt instlld nr det r dags fr mig att knacka p drren till paradiset och be om en intrdesbiljett. Jag r vl medveten om att han skert kommer att vilja ha ett och annat allvarligt samtal med mig men jag hoppas att det inte bli vrre n s.

Guds nd r s ofattbart stor att ven de vrsta synder kan frltas om man uppriktigt ngrar sig och accepterar Hans nd.

Citat:
(om han finns. Hoppas! Hoppas! )

Att hoppas p Gud r i sig en Guds gva. Hoppet ger oss styrka nr allt knns hopplst och uppgivet. Genom att framhrda i hoppet och genom att fortstta ska Sanningen leds vi steg fr steg nrmare Gud. Och bst av allt: Gud str att finna redan i detta liv! Inte bara kan man komma till visshet om Hans existens, man kan t.o.m. knna Guds obeskrivliga krlek inom sig, och d finns inte lngre ngra tvivel. Fortstt flj den vg Sanningen leder dig, och du ska uppn allt du sker. Flytta all fokus bort frn dig sjlv och mot Gud. Ju mindre man r sjlv (egot) desto nrmare r man Gud. Ge aldrig upp hoppet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in