2015-07-28, 14:27
Medlem
mastejags avatar
Är intresserad av att köpa på mig lite aktier i ett fastighetsbolag och kikat runt lite smått på Fabage, Diö, Hemfosa osv.

Svårt att veta vilka som har bäst utsikter då de alla har olika fördelar/nackdelar. Någon som har tips och tankar på hur vilken väg man ska gå?
Citera
2015-07-31, 16:46
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Det bolag med lägst belåning är väl att föredra sett till risk och om man tror på högre räntor i framtiden. Exempelvis Castellum eller Hufvudstaden.
Citera
2015-07-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Det bolag med lägst belåning är väl att föredra sett till risk och om man tror på högre räntor i framtiden. Exempelvis Castellum eller Hufvudstaden.

Peab B tror jag på
Citera
2015-07-31, 17:14
Medlem
starbounds avatar
Det är ju precis inte nu man ska köpa fastighetsaktier, när räntan är på botten.

Köp istället när räntan toppar.
Citera
2015-07-31, 22:49
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Castellum (vet inte hur de hanterar räntehöjning, men fantastisk historik och kompetent ledning)
D. Carnegie & Co. (Har verksamhet som klarar räntehöjning)
Victoria Park (samma som ovan)
Hufvudstaden (tror jag inte personligen på när räntan går upp, men har fastigheter på de allra mest centrala lägena)
Wallenstam (kan överföra ökade räntekostnader på de boende)
Citera
2015-08-01, 05:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Är intresserad av att köpa på mig lite aktier i ett fastighetsbolag och kikat runt lite smått på Fabage, Diö, Hemfosa osv.

Svårt att veta vilka som har bäst utsikter då de alla har olika fördelar/nackdelar. Någon som har tips och tankar på hur vilken väg man ska gå?

Beror ju på vilken inriktning du vill ha och vad du tror om utvecklingen i den svenska och internationella ekonomin framöver. En del fastighetsbolag har lägre skuldsättning, andra högre, en del är inriktade på de mest attraktiva lägena, andra mer eller mindre motsatsen, en del bolag riktar in sig på bostäder, andra på kommersiella fastigheter, en del hyr ut till privata och andra mest till det offentliga m.m. Du får helt enkelt läsa på och välja utifrån dina preferenser
Citera
2015-08-01, 08:05
Medlem
mastejags avatar
Tack för era svar och synpunkter, håller på att läsa in mig på de olika bolagen för tillfället!
Citera
2015-08-01, 21:27
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Två tips till.
1. Läs analyserna här från tidigare i år, väldigt redogörande och balanserade: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2...hetsbolag.html
2. Gör en jämförelse i Avanza där du kollar hur olika fastighetsbolag utvecklades under de senaste räntehöjningarna (3-mån stibor, 2006-01-01 till 2007-12-31 och 2010-01-01 till 2011-12-31). Jämför dels mellan bolagen och dels med OMX30.
Citera
2015-08-10, 11:57
Medlem
Beror på vilken risk du söker.

Personligen anser jag Fabege vara ett av de bästa och mest välskötta bolagen med en stor stark ägare.

De har hela sitt innehav i Stockholm och de är erkänt duktiga inom projektutveckling där chansen att tjäna mest pengar ligger.

Vill man ha lägre risk men ändå exponering mot värdeskapande projektutveckling skulle jag titta på Wallenstam. Ingen kursraket i sikte men har bostäder i sthlm och GBG samt ett kommersiellt bestånd i centrala GBG.

Söker du dessutom ett komplement i form av preffar så faller valet väldigt enkelt på Akelius som för närvarande handlas kring en direktavkastning på ca 6,5 %.

Det har ploppat upp många noterade fastighetsbolag där ledning och ägare är oprövade så jag personligen håller mig till de större bolagen med exponering mot storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in