Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-28, 13:03
Medlem
Tjenare. -I hopp om att det ska finnas någon som är lite insatt i Juridik kring fastigheter testar jag min fråga här!

Vad är wholesaling? En väldigt populär investerings trend i USA. Det går ut på att man hittar en husägare som är i behov av att sälja sin fastighet då hen/dom behöver få ut pengarna ur fastigheten. Man förhandlar fram ett riktigt reducerat pris med säljaren/säljarna. När man kommit överens skriver vi ett kontrakt som fastställer priset över fastigheten. Det vill säga såhär långt spenderar jag inga pengar, vi skriver ett kontrakt och kommer överens om priset samt kommer överens om en "inspektions" period. Under inspektions perioden har jag 100% möjlighet att backa ur dealen.

Så långt har jag inte spenderat några pengar mer än en deposition för att låsa kontraktet. Säg att vi kom överens om ett pris på 600,000:- det behöver lite renoverings jobb osv. Därefter vet jag att det är värt 900,000:-

Under inspektions perioden försöker jag hitta en investerare, någon som t ex hyr ut hus och vill utvidga sin portfolio. Då jag framför att allting är klart och att jag vill sälja dom huset för 660,000:-. Vi skriver en simpel överenskommelse att de helt enkelt övertar kontraktet jag skrivit med säljarna och därefter köper huset av dom. För 600,000:-. I stort sätt säljer jag kontraktet till dom för 60,000:-

Vad finns kvar? jo 60,000:- som tillfaller min ficka.

Nu undrar jag: Är detta möjligt/lagligt i Sverige?
- Kan jag skriva ett kontrakt som fastställer pris som säger att jag/och/eller någon köper huset för 600,000:- därefter "sälja" kontraktet till en investerar för 60,000:-?
-
Citera
2015-07-28, 13:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki1984
Tjenare. -I hopp om att det ska finnas någon som är lite insatt i Juridik kring fastigheter testar jag min fråga här!

Vad är wholesaling? En väldigt populär investerings trend i USA. Det går ut på att man hittar en husägare som är i behov av att sälja sin fastighet då hen/dom behöver få ut pengarna ur fastigheten. Man förhandlar fram ett riktigt reducerat pris med säljaren/säljarna. När man kommit överens skriver vi ett kontrakt som fastställer priset över fastigheten. Det vill säga såhär långt spenderar jag inga pengar, vi skriver ett kontrakt och kommer överens om priset samt kommer överens om en "inspektions" period. Under inspektions perioden har jag 100% möjlighet att backa ur dealen.

Så långt har jag inte spenderat några pengar mer än en deposition för att låsa kontraktet. Säg att vi kom överens om ett pris på 600,000:- det behöver lite renoverings jobb osv. Därefter vet jag att det är värt 900,000:-

Under inspektions perioden försöker jag hitta en investerare, någon som t ex hyr ut hus och vill utvidga sin portfolio. Då jag framför att allting är klart och att jag vill sälja dom huset för 660,000:-. Vi skriver en simpel överenskommelse att de helt enkelt övertar kontraktet jag skrivit med säljarna och därefter köper huset av dom. För 600,000:-. I stort sätt säljer jag kontraktet till dom för 60,000:-

Vad finns kvar? jo 60,000:- som tillfaller min ficka.

Nu undrar jag: Är detta möjligt/lagligt i Sverige?
- Kan jag skriva ett kontrakt som fastställer pris som säger att jag/och/eller någon köper huset för 600,000:- därefter "sälja" kontraktet till en investerar för 60,000:-?
-
Det ska väl gå. Vinstskatten på husförsäljning är 30%, och den gäller oavsett hur länge du ägt huset. Eller så hamnar du som mäklare som tar ut en avgift för förmedlingen, men då kan du inte riktigt äga huset själv under en endaste sekund. Då räknas det som inkomst till företaget, med en summa som plus i omsättningen. Pengar du får ut som t ex lön som du skattar på.

Helt enkelt: vad jag vet är det lagligt, men tro inte att detta är ett system där du kan undkomma skatten på.
Citera
2015-07-28, 16:27
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Vad hindrar part 3 från att gå direkt till säljaren och köpa fastigheten?

Du har ju ett avtal med part 2 om att köpa fastigheten för 600k, det finns inget som säger att du kan "sälja vidare" detta kontraktet.

Part 2 har ett avtal med dig som part 1 och inte part 3. Part 2 och part 3 har inte ingått avtal om köp av fastigheten som måste ske skriftligt.

För att det ska hålla så måste du antingen köpa fastigheten av part 2 för att sedan sälja vidare fastigheten eller så får part 2 och 3 göra upp om ett nytt avtal.
Citera
2015-07-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Vad hindrar part 3 från att gå direkt till säljaren och köpa fastigheten?

Bekvämligheten ligger i att det är jag (Part 1) som kommit i kontakt med säljaren genom mina "knep", dvsa fastigheter som normalt sätt är "off market". Det är jag som har förhandlat fram priset som lämnar rum för både mig och part 3 att göra ett schysst vinst på det samtidigt som part 2 är glad att få sin fastighet såld. Detta innebär att allt går väldigt smidigt till för både part 2 och 3 då det är jag (Eller mina medhjälpare) som sköter allt pappersarbete. Dom behöver bara skriva på

Som som konkret svar hur jag hindrar detta är att jag tecknar ett avtal som hindrar de från att köpa huset utan att det sker genom mig. Under en viss period (10-45 dagar)

Du har ju ett avtal med part 2 om att köpa fastigheten för 600k, det finns inget som säger att du kan "sälja vidare" detta kontraktet.

Då får man väl se till så att jag har det genom att skriva mitt egna kontrakt som gör detta möjligt? Givetvis ska det ske professionellt.

Part 2 har ett avtal med dig som part 1 och inte part 3. Part 2 och part 3 har inte ingått avtal om köp av fastigheten som måste ske skriftligt.

Helt sant, det är därför jag bollar idéer här om det jag efterfrågar kan vara möjligt. Part 3 skulle helt enkelt köpa mina rättigheter för kontraktet för summan jag begär. (Strunt i hur jag ska gå tillväga, jag undrar om det är möjligt & lagligt i Sverige.

För att det ska hålla så måste du antingen köpa fastigheten av part 2 för att sedan sälja vidare fastigheten eller så får part 2 och 3 göra upp om ett nytt avtal.

Svar i fet text.
Senast redigerad av Kawasaki1984 2015-07-28 kl. 17:35.
Citera
2015-07-28, 18:21
Medlem
Det enklaste är väl att titta i JB?

Det jag är osäker på (var länge sedan jag läste fastighetsrätt), så kan du väl inte villkora en försäljning på det sätt som TS avser.

Sen så kan väl ingen heller tvingas in i villkorsklausuler "10-45 dagar" så får ingen annan köpa. Köpet anses ju avslutat när köpeskillingen övergått till säljaren.

Mycket konstigheter här känns det som.
Citera
2015-07-28, 19:45
Medlem
fordonsförarens avatar
Ensamrätten på att sälja fastigheten under viss tid är ju standard för mäklare så det ska väl gå.

Så i princip är du mäklare för fastigheten "gratis" under förutsättning att du lyckas sälja den för mer än vad ni kommit överens om. Det borde gå rent legalt men jag ser inte varför säljaren skulle vara intresserad av ett upplägg där den enda som har en uppsida är du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in