2015-07-28, 01:22
Medlem
Jag tänkte börja försöka spara lite pengar nu när jag ska plugga i 4,5 år. Det blir en liten summa på cirka 500 i månaden. Samt ev extra cash jag jobbar ihop på helger.

Tänkte typ 400 spara för inköp / buffert / nöje etc sånt jag kan ta av när det behövs
100 pension

Har 4000 som jag sparat ihop nu på ett Swedbank sparkonto.

Hur hade ni sparat? Jag kan inget om detta... Men vet att om jag går till Swedbank som försöker få mig att gå på deras rådgivningsmöte så kommer de nog inte ge mig de bästa råden.

Jag letar efter något otroligt simpelt.. Helst inom Swedbank så jag slipper logga in på andra sidor.
Jag vet att dwt handlar om lite pengar men måste börja någonstans.
Citera
2015-07-28, 01:37
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om du menar att spara pengarna du lånar så gör du en bättre investering i att inte ta ut fullt lån om du inte vet vad du pysslar med.
Citera
2015-07-28, 01:52
Medlem
revodnebs avatar
Om du kan spara så ska du självfallet göra det! Varenda krona du sparar är din, glöm inte det! Att spara på Swedbank är värdelöst, räntan = noll!
Citera
2015-07-28, 02:05
Medlem
Spara i Swedbank Sverige Index fond. Men fyyyyyfan hur världen ser ut i dagsläget, börsen är väldig mörk. Mitt råd är att avvakta.
Citera
2015-07-28, 07:46
Medlem
Jagarjagarens avatar
Bra tänkt att spara dina pengar. Heder åt alla som klarar av det när man är student! Jag skulle göra upp en sparplan och sedan spara det man "lätt vill komma åt" på bankkonto. Det är i princip ingen ränta på de pengarna så egentligen kan man i princip spara dem hemma som kontanter, men det kan kännas skönt att ha dem på ett konto, inte minst om man sedan ska prata med banken i andra ärenden - typ framtida lån - och då kunna visa att "titta - jag har faktiskt sparat regelbundet FAST jag var student".

OK - HUR ska man spara då? Som du skrev rör det sig inte om så mycket pengar i månaden - men samtidigt är det mer än ingenting. Jag skulle dela upp din summa i fyra delar - En som du köper fond för (är man inte jättekunnig eller jätteintresserad skulle jag råda att man satsar allra först i någon index-fond antingen i Sverige eller en global - här har din bank säkert egna fonder som det är billigare att spara i). En del skulle jag satsa på något annat på lite lång sikt, som kanske inte ger jättehög avkastning på kort tid men som visat sig vara en god investering över tid. Här sparar jag själv genom att köpa fysiskt guld (små tackor och mynt) som jag kanske säljer "om ett eller ett par decennium". De sista två delarna är vad du nu har kvar och de skulle jag sätta in på det där "bra att ha"-kontot, som ett kortsiktigt sparande.

När man sedan sparat ihop en liten skärv på kontot (säg 10-20 tusen?) skulle jag börja spara _mindre_ på kontot och nu börja satsa "den andra fjärdedelen" i aktier och/eller aktieandelar. Det finns företag där du kan satsa så lite som hundra kronor åt gången som kan hjälpa dig med det och de har även färdiga "portföljer" där man inte behöver kunna så mycket men ändå lyckas göra en god investering. Själv använder jag aktieinvest för mina aktiesparande, men det finns givetvis fler aktörer.

Om något år - om du tycker att du har tillräckligt mycket guld för att ha en "sista utvägen-säkerhet" om några tusen (jag vet inte vad du tycker är rimligt - 10-20 tusen?) skulle jag sluta spara i guld (men ha kvar det. Typ bara inte spara MER pengar i det) och då börja spara den fjärdedelen i ytterligare fonder. Just idag skulle jag ge rådet i att satsa på något stabilt, men med vettig avkastning, typ Spiltan Investmentbolag.

Jag vet att mina råd är rätt tråkiga och du blir inte rik fort på dem, men det är en liten plan för personligt sparande som kan ge lite avkastning på sikt och utan att du riskerar att förlora så mycket pengar under tiden du bygger upp ditt sparande.

Lycka till med sparandet. Berätta gärna hur du gör och hur det går.
Citera
2015-07-28, 08:04
Medlem
Jag hade skippat att lägga en hundring till pension. 500kr in på ett buffert-sparkonto. Pensionsspara kan du börja göra när du pluggat klart och börjat jobba.

Jobbigt att ha "låst" (beror ju så klart på sparform) säg 2000kr till pension om du får en ekonomisk smäll som ditt buffer-sparande inte räcker till. Du kanske inte får sommarjobb en sommar? Eller inte tillräckligt? Du behöver troligtvis äta och betala hyra även på sommaren (vissa studentbostäder har ju räknat om hyran så man bara betalar 10 månader per år).
Citera
2015-07-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag tänkte börja försöka spara lite pengar nu när jag ska plugga i 4,5 år. Det blir en liten summa på cirka 500 i månaden. Samt ev extra cash jag jobbar ihop på helger.

Tänkte typ 400 spara för inköp / buffert / nöje etc sånt jag kan ta av när det behövs
100 pension

Har 4000 som jag sparat ihop nu på ett Swedbank sparkonto.

Hur hade ni sparat? Jag kan inget om detta... Men vet att om jag går till Swedbank som försöker få mig att gå på deras rådgivningsmöte så kommer de nog inte ge mig de bästa råden.

Jag letar efter något otroligt simpelt.. Helst inom Swedbank så jag slipper logga in på andra sidor.
Jag vet att dwt handlar om lite pengar men måste börja någonstans.
Bra initiativ. Det är inte svårare än att du går in på någon lämplig jämförelsesajt (t.ex. Compricer) och börjar jämföra olika sparkonton med insättningsgaranti (du är garanterad att få tillbaks 90 000 euro av din insättning om banken skulle kollapsa). I dagsläget får nog alla konton med över 1% ränta och fria uttag klassas som godkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Om du menar att spara pengarna du lånar så gör du en bättre investering i att inte ta ut fullt lån om du inte vet vad du pysslar med.
Det där beror egentligen på en enda sak. Tänker TS ta ett lån med sämre villkor direkt efter studierna (t.ex. bolån)? I sådana fall gör han rätt i att maxa CSN-lånet eftersom TS då kan amortera av bolånet m.h.a. sparat kapital från CSN-lånet.

Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Jag hade skippat att lägga en hundring till pension. 500kr in på ett buffert-sparkonto. Pensionsspara kan du börja göra när du pluggat klart och börjat jobba.

Jobbigt att ha "låst" (beror ju så klart på sparform) säg 2000kr till pension om du får en ekonomisk smäll som ditt buffer-sparande inte räcker till. Du kanske inte får sommarjobb en sommar? Eller inte tillräckligt? Du behöver troligtvis äta och betala hyra även på sommaren (vissa studentbostäder har ju räknat om hyran så man bara betalar 10 månader per år).
Håller helt med. Att börja tänka på pension är inte nödvändigt nu. Först ska TS klara av dina studier och skaffa sig ett jobb och skaffa sig en trygg ekonomisk grund, sen kan TS börja tänka på eventuell pension/väldigt långsiktigt sparande.

Stort lycka till!
Citera
2015-07-28, 12:15
Medlem
Fan vad allt verkar så krångligt Men de flesta (Som pmat mig osv) säger att man ska satsa på Indexfonder tills man lärt sig lite mer, eller?

Jag köpte fonder för 500kr Mix Indexfond Sverige. Ser ut som den är på väg upp igen, men vad vet jag
Tänkte använda den som en slags lära mig fond.

Var det ett helt åt helvete köp eller?
Har fortfarande 3500 kvar, ska jag kanske lägga lite mer i den fonden?
Senast redigerad av Qtip 2015-07-28 kl. 12:19.
Citera
2015-07-28, 15:31
Medlem
Citat:
Fan vad allt verkar så krångligt Men de flesta (Som pmat mig osv) säger att man ska satsa på Indexfonder tills man lärt sig lite mer, eller?

Jag köpte fonder för 500kr Mix Indexfond Sverige. Ser ut som den är på väg upp igen, men vad vet jag

Ja, det är helt åt helvete att investera på börsen när du uppenbarligen inte har en aning om vad det innebär.

Har du ens en nödbuffert? Om inte, lägg hög prioritet på att bygga upp den. För dig som student är 2-3 månadsutgifter en rimlig buffert. Därefter kan du ta och börja fundera på långsiktiga investeringar.
Citera
2015-07-28, 16:03
Medlem
Citat:

Ja det är ganska dåligt. Mix består av 50% aktiefonder och 50% räntefonder, och räntan är obefintlig, har aldrig varit så lågt som det är nu. Med andra ord du kanske går plus minus 1kr på ett år. Kör renodlade indexfonder med MAX 0.2% förvaltningsavgift.
Citera
2015-07-28, 17:06
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du ska åtminstone försöka ha en buffert för oförutsedda ekonomiska utgifter eller inkomstproblem, när exempelvis CSN inte betalar ut fullt stöd eller trasslar till det. Men att lägga "mängder" lånade pengar på ett nollräntekonto är en mindre god idé. Men viktigt med en buffert.
Citera
2015-07-28, 17:21
Medlem
Razys avatar
En ordentlig buffert borde vara prio ett. På denna buffert bör du kunna klara dig i minst 3 månader utan någon som helst inkomst. Dessa pengar ska vara placerade på ett vanligt konto, och alltså inte i aktier eller fonder.

Har du sedan fått ihop en klok buffert kan du börja ge dig in på börsen. Fonder med låga avgifter är det du ska ha i din portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in