2015-07-28, 01:22
Medlem
Jag tnkte brja frska spara lite pengar nu nr jag ska plugga i 4,5 r. Det blir en liten summa p cirka 500 i mnaden. Samt ev extra cash jag jobbar ihop p helger.

Tnkte typ 400 spara fr inkp / buffert / nje etc snt jag kan ta av nr det behvs
100 pension

Har 4000 som jag sparat ihop nu p ett Swedbank sparkonto.

Hur hade ni sparat? Jag kan inget om detta... Men vet att om jag gr till Swedbank som frsker f mig att g p deras rdgivningsmte s kommer de nog inte ge mig de bsta rden.

Jag letar efter ngot otroligt simpelt.. Helst inom Swedbank s jag slipper logga in p andra sidor.
Jag vet att dwt handlar om lite pengar men mste brja ngonstans.
Citera
2015-07-28, 01:37
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om du menar att spara pengarna du lnar s gr du en bttre investering i att inte ta ut fullt ln om du inte vet vad du pysslar med.
Citera
2015-07-28, 01:52
Medlem
revodnebs avatar
Om du kan spara s ska du sjlvfallet gra det! Varenda krona du sparar r din, glm inte det! Att spara p Swedbank r vrdelst, rntan = noll!
Citera
2015-07-28, 02:05
Medlem
Spara i Swedbank Sverige Index fond. Men fyyyyyfan hur vrlden ser ut i dagslget, brsen r vldig mrk. Mitt rd r att avvakta.
Citera
2015-07-28, 07:46
Medlem
Jagarjagarens avatar
Bra tnkt att spara dina pengar. Heder t alla som klarar av det nr man r student! Jag skulle gra upp en sparplan och sedan spara det man "ltt vill komma t" p bankkonto. Det r i princip ingen rnta p de pengarna s egentligen kan man i princip spara dem hemma som kontanter, men det kan knnas sknt att ha dem p ett konto, inte minst om man sedan ska prata med banken i andra renden - typ framtida ln - och d kunna visa att "titta - jag har faktiskt sparat regelbundet FAST jag var student".

OK - HUR ska man spara d? Som du skrev rr det sig inte om s mycket pengar i mnaden - men samtidigt r det mer n ingenting. Jag skulle dela upp din summa i fyra delar - En som du kper fond fr (r man inte jttekunnig eller jtteintresserad skulle jag rda att man satsar allra frst i ngon index-fond antingen i Sverige eller en global - hr har din bank skert egna fonder som det r billigare att spara i). En del skulle jag satsa p ngot annat p lite lng sikt, som kanske inte ger jttehg avkastning p kort tid men som visat sig vara en god investering ver tid. Hr sparar jag sjlv genom att kpa fysiskt guld (sm tackor och mynt) som jag kanske sljer "om ett eller ett par decennium". De sista tv delarna r vad du nu har kvar och de skulle jag stta in p det dr "bra att ha"-kontot, som ett kortsiktigt sparande.

Nr man sedan sparat ihop en liten skrv p kontot (sg 10-20 tusen?) skulle jag brja spara _mindre_ p kontot och nu brja satsa "den andra fjrdedelen" i aktier och/eller aktieandelar. Det finns fretag dr du kan satsa s lite som hundra kronor t gngen som kan hjlpa dig med det och de har ven frdiga "portfljer" dr man inte behver kunna s mycket men nd lyckas gra en god investering. Sjlv anvnder jag aktieinvest fr mina aktiesparande, men det finns givetvis fler aktrer.

Om ngot r - om du tycker att du har tillrckligt mycket guld fr att ha en "sista utvgen-skerhet" om ngra tusen (jag vet inte vad du tycker r rimligt - 10-20 tusen?) skulle jag sluta spara i guld (men ha kvar det. Typ bara inte spara MER pengar i det) och d brja spara den fjrdedelen i ytterligare fonder. Just idag skulle jag ge rdet i att satsa p ngot stabilt, men med vettig avkastning, typ Spiltan Investmentbolag.

Jag vet att mina rd r rtt trkiga och du blir inte rik fort p dem, men det r en liten plan fr personligt sparande som kan ge lite avkastning p sikt och utan att du riskerar att frlora s mycket pengar under tiden du bygger upp ditt sparande.

Lycka till med sparandet. Bertta grna hur du gr och hur det gr.
Citera
2015-07-28, 08:04
Medlem
Jag hade skippat att lgga en hundring till pension. 500kr in p ett buffert-sparkonto. Pensionsspara kan du brja gra nr du pluggat klart och brjat jobba.

Jobbigt att ha "lst" (beror ju s klart p sparform) sg 2000kr till pension om du fr en ekonomisk smll som ditt buffer-sparande inte rcker till. Du kanske inte fr sommarjobb en sommar? Eller inte tillrckligt? Du behver troligtvis ta och betala hyra ven p sommaren (vissa studentbostder har ju rknat om hyran s man bara betalar 10 mnader per r).
Citera
2015-07-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag tnkte brja frska spara lite pengar nu nr jag ska plugga i 4,5 r. Det blir en liten summa p cirka 500 i mnaden. Samt ev extra cash jag jobbar ihop p helger.

Tnkte typ 400 spara fr inkp / buffert / nje etc snt jag kan ta av nr det behvs
100 pension

Har 4000 som jag sparat ihop nu p ett Swedbank sparkonto.

Hur hade ni sparat? Jag kan inget om detta... Men vet att om jag gr till Swedbank som frsker f mig att g p deras rdgivningsmte s kommer de nog inte ge mig de bsta rden.

Jag letar efter ngot otroligt simpelt.. Helst inom Swedbank s jag slipper logga in p andra sidor.
Jag vet att dwt handlar om lite pengar men mste brja ngonstans.
Bra initiativ. Det r inte svrare n att du gr in p ngon lmplig jmfrelsesajt (t.ex. Compricer) och brjar jmfra olika sparkonton med insttningsgaranti (du r garanterad att f tillbaks 90 000 euro av din insttning om banken skulle kollapsa). I dagslget fr nog alla konton med ver 1% rnta och fria uttag klassas som godknt.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Om du menar att spara pengarna du lnar s gr du en bttre investering i att inte ta ut fullt ln om du inte vet vad du pysslar med.
Det dr beror egentligen p en enda sak. Tnker TS ta ett ln med smre villkor direkt efter studierna (t.ex. boln)? I sdana fall gr han rtt i att maxa CSN-lnet eftersom TS d kan amortera av bolnet m.h.a. sparat kapital frn CSN-lnet.

Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Jag hade skippat att lgga en hundring till pension. 500kr in p ett buffert-sparkonto. Pensionsspara kan du brja gra nr du pluggat klart och brjat jobba.

Jobbigt att ha "lst" (beror ju s klart p sparform) sg 2000kr till pension om du fr en ekonomisk smll som ditt buffer-sparande inte rcker till. Du kanske inte fr sommarjobb en sommar? Eller inte tillrckligt? Du behver troligtvis ta och betala hyra ven p sommaren (vissa studentbostder har ju rknat om hyran s man bara betalar 10 mnader per r).
Hller helt med. Att brja tnka p pension r inte ndvndigt nu. Frst ska TS klara av dina studier och skaffa sig ett jobb och skaffa sig en trygg ekonomisk grund, sen kan TS brja tnka p eventuell pension/vldigt lngsiktigt sparande.

Stort lycka till!
Citera
2015-07-28, 12:15
Medlem
Fan vad allt verkar s krngligt Men de flesta (Som pmat mig osv) sger att man ska satsa p Indexfonder tills man lrt sig lite mer, eller?

Jag kpte fonder fr 500kr Mix Indexfond Sverige. Ser ut som den r p vg upp igen, men vad vet jag
Tnkte anvnda den som en slags lra mig fond.

Var det ett helt t helvete kp eller?
Har fortfarande 3500 kvar, ska jag kanske lgga lite mer i den fonden?
Senast redigerad av Qtip 2015-07-28 kl. 12:19.
Citera
2015-07-28, 15:31
Medlem
Citat:
Fan vad allt verkar s krngligt Men de flesta (Som pmat mig osv) sger att man ska satsa p Indexfonder tills man lrt sig lite mer, eller?

Jag kpte fonder fr 500kr Mix Indexfond Sverige. Ser ut som den r p vg upp igen, men vad vet jag

Ja, det r helt t helvete att investera p brsen nr du uppenbarligen inte har en aning om vad det innebr.

Har du ens en ndbuffert? Om inte, lgg hg prioritet p att bygga upp den. Fr dig som student r 2-3 mnadsutgifter en rimlig buffert. Drefter kan du ta och brja fundera p lngsiktiga investeringar.
Citera
2015-07-28, 16:03
Medlem
Citat:

Ja det r ganska dligt. Mix bestr av 50% aktiefonder och 50% rntefonder, och rntan r obefintlig, har aldrig varit s lgt som det r nu. Med andra ord du kanske gr plus minus 1kr p ett r. Kr renodlade indexfonder med MAX 0.2% frvaltningsavgift.
Citera
2015-07-28, 17:06
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du ska tminstone frska ha en buffert fr ofrutsedda ekonomiska utgifter eller inkomstproblem, nr exempelvis CSN inte betalar ut fullt std eller trasslar till det. Men att lgga "mngder" lnade pengar p ett nollrntekonto r en mindre god id. Men viktigt med en buffert.
Citera
2015-07-28, 17:21
Medlem
Razys avatar
En ordentlig buffert borde vara prio ett. P denna buffert br du kunna klara dig i minst 3 mnader utan ngon som helst inkomst. Dessa pengar ska vara placerade p ett vanligt konto, och allts inte i aktier eller fonder.

Har du sedan ftt ihop en klok buffert kan du brja ge dig in p brsen. Fonder med lga avgifter r det du ska ha i din portflj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in