2015-07-27, 23:14
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Ok. För ganska _exakt_ ett år sedan så frågar användaren "Peter Lindberg" (namnet känns kanske igen från en av de två Ocean X Team gubbarna) följande:

" Anyone know anything about the Russian submarine "Som" that sunk after a collision? Anything like nationality of the ship that collided with "Som" and where it happened, thx in advance, cheers!"

Se:
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033

.....vilket väl iaf indikerar att de var intresserade av "Som" då och någon nämnde ju att "positionen har varit känd i ett år".... tycker det är lite väl konstigt samanträffande (även om jag just skrev tidigare när jag jämförde bilder att jag inte direkt tyckte det såg ut som "Som")....

Skulle det vara på det viset och de väljer att gå ut med informationen såhär så blir det väl spiken i kistan för detta företag då man för alltid kommer att avskriva dem som "scammers" och sensationsmakare...

Haha riktigt bra grävt! Det sjukaste av allt är att, idag när jag satt och skita kom jag att tänka på "UFOt" man hittade på havsbottnen för något år sedan (detta var innan jag visste om denna nyheten) och undrade var nyheten om det tog vägen, dog den historian bara ut? Så kom jag ihåg dessa män som hade hittat denna anomalin, de sa att de hade dykt ner till föremålet och att all elektronisk utrustning bara la ner. Jävligt mysko och det var något som satte sig i min hjärna, kände ilska mot Ocean X teamet som sedan höll käften om det. Helt sjukt att samma bedragarteam idag kommer med denna "nyhet" som de vetat om i över 1 år....Skönt att det bekräftats dock och skönt att fler fått upp ögonen för dessa bedragare, framöver skall man inte ta dessa herrar på allvar....Vilket jävla sammanträffande minst sagt....

Sedan undrar man varför försvarsmakten eller någon inte bärgat vraket om man känt till det sedan mer än 1 år tillbaka? Försvaret för upptagna med att gå på pridefestivaler istället för att göra någon nytta?
2015-07-27, 23:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Tydligen så ska detta vara någonstans mellan Svartklubbens fyr och Arholma, jag antar att det var den sträckan som båten Ingermanland körde sin rutt.

Japp då är det klart. Såg också denna kommentar på Uboat.net.
> I may add her commander's name: Chrisan K.
> Buguraev
>
> more exact location: between Swartklubben –
> Arholma
>
> and some details on the event (internet find):
> "Som" repeatedly left on patrol at dawn, returned
> to base at dusk. On May 10, 1916 at 4 o'clock in
> the morning "Som" which was patrolling in the area
> of Olandsgaf, and was lost in an underwater
> collision with the Swedish steamship
> "Ingermanland". As the captain of a steamship has
> testified, he noticed a periscope, towering 1 m
> above the water, at a distance of 150 m. The boat
> went by on a parallel course, and then turned
> toward the steamship. Having decided, that it
> wanted to examine them, the captain stopped the
> ship. The periscope suddenly disappeared under
> water, and the boat struck the steamship below the
> waterline. The submarine was not seen again. In
> addition to the submarine, her crew - 2 officers
> and 16 bottom grades were lost.

Det förklarar också den mystiska kommentaren från Ocean X att ubåten hittades 2-3 km utanför land. Detta är typ den enda plats på ostkusten söder om Gävle där det inte är någon skärgård. Bara Väddö som stäcker sig ungefär 3 mil lång. Utanför så är det upp till 100 meter djupt på 2-3 km avstånd.
2015-07-27, 23:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag kan försäkra dig om att om FM kännt till att de sänkt en ubåt skulle de gått ut med detta och dessutom för att visa goodwill försökt rädda besättningen.
Ingen försvarsgren har ju fått så mycket skit för att de inte lyckats visa på något som flottan.
Det skulle varit en trumf att visa att de lyckats, vi lever eller levde inte i DDR även om många tycks anse detta.

Inte en chans i helvetet. Du minns inte hur den politiska verkligheten såg ut under Palme-eran. Jag har goda vänner som var i ubåtsjakt i sista halvan av 80-talet. Och trots solklara indikationer så fick dom inte eldgivningstillstånd fören ubåten hade lämnat platsen. påminner om förra sommarens jakt då vi mer eller mindre eskorterade ut ubåten.

Dock fanns det vissa befäl som tog saken i egna händer och blåste på, lite gran. Några av dessa ubåtar är förevigt parkerade på svensk sjöbotten nu.
Senast redigerad av trickydick 2015-07-27 kl. 23:18.
2015-07-27, 23:15
Medlem
Det tog personer på flashback några minuter att hitta info om en ubåt som ligger på exakt detta ställe från 1916, hur i helvete kan inte denna expedition haft denna info?
2015-07-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
vilka lirare, var det samma gäng som försökte sälja kanonerna från lybske svan som hittades vid franska stenarna för tjugo år sedan?

OM det nu är så har dessa mäniskor ingen skam i kroppen (eller är extremt giriga på uppmärksamhet/pengar)....
Dvs. om de dyker på vraket i tron om att det är "Som" och sedan väljer att sitta och svamla i studion och låtsas som att de inte har en aning om vad de har "hittat"...
2015-07-27, 23:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartek
Ålands hav.

Nu börjar vi komma någon vart! Farsgubben berättade att de skulle ligga en ubåt i Ålands hav söder om Understen, kanske en bit utanför Grisslehamn.

Där är det som många vet ganska djupt så att den ligger djupt kan vi vara säkra på och att X-teamet bara undersökte den med en undervattenskamera. Hade de nått ner skulle de kunna rensa undan den beläggning som trots allt finns efter så många år och fått fram många fler detaljer.
De har helt enkelt inte kapacitet för 100 meters dyk.

Ytterligare indicier är att S/S Ångermanland som Catfish krockade med gick på traden Stockholm - Gävle - Vasa under år 1916.

Det var tråkigt att den inte var en nyare men då hade det varit mer fuss redan från början. FM tog det väldigt lugnt utom media de som säljer lösnummer. Det är rätt avslöjande tycker jag.

För övrigt RIP du gamla skorv!
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-07-27 kl. 23:19.
2015-07-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Det tog personer på flashback några minuter att hitta info om en ubåt som ligger på exakt detta ställe från 1916, hur i helvete kan inte denna expedition haft denna info?
såklart dom har.
Dom vill bara mjölka expressen på pengar
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
jag fattar inte? "Som" ska vara 20m lång och 3m bred, men uppges ha haft 18 i besättning som försvann med båten efter kollision med svenska fartyget Ångermanland. Orimligt antal besättningsmän för en sådan ubåt.

Övningskryssning? Vänja nya kadetter vid u-läge kanske?

Verkar inte som om de där Ocean X grabbarna har någon vidare koll på ubåtar om de tyckte den såg rätt modern ut, men antagligen menade de att den såg välbevarad ut. Synd att de ska hålla på larva med sitt hemlighetsmakeri bara och tramsa med att de inte får gå ut med vad försvarsmakten sagt o.s.v. Annars kunde denna sak varit utragnerad innan den börjat, och slaskpressen sluppit skämma ut sig.
Medlem
Citat:

Med tanke på deras CV så visste dom säkert.
2015-07-27, 23:19
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Ok. För ganska _exakt_ ett år sedan så frågar användaren "Peter Lindberg" (namnet känns kanske igen från en av de två Ocean X Team gubbarna) följande:

" Anyone know anything about the Russian submarine "Som" that sunk after a collision? Anything like nationality of the ship that collided with "Som" and where it happened, thx in advance, cheers!"
Det här är ju skandal! Hoppas media tar tag i det där, för det är ju helt uppenbart att skitföretaget med det fåniga namnet och de mediakåta herrarna gjorde det här enbart för att lura både media och befolkning.
2015-07-27, 23:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

De har sannolikt hela tiden vetat om att det var det 99-åriga vraket efter Som. Positionen känd sedan 1 år, och tämligen ointressant.

Men de väljer att plantera denna nyhet hos Expressen (semestervikarie?) och övriga media hakar på och vi har kvällens största nyhet.

De har valt att bara publicera filmen från "mystiska" vinklar, och antyder att "vraket ser väldigt nytt ut". Trots att de hela tiden vetat att det är 99-årigt skrot. Vilka lirare, söker publicitet.
2015-07-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Haha riktigt bra grävt! Det sjukaste av allt är att, idag när jag satt och skita kom jag att tänka på "UFOt" man hittade på havsbottnen för något år sedan (detta var innan jag visste om denna nyheten) och undrade var nyheten om det tog vägen, dog den historian bara ut? Så kom jag ihåg dessa män som hade hittat denna anomalin, de sa att de hade dykt ner till föremålet och att all elektronisk utrustning bara la ner. Jävligt mysko och det var något som satte sig i min hjärna, kände ilska mot Ocean X teamet som sedan höll käften om det. Helt sjukt att samma bedragarteam idag kommer med denna "nyhet" som de vetat om i över 1 år....Skönt att det bekräftats dock och skönt att fler fått upp ögonen för dessa bedragare, framöver skall man inte ta dessa herrar på allvar....Vilket jävla sammanträffande minst sagt....

Tack! Kanske dags för expressen att lägga ner sin "extra livesändning" nu...

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Sedan undrar man varför försvarsmakten eller någon inte bärgat vraket om man känt till det sedan mer än 1 år tillbaka? Försvaret för upptagna med att gå på pridefestivaler istället för att göra någon nytta?

Nja, att bärga ett ubåt från första värdskriget känns väl knappast som en uppgift för försvaret....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in