2015-07-27, 23:07
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Ok. För ganska _exakt_ ett år sedan så frågar användaren "Peter Lindberg" (namnet känns kanske igen från en av de två Ocean X Team gubbarna) följande:

" Anyone know anything about the Russian submarine "Som" that sunk after a collision? Anything like nationality of the ship that collided with "Som" and where it happened, thx in advance, cheers!"

Se:
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033

.....vilket väl iaf indikerar att de var intresserade av "Som" då och någon nämnde ju att "positionen har varit känd i ett år".... tycker det är lite väl konstigt samanträffande (även om jag just skrev tidigare när jag jämförde bilder att jag inte direkt tyckte det såg ut som "Som")....

Skulle det vara på det viset och de väljer att gå ut med informationen såhär så blir det väl spiken i kistan för detta företag då man för alltid kommer att avskriva dem som "scammers" och sensationsmakare...

vilka lirare, var det samma gäng som försökte sälja kanonerna från lybske svan som hittades vid franska stenarna för tjugo år sedan?
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Una-class_submarine

Case closed.
Medlem
Tydligen så ska detta vara någonstans mellan Svartklubbens fyr och Arholma, jag antar att det var den sträckan som båten Ingermanland körde sin rutt.
Senast redigerad av Jamienoble 2015-07-27 kl. 23:12.
2015-07-27, 23:08
Medlem
Fnordss avatar
Verkar vara hyfsat väl känt, ja...
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90049,quote=1
2015-07-27, 23:09
Medlem
Jag vet att jag rätt nyligen följde lite historik kring den ryska ubåten som gick upp mellan amerikanska krigsfartyg mitt under blockaden av kuba 1962, de förväntades att gå ned med ubåten i djupet före de skulle ge sig till känna. Mentaliteten var tydligen såpass hård, så det behöver ju nödvändigtvis inte vara en skada på ubåten, de kanske helt enkelt följde ubåten ner i djupet, antingen medvetet eller pga af fel i luftförrådet, brand, rök finns många förklaringar som inte ens innehåller svensk vapenverkan i förklaringen.

Men, nåt får mig att tro att försvarsmakten redan kände till ubåten, xallo har nog rätt, man är ju hyfsat ointresserade av ubåten verkar det som.
2015-07-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Filmen som cirkulerar i pressen visar detta. De filmar u-båten framifrån/bakifrån och där ser man tydligt tornet i närheten av fören/aktern.

Det är inte fören eller aktern du ser på filmerna, det är främre och bakre delen av tornet. Båten är 20m lång vilket är betydligt längre än sikten i östersjön.
Medlem
cazzers avatar
Tror nog Ocean X har jämfört sitt bildmaterial, som rimligen är enormt mycket större än det vi har fått se med kända ubåtskonstruktioner.

Om de visste att de hade hittat en ubåt från 1:a eller 2:a världskriget så hade de väl gått ut med detta, som i tidigare fall.

Notera även att de framhåller att båten inte har några som helst synliga skador, vilket de verkar reagera på i intervjun. Baserat på detta så förefaller kollision som anledning till sänkningen mindre troligt.

Det vore intressant om de uttalade sig om tidsepoken baserat på de material de har filmat, har de en 30-60 minuter lång film på ubåten så borde de kanska snabbt kunna avgöra om det är en konstruktion som går att härleda till 1:a, 2:a VK eller mer modern.

Om det nu är en rysk miniubåt av modernare konstruktion, dvs. 70-talet fram tills idag så finns det goda möjligheter att detta är de första bilderna på konstruktionen som någonsin når allmänheten.

Släpp nu inte detta bara för att FM/Regeringen vädjar till media att det är dags att göra en stor Maskirovka av hela grejen och skylla på världskrigen..
Medlem
Om det visar sig vara en hundra år gammal båt som typ Olof Aschberg pröjsat för garvar jag röven av mig
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Tydligen så ska detta vara någonstans mellan Svartklubbens fyr och Arholma, jag antar att det var den sträckan som båten Ingermanland körde sin rutt.
Om det är där så råder det inget som helst tvivel om att det är kattfisken som sjönk 1916. Det är helt osannolikt att två ryska ubåtar skulle ligga i princip skavfötters i Ålands hav.
2015-07-27, 23:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har det där Ocean X-teamet slut på pengar eller vad händer? Att iscensätta en sådan här sak, om de vet att det är ett totalt ointressant 99-årigt gammalt vrak tyder på en sorts desperation.

Kortsiktig uppmärksamhet, men totalt förödande för imagen på sikt.
Ähh, inte så förödande för imagen. Och har de någonsin sagt att det är en modern u-båt de hittat? Snarare tvärtom...
Medlem
Torps avatar
jag fattar inte? "Som" ska vara 20m lång och 3m bred, men uppges ha haft 18 i besättning som försvann med båten efter kollision med svenska fartyget Ångermanland. Orimligt antal besättningsmän för en sådan ubåt.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
vilka lirare, var det samma gäng som försökte sälja kanonerna från lybske svan som hittades vid franska stenarna för tjugo år sedan?

ja det var samma nissar som var igång på den tiden.. de påstod att det var det mytomspunna vraket lybske svan men det visade sig att det också var bullshit... dessutom så tror jag att de försökte sälja en kanon från den fyndplatsen vilket är ett brott då fyndet är äldre än hundra år, eller något liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in