2015-07-27, 23:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Den där ubåten ligger väldigt grunt (45 meter). Om den nu funna ubåten ligger djupare och på ett syrefattigt område så kan det skilja väldigt mycket.

Njaa.., den ubåten ligger på bara 30 m.

Men.., och nu är jag ju nog varken en : historisk, metallurgisk expert.
Jag noterade "hur snyggt" den var skuren.., "ribbad ihop" eller svetsad..

Vi snackar om kunskap som skall ha använt för 110 år sedan.., hade man det ?

Kalla mig en idiot.., men jag är inte "färdig" med detta..
2015-07-27, 23:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Ubåtens torn ligger alldeles förnära fören för att så ska vara fallet.

På vilken bild kan du avgöra det?

Det är väl rätt tveksamt om det ens går att få sikt i Östersjön att se både för och torn samtidigt. Det är grötigt där ute.
2015-07-27, 23:01
Medlem
Det finns mängder med vrak i östersjön.. Tänk bara på hur många år det tog för att de skulle hitta Dc3an. Det är ganska bra med vatten och storlek där ute. Fan större än vad Sverige är ju. Dessutom mycket svårare att hitta något där nere under slam och skit. För att inte tala om hur svårt det är att jobba under vatten.
2015-07-27, 23:01
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Fyndet är ingen catfish. Punkt. Ubåtens torn ligger alldeles förnära fören för att så ska vara fallet. Dessutom är kanterna väldigt skarpa. Det finns inga likheter överhuvudtaget med dåtidens catfish förutom den runda luckan. Ubåten som har hittats är i bra skick, lång, smal och kantig i fören/aktern. Catfish var en relativt rund u-båtsmodell.

Detta tyder på två saker:

1) En okänd triton u-båt från 80- eller 90-talet.

2) En nyutvecklad triton.

vilken video har du tittat på... bilderna som visats på film och klipp från den innehåller inte många detaljer, förutom tydliga likheter med somclassen ubåtar från seklets början. mantågsstöttor och längden på ubåten verkar inte existera på någon modernare ubåt från.
2015-07-27, 23:02
Moderator
Eerieyes avatar
Antingen så är den riktigt gammal - hundra år eller så - eller så är det någon form av civil dykfarkost. För moderna militära ubåtar har inte rör och annat som sticker ut genom formskrovet.
Medlem
Ok. För ganska _exakt_ ett år sedan så frågar användaren "Peter Lindberg" (namnet känns kanske igen från en av de två Ocean X Team gubbarna) följande:

" Anyone know anything about the Russian submarine "Som" that sunk after a collision? Anything like nationality of the ship that collided with "Som" and where it happened, thx in advance, cheers!"

Se:
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033

.....vilket väl iaf indikerar att de var intresserade av "Som" då och någon nämnde ju att "positionen har varit känd i ett år".... tycker det är lite väl konstigt samanträffande (även om jag just skrev tidigare när jag jämförde bilder att jag inte direkt tyckte det såg ut som "Som")....

Skulle det vara på det viset och de väljer att gå ut med informationen såhär så blir det väl spiken i kistan för detta företag då man för alltid kommer att avskriva dem som "scammers" och sensationsmakare...
Medlem
Tjackmosters avatar
Har någon en fungerande länk till filmsekvensen i dess helhet och/eller stillbilder? Lyckas inte hitta den video jag såg först på Expressens hemsida, där bland annat propellern också syntes.
2015-07-27, 23:03
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabascoooo
Yellow submarine inspirerade av beatles?
Som jag sade, nån form av entreprenadmaskin, dom brukar ju vara just gula!

Dessutom det som inte syns gör ingen skada. Havet är världens största soptipp.
Många fartyg har kompressortankar ombord för att kunna starta sina maskiner. Det kan vara nån utgången utrustning som nån chief med halvrymligt samvete skickat överbord.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
På danska nyheter för 10 minuter sedan var detta första nyhet...

De visade även en karta över Östersjön och sedan en cirkel utanför Gävle/Sundsvall mellan Sverige och Finland med radien 3 kilometer där ubåten hittats. Så antagligen rör det sig om norr om Stockholm, inte skärgården. OM man nu ska tro på dansk media. Vid vidare eftertanke, var det inte i samma trakter utanför Sundsvall som samma mediehoror från Ocean X Team fann "UFOT", på havsbotten?

I dansk media sa en man också att det kunde vara ubåten som synts till i skärgården från höstas. Vilket man ska ta med en stor nypa salt...

Luktar falseflagg detta...antagligen gammalt skrot från början av 1900-talet...

Jo men för att komma in i Stockholm inre skärgår så måste du komma antingen norre eller söder ifrån och infarten i norr är bortom Åkersberga (vet inte vika större orter som finns mer norr förutom Vaxholm) så U-båten kan ju varit påväg in eller åkt ut ur Stockholms läns skärgård..
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja det här måste ju vara bland världens bäst bevarade ubåt om den skulle vara från första världskriget.

Det låter väldigt osannolikt att den inte blivit bärgad tidigare och uppställd på museum om nu platsen och "vraket" tydligen varit känt i flera år.
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Konstigt.. En u-båt som kolliderar med ett ångfartyg brukar ju INTE vara oskadd Jävla mörkläggning!

De visar en sekvens med sonarbilder där ubåten ser ganska "knäckt" ut.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Visst, säkert, men dom har velat dölja den. Det finns säkert flera andra ryska ubåtar som råkade passera en 400Kg sjunkbomb ohälsosamt nära på 80-talet och äro nu tryggt parkerade på havsbotten. Koordinaterna och rapporterna finns i ett arkiv långt ner i svenska urberget.
Jag kan försäkra dig om att om FM kännt till att de sänkt en ubåt skulle de gått ut med detta och dessutom för att visa goodwill försökt rädda besättningen.
Ingen försvarsgren har ju fått så mycket skit för att de inte lyckats visa på något som flottan.
Det skulle varit en trumf att visa att de lyckats, vi lever eller levde inte i DDR även om många tycks anse detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in