Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-27, 18:01
Medlem
cepescarlets avatar
Hej!
Vill kolla en vända om folk kan tycka det är smart att köpa en bil för att helt enkelt börja övningsköra i? Är det bättre eller ska jag kanske låna en bil av någon bekant att övningsköra i istället?
Om ni tycker det kan vara bra att köpa en, vad för bil bör det vara? En billig bil på några tusenlappar som klarar sig genom övningskörningstiden eller ska jag satsa på en dyrare bil som jag förmodligen kan köra en vända efter att jag tagit körkortet också?

Själv har jag alltid velat haft en BMW eller Audi, men verkar vara dyra att köpa och köra. Ska min första bil kanske få bli en liten golf ändå?

Tacksam för hjälp och svar!
Citera
2015-07-27, 18:03
Medlem
Körkort online svarar:

"Det är ingen dålig idé alls. Tänk bara på att inte satsa på en bil med för mycket motorkraft eller storlek, då rusar ofta försäkringspremien iväg rätt mycket. En billig småbil i poloklassen är att rekommendera som första bil."

https://korkortonline.se/forum/viewtopic.php?t=2920
Citera
2015-07-27, 18:03
Medlem
Som vanligt är det väldigt svårt att ge tips när man inte har en aning om vad du har för budget för bil. Inköpskostnad, månadskostnad osv. Ska bilen ha något praktiskt värde, behöver du dra släp eller kunna lasta?
Utifrån den information du har lämnat så tycker jag helt klart att du ska köpa en Nissan GTR.
Citera
2015-07-27, 18:04
Medlem
Låna bil så länge, du ska ju klara av körkortet först.
Citera
2015-07-27, 18:07
Medlem
cepescarlets avatar
Hoppas på att finna en bil under 20.000 som är billig att köra. Månadskostnad på kanske... max 5000 med bensin?
(Kan ingenting om bilar och liknande så förvänta er inte att det jag skriver låter klyftigt )
Citera
2015-07-27, 18:07
Medlem
Körkort online: "Det man bör veta är att försäkringen är dyr för nästan alla bilar om man är ung och inte har körkort, eller nyligen fått körkortet, jämfört med en äldre erfaren person som inte krockat på flera år och som kanske bara betalar några hundra per månad i försäkring.

Men en ung förare får betala nästan tusen kronor per månad för samma bil.

Så det kan vara bra att föräldrarna äger bilen till en början."
Citera
2015-07-27, 18:10
Medlem
cepescarlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Körkort online: "Det man bör veta är att försäkringen är dyr för nästan alla bilar om man är ung och inte har körkort, eller nyligen fått körkortet, jämfört med en äldre erfaren person som inte krockat på flera år och som kanske bara betalar några hundra per månad i försäkring.

Men en ung förare får betala nästan tusen kronor per månad för samma bil.

Så det kan vara bra att föräldrarna äger bilen till en början."

Tack, jätte bra tips!!! Ska läsa lite på hemsidan där.
Citera
2015-07-29, 19:56
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
satsa på någon slö bil, typ en citroen C3, VW polo o andra småbilar (stora sedaner o turbobilar är inte att rekommendera än, diesel är nog bäst att börja med)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in