2015-07-27, 16:28
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag ser att höghusen vid sibeliusgången ser väldigt trevliga och fräsha ut, få paraboler och rätt bra miljö ( bilder från nätet ) Det jag är lite nyfiken på är hur det är att bo i Akalla ( Speciellt Sibeliusgången ) som etnisk Svensk.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-5-tr-7767795

Så frågan är, hur är det egentligen att bo där som Svensk?

Jag ser att många röstar på V och S där och det får mig att fundera lite över attityden mot ''svennar'' i områden, stämpas alla ''svennar'' som rasister/nazister eller hur är det egentligen?

Förrsten hur ser demografin ut i området och är det någon större skillnad vid Sibeliusgången mot övriga Akalla?

Skillnad på klientilet mot grannförorterna?
Citera
2015-07-27, 21:08
Moderator
rotadents avatar
Inget större problem skulle jag säga, det är mycket sömnigare än grannen Husby. Om du kollar Sibeliusgången skulle jag säga att torget och uppåt är bäst, alltså från nummer 32 och uppåt. Alltså de röda husen, inte de gula/bruna. De gula/bruna är till stora delar ombildade från hyresrätt rätt nyligen och hade rätt risigt klientel innan dess.

Sibeliusgången är generellt förmodligen bland de billigaste delarna av Akalla. Det är invandrartätt, men det är invandrare som ändå har köpt sin lägenhet och alltså är rätt etablerade med jobb och ofta barn. Generellt har Akalla stor andel bostadsrätter numera och det är bra för området. Dyrast är radhusen ned mot fältet åt Barkarby-hållet, det skulle jag säga är lugnast och trevligast också, men en bit från T-banan. Sämst är delarna närmast Husby som vetter mot industriområdet, alltså lägre hus (5 våningar) i rosa. Jag skulle undvika den delen. Överlag är det bra att få lite distans till Husby, när det brann bilar, containrar och var kaos där så var Akalla lungt trots närheten. Det säger en del.
Citera
2015-07-28, 19:16
Medlem
Adelaides avatar
Kan väl säga att hade jag fått erbjudande om att hyra en lägenhet i Akalla ett kortare tag så hade jag faktiskt kört på! Snäppet trevligare område jämfört med exempelvis Hallonbergen, Tensta eller Husby.

Dock skulle jag aldrig få för mig att köpa en bostadsrätt där. För trist område.
Citera
2015-08-05, 14:19
Medlem
Machinerators avatar
Det är ganska lugnt, ojämförbart med grannarna. Glöm aldrig att trots medias svartmålning så är det en liten del av invandrare som är kriminella och ute och bränner bilar.

Blir du däremot irriterad av kvinnor i slöja borde du välja ett annat ställe.
Citera
2015-08-06, 09:22
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Det är ganska lugnt, ojämförbart med grannarna. Glöm aldrig att trots medias svartmålning så är det en liten del av invandrare som är kriminella och ute och bränner bilar.

Blir du däremot irriterad av kvinnor i slöja borde du välja ett annat ställe.

Eller damm på korven

Som sagt så länge du inte blir rädd för hudfärgshandikappade så är det nog bland de billigaste lägenheterna du kan få tag på inom tunnelbanesystemet förutom Tensta/rinkeby så det är ju ett plus. Däremot lär ju inte lägenheten öka i pris speciellt mycket förrän bostadsbristen blir så skriande att t.o.m ITO:n blir populära bland det stora flertalet.
Citera
2015-08-06, 14:45
Medlem
Var bor du nu?
Hur ser din nuvarande situation ut, med bostad, arbete/studier, ev familj?

I Akalla finns alla typer av bostäder. Lägenheter på Sibeliusgången, radhus och parhus.

Det finns ett trevligt Ica på norra sidan (precis där du kollade på lägenhet), på södra sidan finns ett Lidl. Det finns apotek, frisör, kiosk där du kan hämta paket.

Akalla by är en 4h- gård, med minigolf, djur, café. Stor och bra fotbollsplan och nytt utegym.

Många äldre svenskar och invandrade barnfamiljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in