• 6
  • 7
2025-02-12, 20:47
Medlem
Med landslaget ser det just nu ut såhär.

Herrar och damer har samma bonus från förbundet för att spela match för Sverige, och samma struktur för bonus för biljettintäkter. Då spelar herrarna alla sina matcher i huvudstaden på vår största arena, även om de vid ett flertal tillfällen inte sålt mer än 10 000 av 50 000 möjliga biljetter. Damerna har nästan aldrig fått spela där, men har ett flertal gånger begränsats till 16 000 biljetter i matcher där de hade kunnat sälja fler. Dessutom har de alltid spelat i en stad med max 1/3 så stort publikunderlag, vilket också påverkar möjligheten att locka folk.

Så utifrån detta vore det fullt rimligt och logiskt att damerna fick en högre bonus per såld biljett, eftersom de haft en begränsning på biljettförsäljningen som herrarna inte har, men så är det alltså inte.

Herr- och damlandslag ska få likvärdig behandling sett till träningsläger, resor och hotell.

För dam-VM fick förbundet in 25 % av vad de hade fått om herrarna tog VM-brons. Cirka 27 miljoner i bonus, förbundet gick plus på Sveriges deltagande i VM 2023. Herrarna gick inte till VM alls, så damerna drog alltså in mer VM-bonus till förbundet än herrarna. Detsamma kommer det bli med EM 2024 och 2025, eftersom herrarna inte var med.

Spelarbonusar från Fifa och Uefa går till damer för damturneringar och till herrar för herrturneringar. Man jämnar inte ut Fifabonus som USA gör (enda landet som gör det vad jag vet). Om herrarna kvalar in får de alltså större bonus än damerna. Än så länge iaf.

Fifa har sagt det ska vara samma bonus i dam- och herr VM fr o m 2026/2027. EM har jag inte sett något om att det ska bli så och vet inte hur stor bonusen är för dam EM är jämfört med herrar är heller, men vi kan utgå från max 25 %. Kan mycket väl vara mindre.

Ändå, om Fifa håller fast vid löftet att ge lika VM bonus så kan förbundet räkna med stora intäkter från Dam-VM framöver. Damerna är fortfarande ett säkrare kort än herrarna att kvala in, och de går längre. Damerna kan även sälja biljetter nu. Ge dem bara chansen att spela på en stor arena när de möter attraktivt motstånd så kommer de lätt komma över 20 000. Jag tror över 30 000.

Dagarna när damlandslaget inte kan bidra ekonomiskt till förbundet är över, och tack och lov verkar förbundet äntligen börja inse det. Det tog sin tid. Ligga i framkant är inte deras melodi. Men det är ju därför de vill arrangera EM 2029. För att de kan, och för att de har fattat att damturneringar är populära nu, det skulle komma mycket folk. Och för att de kan klara arenakraven, nätt och jämt tillsammans med Danmark, om en arena byggs om. Herr EM är redan tvärkört att få arrangera pga arenakrav. 2029 kan vara sista gången Sverige kan vara aktuella för Dam EM.

Detta är inget hot mot herrlandslagets popularitet. Det är olika lag, de ersätter inte varandra. Tack och lov verkar förbundet äntligen ha insett även detta. Bra att det kom 36 000 mot Slovakien så att förbundet äntligen förstår att folk vill fortfarande se herrarna i Nations League division C även om damerna får spela på en stor arena mer än en gång vart femte år.
Citera
2025-05-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tycker det mest är media som försöker sätta en agenda av spelare gnäller. Med sagt hade jag svårt för både Seger och Fischer.

De som är i landslaget nu tycker jag är väldigt likeable och inte speciellt gnälliga
Expressen meddelar att Lina Hurtig fick en chock då hon
fick veta att i följe portugisisk lag äger barn under tre år inte
tillträde till fotbollsarenor. Låter som en rimlig bestämmelse men för Lina blev segerfesten förstörd eftersom inte fru? och barn fick delta i firandet på plan!
Va faan!
I övrigt håller jag med, frånsett Kosse då, ett ganska
resonabelt gäng.
Citera
2025-05-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Expressen meddelar att Lina Hurtig fick en chock då hon
fick veta att i följe portugisisk lag äger barn under tre år inte
tillträde till fotbollsarenor. Låter som en rimlig bestämmelse men för Lina blev segerfesten förstörd eftersom inte fru? och barn fick delta i firandet på plan!
Va faan!
I övrigt håller jag med, frånsett Kosse då, ett ganska
resonabelt gäng.
Kan ju iofs tycka att den regeln kunde undanta spelarnas egna barn.
Citera
2025-05-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Kan ju iofs tycka att den regeln kunde undanta spelarnas egna barn.
Kanske svårt med logistiken. Hur som helst, Expressen
tar väl i när de yrar om chock. När man läser reportaget
handlar väl Linas reaktion snarare om överraskning och
lätt besvikelse, verkligen inte chock.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem