Citat:
Ursprungligen postat av
Boazobargi
Det är naturligtvis fördjävligt att sådant här kan ske. Jag vet ju inte så mycket kring enskilda fall, men det är lätt och förstå att det finns brister, mer än så vill jag inte säga, för jag vet inget mer. Att dessa personer inte polisanmälts ser jag dock inget försvar för heller. Det är dock viktigt att förstå att inga Jehovas vittnen förutom enskilda rötägg sympatiserar med dessa personer utan det är handlingar som vi avskyr.
Tack för ärligt svar!
Och ja, jag håller absolut med om att de flesta enskilda JVn INTE håller med om detta, men problemet är att dom INTE känner till procedurerna, eftersom dom är hemliga. Endast äldste bröder och uppåt får ta del av dom. Och dom är barbariska, det är det som skapat hela detta problem.
Jag förstår absolut att det finns rötägg inom alla religioner och organisationer, men det är när människorna runtomkring inte gör något åt dessa utan vill tystna ner för att skydda organisationens rykte. Och det är speciellt avskyvärt att se pedofili som en synd som man kan be om förlåtelse för och ångra och sedan bli upptagen i församlingen igen utan att resten av medlemmarna har en aning om vad som ens hänt. Alla sexuella övergrepp ska direkt anmälas till polisen, det är inte de äldste brödernas sak att utreda öht, de har noll kvalifikationer för detta eftersom de flesta inte har högre utbildning än gymnasienivå. En fönsterputsare tex kan omöjligt bedöma hur den ska handskas med ett barn som blivit våldtagen, lika lite kan den bedöma om den anklagade talar sanning eller inte.
När äldste bröder blir anklagade för pedofili så blir denne i alla dessa fall som nu granskas, skyddad av de andra äldste bröderna. Och det anmäls inte ens till myndigheterna om ett erkännande ges.
Äldste bröderna har ju fått sina ärofulla positioner av Helig Ande och om en av dom begår pedofili betyder det ju att den Heliga Anden haft fel, vilket naturligtvis är omöjligt. Och då avslöjas det ju att allt är bara påhitt.
Jag rekommenderar att du kollar på denna granskning i direktsändning. Onsdags sändning börjar klockan 10.00 AU tid, dvs lite mindre än 6 timmar från nu. Du kommer få se dina bröder ljuga rätten rakt upp i ansiktet. Det är svårt att se Jehova stödja denna organisation och nu kommer det ut i ljuset för alla att se. Det är just detta som menas med "nytt ljus".