Citat:
Ursprungligen postat av
Vasectomater
Jag tror många kommer öppna ögonen, många kommer lämna men många blir tvingade att vara kvar just för att dom har hela sina liv hårt invävda i sekten. Familj, vänner och jobb. Det är redan många som har vaknat upp men kan inte lämna just pga ovannämnda men försöker få sin familj och vänner att se sanningen om sanningen genom att så små frön om information lite här och där.
Jag tror dock att det kommer bli en massutvandring ur sekten i Australien. Vi tycker denna granskning är stor nog här, men där, down under, är den nog hundra gånger större , mer påträngande och ingripande. I Sverige och USA så kan vittnena fortfarande leva i förnekan eftersom denna granskning inte (ännu) blivit huvudnyheter. Men jag har på känn att det kan bli det snart, ju längre förhören pågår och ju mer otroliga och fruktansvärda detaljer kommer fram. Är det nåt som får folk att se rött så är det pedofili och sexuella övergrepp.
Jag tror det är Gud själv som har ett finger med i spelet här, han är trött på vittnenas felrepresentering av honom och vill sätta stopp på deras falskhet, just för att dom drar hans namn i smutsen.
De katolska problemen med barnövergrepp har gjort att man har tappat förtroende i USA, man är den religion som tappar mest anhängare. (dock är man fortfarande rätt stor)
JV-skandalen borde rimligen leda till samma. Ffa tror jag att de som själva upplevt övergrepp -- vilket bör vara ganska många -- nu får mer vatten på sin kvarn.
Det HÄNDER ju, och Himmler's länk tidigare visade på mer av detta (hade inte sett det UG tidigare)
Folk i organisationer glömmer så lätt. Men varje sån här grej blir nog lite "gruskorn" som kanske kan få folk att tvivla.
I stort tror jag dock inte att JV kommer att gå under av detta.
Fördelen med en sekt är att man kan efterrationalisera så mycket. Bara skyll på "nån annan", rensa bort, ge lite uppdaterade order från Jehåvah och gå vidare.
Det som är knivigt med sekter överlag är att de gör ju rätt mycket skada på sina medlemmar, men samtidigt är det svårt för myndigheter att motarbeta dem. Det såg vi redan under första och andra århundradet.

När de kristna gick i döden för sin tro så blev fler personer stärka.
Samma sak med JV, som gärna drar upp sina martyrer. Liksom de tidigaste kristna överdrivit sina förföljelser (det finns t.ex. inga bevis på att de systematiskt "kastades till lejon" eller liknande)...
Jo vad gäller kärlek överlag så ligger väl inte JV högt på listan, vad jag hört... det är mer som en skola än en kyrka... om Gud är kärlek så har du kanske rätt i att "gud har ett finger med i spelet".