2015-07-28, 19:01
Medlem
Hur kommer det här påverka organisationen? Är dom körda nu? Vad händer när samma sak uppnystas i andra delar av världen och inte bara Australien?
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-07-28 kl. 19:23.
Citera
2015-07-28, 19:59
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Hur kommer det här påverka organisationen? Är dom körda nu? Vad händer när samma sak uppnystas i andra delar av världen och inte bara Australien?

Jag tror många kommer öppna ögonen, många kommer lämna men många blir tvingade att vara kvar just för att dom har hela sina liv hårt invävda i sekten. Familj, vänner och jobb. Det är redan många som har vaknat upp men kan inte lämna just pga ovannämnda men försöker få sin familj och vänner att se sanningen om sanningen genom att så små frön om information lite här och där.

Jag tror dock att det kommer bli en massutvandring ur sekten i Australien. Vi tycker denna granskning är stor nog här, men där, down under, är den nog hundra gånger större , mer påträngande och ingripande. I Sverige och USA så kan vittnena fortfarande leva i förnekan eftersom denna granskning inte (ännu) blivit huvudnyheter. Men jag har på känn att det kan bli det snart, ju längre förhören pågår och ju mer otroliga och fruktansvärda detaljer kommer fram. Är det nåt som får folk att se rött så är det pedofili och sexuella övergrepp.

Jag tror det är Gud själv som har ett finger med i spelet här, han är trött på vittnenas felrepresentering av honom och vill sätta stopp på deras falskhet, just för att dom drar hans namn i smutsen.
Citera
2015-07-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag tror många kommer öppna ögonen, många kommer lämna men många blir tvingade att vara kvar just för att dom har hela sina liv hårt invävda i sekten. Familj, vänner och jobb. Det är redan många som har vaknat upp men kan inte lämna just pga ovannämnda men försöker få sin familj och vänner att se sanningen om sanningen genom att så små frön om information lite här och där.

Jag tror dock att det kommer bli en massutvandring ur sekten i Australien. Vi tycker denna granskning är stor nog här, men där, down under, är den nog hundra gånger större , mer påträngande och ingripande. I Sverige och USA så kan vittnena fortfarande leva i förnekan eftersom denna granskning inte (ännu) blivit huvudnyheter. Men jag har på känn att det kan bli det snart, ju längre förhören pågår och ju mer otroliga och fruktansvärda detaljer kommer fram. Är det nåt som får folk att se rött så är det pedofili och sexuella övergrepp.

Jag tror det är Gud själv som har ett finger med i spelet här, han är trött på vittnenas felrepresentering av honom och vill sätta stopp på deras falskhet, just för att dom drar hans namn i smutsen.

Tycker dom borde börja granska katolska kyrkan mer också. Det är en betydligt större organisation och jag ser inte att problemet skulle vara mindre där.
Citera
2015-07-28, 20:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Tycker dom borde börja granska katolska kyrkan mer också. Det är en betydligt större organisation och jag ser inte att problemet skulle vara mindre där.

Jag tror de redan granskat och ska fortsätta granska andra religioner och sekter i just Australien. Bara det att det just nu är vittnenas tur i ledet.
Citera
2015-07-28, 20:43
Medlem
Citat:

Gud får det jobbigt om han ska stoppa alla som drar hans namn i smutsen.....
Citera
2015-07-28, 21:00
Medlem
Citat:

Nej, jag tror inte det påverkar särdeles många. De flesta rättrogna JVn ser detta som lögner och falska anklagelser. Om inte så ser dom det som brister hos ofullkomliga människor.
Vi ska inte underskatta hur hårt den kognitiva dissonansen sitter hos sektmedlemmar.
Citera
2015-07-28, 21:04
Medlem
Citat:

JAg tror du tar väldigt fel. Tänk på att JV är dresserade att inte tro på media om det handlar om samfundet. Det kanske kan bli enstaka avhopp, men ingen massexodus.

Australisk TV gjorde en dokumentär om pedofilin och övergrepp inom JV redan år 2002. Det är sevärd.
https://youtu.be/iDyh2TOeuVY
Citera
2015-07-28, 21:40
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg tror du tar väldigt fel. Tänk på att JV är dresserade att inte tro på media om det handlar om samfundet. Det kanske kan bli enstaka avhopp, men ingen massexodus.

Australisk TV gjorde en dokumentär om pedofilin och övergrepp inom JV redan år 2002. Det är sevärd.
https://youtu.be/iDyh2TOeuVY

Kanske, vi får se. Jag har läst nu på amerikanska ex-JV sajter och där går snacket om hur JVn reagerar på detta, i USA alltså, och många är förstummade. Och tycker det är vidrigt.
Som sagt, många har gått ur mentalt, för länge sen, men har ena foten inne pga familj och jobb.

Många kommer reagera förskräckta av nyheten i början men kommer sen att bearbetas från podiet, där dom brer på med förföljelsekomplexet. Sen sa ju Lett i juni (?) månads TV broadcasting att vittnena inte ska lyssna på "apostate driven lies that the organization harbors child molesters" och att om det är någon som skyddar sina barn mot övergrepp så är det just organisationen. Samtidigt så säger äldste bröderna under rättegång i USA att de endast erbjuder ett "andligt skydd".
Deras skydd är att offret måste förlåta förövaren, sluta vara så förförisk även fast denne endast är ett barn och sen bli mer andlig och gå mer i tjänsten och jobba hårdare för Vakttornet. Summan är den att det alltid är offret som är den skyldiga inom Jehovas Vittnena.
Citera
2015-07-28, 22:08
Medlem
Citat:

De katolska problemen med barnövergrepp har gjort att man har tappat förtroende i USA, man är den religion som tappar mest anhängare. (dock är man fortfarande rätt stor)

JV-skandalen borde rimligen leda till samma. Ffa tror jag att de som själva upplevt övergrepp -- vilket bör vara ganska många -- nu får mer vatten på sin kvarn.
Det HÄNDER ju, och Himmler's länk tidigare visade på mer av detta (hade inte sett det UG tidigare)
Folk i organisationer glömmer så lätt. Men varje sån här grej blir nog lite "gruskorn" som kanske kan få folk att tvivla.

I stort tror jag dock inte att JV kommer att gå under av detta.
Fördelen med en sekt är att man kan efterrationalisera så mycket. Bara skyll på "nån annan", rensa bort, ge lite uppdaterade order från Jehåvah och gå vidare.

Det som är knivigt med sekter överlag är att de gör ju rätt mycket skada på sina medlemmar, men samtidigt är det svårt för myndigheter att motarbeta dem. Det såg vi redan under första och andra århundradet.
När de kristna gick i döden för sin tro så blev fler personer stärka.
Samma sak med JV, som gärna drar upp sina martyrer. Liksom de tidigaste kristna överdrivit sina förföljelser (det finns t.ex. inga bevis på att de systematiskt "kastades till lejon" eller liknande)...

Jo vad gäller kärlek överlag så ligger väl inte JV högt på listan, vad jag hört... det är mer som en skola än en kyrka... om Gud är kärlek så har du kanske rätt i att "gud har ett finger med i spelet".
Citera
2015-07-29, 15:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Under gårdagens förhör kom det fram att de försökt sopa under mattan när andra äldste blir anklagade för pedofili och/eller incest. Just för att de vill skydda sin broder.

När en flicka kom ut och berättade att hennes far, en äldste, hade utnyttjat henne sexuellt under längre tid så var inte prio nr 1 att skydda henne utan att försöka rentvå pappan. Just för att han var en äldste. Även när pappan erkände så tog man inga åtgärder eller änmälde det till polisen utan det skulle först undersökas om det verkligen stämde för pappan kunde ju kanske ljuga. (Vem fan ljuger om sånt?)

Orsaken till att de inte ville döma honom för pedofili/incest var just för hans äldste position och äldste bröder är ju enligt deras påhitt utsedd av helig ande. Om det då visar sig att en äldste broder sysslar med dessa satanistiska perversiteter så visar det ju endast på att det där med helig ande är ren BS, så allt handlar om "damage control" och inte att skydda de utsatta barnen.

Det blev väldigt tydligt igår hur dessa äldste ljuger för att rädda deras egna skinn nu när de hängs ut för att flås. De stammade, hakade upp sig, satt tysta och sa ofta att dom "inte minns". Vilket dessa skickliga advokater med sina sylvassa frågor såg igenom och man såg även avskyn i domarens ansikte över dessa patetiska män.

Dessa äldste försökte försvara sig mot frågan varför dom inte försökte skydda flickan från sin far efter faktum och erkännande utan lät henne bo i hop med pappan i lång tid efter faktum, fortfarande mycket utsatt. De sa att "mamman var ju där", trots att det visats sig att mamman vetat om övergreppen en längre tid utan att kunna skydda sin dotter och kan naturligtvis inte skydda henne då heller. Det fanns inget logiskt alls i deras svaga försök till förklaringar.

Observera att detta är ingen rättegång om specifika fall utan det är mer en "case study" för att granska själva instutitionens tillvägagångssätt när de presenteras med sexuella övergrepp på barn. Och det är bevisat att deras sätt inte fungerar. Det handlar om att skydda organisationens rykte, att skydda de äldste bröderna och absolut inget om att skydda barnen.

Enligt vittensbörd igår skulle de inte ens anmäla till polisen ifall en äldste broder erkände mord!! Det är så pass störda dom är!! Och dom måste hållas ansvariga. Detta är ingen förföljelse utav specifik religion utan detta är konsekvenserna av ett omoraliskt och skadligt beteende och måste stoppas. Tacka Gud för Australien, att dom av alla länder har en ryggrad och avslöjar dessa totalitära, infekterade fundamentalistiska sekter som bryter ner samhället.

PS, lägg även märke till att dessa män (mansgrisar) ska ansvara över så pass traumatiska ärenden som barn som blivit utsatta för grova sexuella övergrepp. Dessa män är på inga sätt kvalificerade, de flesta har ingen högre utbildning än gymnasienivå om ens det. Organisationen är emot högre utbildning och de flesta blir och förblir fönsterputsare och städare. Ska en jävla fönsterputsare alltså sitta och rådgiva ett barn som blivit våldtagen?? Genom att säga till den att "be mer till Jehova"???
Jag uppmanar alla som stöter på Jehovas Vittnen i deras predikoarbetet att ställa dom mot väggen angående detta, baserat på denna granskning. Det kan trots allt hjälpa någon att öppna ögonen och denne börjar bakgrundsforska.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-29 kl. 15:57.
Citera
2015-07-29, 16:04
Medlem
Vasectomaters avatar
Hittade denna utrikes artikel i Aftonbladet; http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21175260.ab

Jehovas Vittnen dolde sexövergrepp.
AUSTRALIEN. Jehovas vittnen i Australien har de senaste 60 åren undvikit att rapportera mer än 1 000 fall av sexuella övergrepp till myndigheterna, enligt en statlig utredning.
– Det verkar finnas en sedvänja hos Jehovas vittnen att hålla information om sexuella övergrepp på barn inom kyrkan för sig själva, säger Angus Stewart som deltagit i utredningen.
Stewart beskriver kyrkan som en sekt som systematiskt underlåter att rapportera sexuella övergrepp till myndigheterna.
Jehovas vittnen har cirka åtta miljoner medlemmar över världen. Enligt Nationalencyklopedin fanns det i Sverige 2012 cirka 22 300 aktiva medlemmar.

Publicerat den 27 juli. Betyder detta att det även publicerats i själva papperstidningen?
Citera
2015-07-29, 20:43
Medlem
Citat:
Under gårdagens förhör kom det fram att de försökt sopa under mattan när andra äldste blir anklagade för pedofili och/eller incest. Just för att de vill skydda sin broder.

När en flicka kom ut och berättade att hennes far, en äldste, hade utnyttjat henne sexuellt under längre tid så var inte prio nr 1 att skydda henne utan att försöka rentvå pappan. Just för att han var en äldste. Även när pappan erkände så tog man inga åtgärder eller änmälde det till polisen utan det skulle först undersökas om det verkligen stämde för pappan kunde ju kanske ljuga. (Vem fan ljuger om sånt?)

Orsaken till att de inte ville döma honom för pedofili/incest var just för hans äldste position och äldste bröder är ju enligt deras påhitt utsedd av helig ande. Om det då visar sig att en äldste broder sysslar med dessa satanistiska perversiteter så visar det ju endast på att det där med helig ande är ren BS, så allt handlar om "damage control" och inte att skydda de utsatta barnen.

Det blev väldigt tydligt igår hur dessa äldste ljuger för att rädda deras egna skinn nu när de hängs ut för att flås. De stammade, hakade upp sig, satt tysta och sa ofta att dom "inte minns". Vilket dessa skickliga advokater med sina sylvassa frågor såg igenom och man såg även avskyn i domarens ansikte över dessa patetiska män.

Dessa äldste försökte försvara sig mot frågan varför dom inte försökte skydda flickan från sin far efter faktum och erkännande utan lät henne bo i hop med pappan i lång tid efter faktum, fortfarande mycket utsatt. De sa att "mamman var ju där", trots att det visats sig att mamman vetat om övergreppen en längre tid utan att kunna skydda sin dotter och kan naturligtvis inte skydda henne då heller. Det fanns inget logiskt alls i deras svaga försök till förklaringar.

Observera att detta är ingen rättegång om specifika fall utan det är mer en "case study" för att granska själva instutitionens tillvägagångssätt när de presenteras med sexuella övergrepp på barn. Och det är bevisat att deras sätt inte fungerar. Det handlar om att skydda organisationens rykte, att skydda de äldste bröderna och absolut inget om att skydda barnen.

Enligt vittensbörd igår skulle de inte ens anmäla till polisen ifall en äldste broder erkände mord!! Det är så pass störda dom är!! Och dom måste hållas ansvariga. Detta är ingen förföljelse utav specifik religion utan detta är konsekvenserna av ett omoraliskt och skadligt beteende och måste stoppas. Tacka Gud för Australien, att dom av alla länder har en ryggrad och avslöjar dessa totalitära, infekterade fundamentalistiska sekter som bryter ner samhället.

PS, lägg även märke till att dessa män (mansgrisar) ska ansvara över så pass traumatiska ärenden som barn som blivit utsatta för grova sexuella övergrepp. Dessa män är på inga sätt kvalificerade, de flesta har ingen högre utbildning än gymnasienivå om ens det. Organisationen är emot högre utbildning och de flesta blir och förblir fönsterputsare och städare. Ska en jävla fönsterputsare alltså sitta och rådgiva ett barn som blivit våldtagen?? Genom att säga till den att "be mer till Jehova"???
Jag uppmanar alla som stöter på Jehovas Vittnen i deras predikoarbetet att ställa dom mot väggen angående detta, baserat på denna granskning. Det kan trots allt hjälpa någon att öppna ögonen och denne börjar bakgrundsforska.

Just när det gäller personer högre upp i hierarkin blir det än mer känsligt......och därmed viktigare att tysta ned. Om det framkommer saker om äldstebröder (som anses utsedda av helig ande enligt JV) kan deras auktoritet och därmed organisationens auktoritet undergrävas.

Ligger det inspelningar av dessa förhör ute offentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in