2005-10-20, 22:27
Medlem
Tangorabatts avatar
dubbelpost
Citera
2005-10-20, 22:28
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Hehe, det är imorgon :P

Och anledningen till att jag gör en tråd där jag frågar vad jag bör säga är för att jag inte är säker på hur kontrollerat detta läkemedel är. Jag vill ju ha just stilnoct eftersom jag testat det och vet att det funkar, så jag ville veta vad jag borde koncentrera mig på och vad jag kanske borde tala tystare om, så att de inte ger mig något annat läkemedel som jag inte vet funkar.
Ville helgardera mig, så att säga. Men jag säger väl bara som det är imorgon och hoppas på det bästa...

[EDIT] Lade till citat.

Lycka till och skriv i morgon hur det gick

Eller hittade du din kristallkula? Så kanske Gaedecke kan få svar ikväll?
Citera
2005-10-20, 22:55
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangorabatt
Lycka till och skriv i morgon hur det gick

Eller hittade du din kristallkula? Så kanske Gaedecke kan få svar ikväll?

Haha, självklart har jag hittat kristallkulan, men eftersom jag helst inte vill använda denna i alldagliga fall så får ni vänta med rapport till imorgon.

Och på lördag skulle jag ju kunna skicka iväg en tripprapport om hur det var att för en gångs skull soooooooova en ordentlig natts sömn...

Sen antar jag att jag måste försöka flumma på dem också, det är jobbigt att vara intresserad av droger...
Citera
2005-10-21, 12:20
Medlem
Nirps avatar
Okej, nu har jag varit på mitt läkarbesök... Usch vad jag hatade den här läkaren, hon berömde mig för att jag försökt fixa min dygnsrytm och mina sömnproblem på så många sätt, men det enda rådet hon hade var att jag borde försöka gå upp 6-7 på lördagar och söndagar också... Jättebra tips, när jag inte ens kommer upp 6-7 på vardagarna, funkar bara i sällsynta fall...

När jag tog upp stilnoct och möjligheten att få det utskrivet för några veckor eller någonting för att "tvinga" in kroppen i en normal 24-timmars dygnsrytm, så började hon predika om att det är beroendeframkallande och en massa annan ointressant information. Hon tyckte att jag skulle hoppa av skolan istället och skaffa ett jobb, så att jag har någonting som "tvingar" upp mig på morgnarna. Värsta skitsnacket jag har hört, anledningen till att jag stör mig så oerhört mycket på sömnproblemen är ju att skolgången sabbas av dem. Så föreslår hon att jag skiter i skolan istället. Hopplöst.

Ska boka tid hos en ny läkare istället, någon som inte har en massa moraliska problem med att skriva ut rekommenderade läkemedel...
Citera
2005-10-21, 13:57
Medlem
Orissas avatar
Stilnoct är inget problem att få utskrivet. Förklarar du för läkaren att du vill ha dom som behovstabletter och be om att få en mindre mängd utskrivet som ska räcka ett längre tag. Efter ett tag bygger läkaren upp ett förtroende för dej att du kan andvända medecinen på rätt sätt så då kan denne säkert skriva ut större mängder åt gången. viktigaste är att du låter det gå en tid innan du frågar på nytt och att du framlägger på ett trovärdigt sätt att du inte vill knapra dom dagligen utan som jag sa tidigare "vid behov" vid tillfällen där du själv får säga en bra anledning som låter trovärdigt och rimligt ur läkarens synvinkel.

Säga gärna nåt istil med: skriv ut minsta möjliga mängd som får räcka en period, jag vill inte knapra dom slentrianmässigt. Det visar att du själv tar på dej ett ansvar att inte knapra för ofta.

Min nuvarande läkare hör jag bara av mej till när jag vill ha sömntabletter och hon skriver ut utan att blinka eftetsom jag byggt upp en fötroende hos henne
Citera
2005-10-21, 14:27
Medlem
B-Mans avatar
Kan man säga att man har fått prova stilnoct av en kompis? Är det inte olagligt på något sätt? Att ta ge bort/sälja/köpa/använda (utan recept såklart) receptbelaga läkemedel?

Undrar för att jag ska på möte med en läkare på måndag och vill också ha stilnoct... Funderar på att säga att ja har en polare som hade liknande problem och att han fick stilnoct och att det funkade jättebra för han.
Citera
2005-10-21, 14:30
Bannlyst
skit i stilnocten man blir totalt snurrig i huvudet av dom, jag minns ingenting när jag har tagit dom. En gång så gick jag i sömnen av dom. Be om Imovane i stället.
Citera
2005-10-21, 14:39
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddif
skit i stilnocten man blir totalt snurrig i huvudet av dom, jag minns ingenting när jag har tagit dom. En gång så gick jag i sömnen av dom. Be om Imovane i stället.

Jag har testat stilnoct innan och upplevde inga biverkningar alls faktiskt, bara en underbar natts sömn...
Citera
2005-10-21, 14:41
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Man
Kan man säga att man har fått prova stilnoct av en kompis? Är det inte olagligt på något sätt? Att ta ge bort/sälja/köpa/använda (utan recept såklart) receptbelaga läkemedel?

Undrar för att jag ska på möte med en läkare på måndag och vill också ha stilnoct... Funderar på att säga att ja har en polare som hade liknande problem och att han fick stilnoct och att det funkade jättebra för han.

Det är olagligt, men om de mot förmodan skulle försöka sätta dit någon för det så är det bara att hålla käften om vem som gett dig dom, eller bara påstå att du sa så för att få ut dem. De har för det första tystnadsplikt och om de nu inte vill skriva ut till dig för att du begått en olaglig handling är det bara att gå till en annan vårdcentral och testa, de har ingen gemensam databas (enligt den läkare jag träffat idag) så de har inte så stor koll på vad som pågår.

Citat:
Ursprungligen postat av Orissa
Stilnoct är inget problem att få utskrivet. Förklarar du för läkaren att du vill ha dom som behovstabletter och be om att få en mindre mängd utskrivet som ska räcka ett längre tag. Efter ett tag bygger läkaren upp ett förtroende för dej att du kan andvända medecinen på rätt sätt så då kan denne säkert skriva ut större mängder åt gången. viktigaste är att du låter det gå en tid innan du frågar på nytt och att du framlägger på ett trovärdigt sätt att du inte vill knapra dom dagligen utan som jag sa tidigare "vid behov" vid tillfällen där du själv får säga en bra anledning som låter trovärdigt och rimligt ur läkarens synvinkel.

Säga gärna nåt istil med: skriv ut minsta möjliga mängd som får räcka en period, jag vill inte knapra dom slentrianmässigt. Det visar att du själv tar på dej ett ansvar att inte knapra för ofta.

Min nuvarande läkare hör jag bara av mej till när jag vill ha sömntabletter och hon skriver ut utan att blinka eftetsom jag byggt upp en fötroende hos henne

Tack för tipsen, jag ska boka tid hos en ny läkare på en gång, den här läkaren verkade helt snurrig. Känns bättre att gå hos någon som man litar på...
Citera
2005-10-23, 14:38
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Det är olagligt, men om de mot förmodan skulle försöka sätta dit någon för det så är det bara att hålla käften om vem som gett dig dom, eller bara påstå att du sa så för att få ut dem. De har för det första tystnadsplikt och om de nu inte vill skriva ut till dig för att du begått en olaglig handling är det bara att gå till en annan vårdcentral och testa, de har ingen gemensam databas (enligt den läkare jag träffat idag) så de har inte så stor koll på vad som pågår.

Tack för tipsen, jag ska boka tid hos en ny läkare på en gång, den här läkaren verkade helt snurrig. Känns bättre att gå hos någon som man litar på...

Ja du gör rätt i att boka tid hos en annan läkare. Jag ber om ursäkt om ja va lite gnällig i början av tråden . Du behöver verkligen tips. Du måste överdriva. Säg att du ligger vaken flera timmar innan du somnar. Och som någon skrev innan så nämn lite försiktigt att du bara vill ha det tillfälligt för du vill ju inte ta sömntabletter egentligen. Tyvärr så är minsta förpackningen 10st numera Men lycka till hos den nya läkaren.
Citera
2005-10-27, 02:41
Medlem
vilken skitläkare!!! hur kan man rekomendera någon att hoppa av sina studier hellre framför att låta personen pröva en tid med sömnmedel??? det är ju som att ge upp direkt!
Citera
2005-10-27, 03:14
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Snacka med en riktig psyk-läkare istället för en allmänläkare. De blir skitglada om de kan bota dig med lite piller. Du ska nog överdriva lite för att få dina sömntabletter.
Ta upp att du får som panikattacker när du ska försöka sova och att du börjar tänka i otrevliga tankebanor(negativa; ska jag hinna med plugget, kommer ekonomin klara sig den här månade osv.. = mild ångest).

När du väl somnar så sover du bra ska du också säga...

Då får du insomningstabletter istället för propavan som är en långtidsverkande skitmedicin.
De vanligaste insomningstabletterna läkaren försöker skriva ut åt dig är eventuellt Atarax och lergigan (tror jag det var) om du är under ~18. Är du 18-20 eller äldre så får du ibland sonata, men för det mesta stilnoct eller imovane.

Be gärna om ett provrecept på ett par tabletter så kan du återkomma till din läkare för fler om de skulle fungera. Det inger också förtroende.

Fick du inte det du ville så kollar du upp de vanligaste biverkningarna på www.fass.se och säger att du får någon av dessa.
Jag har pluggat medicin och även praktiserat hos läkare så jag vet hur det i stort hur det ligger till och hur allmän läkarpraxis fungerar.

Jag vet folk som manipulerat systemet totalt och får allt man skulle vilja med högkostnadskort och allt.
Detta kanske kan verka oetiskt, men vad fan. Bättre att ha någonting på recept än att handla av kriminella personer på "gatan". Dessutom åker du inte dit för narkotikainnehav om du har recept för substanserna vid ett eventuellt pissprov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in