2015-07-26, 17:04
Medlem
Gameplayers avatar
En man kom idag fram till mig med en lista han ville att jag skulle skriva under. Det stod något om "Center för fysiskt handikappade och döva barn" eller något liknande. Jag trodde det handlade om en namninsamling för att bygga ett sådant, så jag skrev under. Då pekar mannen på namnen som står ovanför min signatur. Bredvid dem står "donation 100:-". Jag förklarar då att jag inte har så mycket pengar på mig... Eftersom jag är så ruskigt snäll ger jag ändå mannen en femma. När jag gått därifrån så slår det mig att det såklart är bluff. Undrar om namnen ovan mitt ens var verkliga personer?

Tänkte inte på om mannen såg zigensk ut men han var något mer välklädd än romer i allmänhet. Så detta kan vara ett sätt att få in lite högre summor snabbare än det går att få med en pappmugg. Mannen sa ingenting så han låtsades säkert att han var döv. Då behöver han inte ens tala utan kan komma undan med att bara peka. Undrar hur mycket han kommer dra in på detta, och hur många andra som går runt och tigger på detta sätt? Vill bara varna för detta nya tillvägagångssätt om nu inte andra redan är bekanta med det.
2015-07-26, 17:07
Avstängd
Det fanns en artikel i Aftonbladet om detta i början av veckan och Sveriges Dövas Riksförbund gick ut ochberättade att det hela är en stor bluff.
2015-07-26, 17:08
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det fanns en artikel i Aftonbladet om detta i början av veckan och Sveriges Dövas Riksförbund gick ut ochberättade att det hela är en stor bluff.

Aha... Har missat det men artikeln har tydligen inte satt stopp för det.
2015-07-26, 17:13
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Såg det för 3år sen , söt tiggare med en gul lapp där det stod svenska dövas bla förbund. ...

Folk skrev även sin addres på lappen så att tiggarna kunde komma och tigga utanför dörren. Själv sett det då en bekants äldre släkting gav pengar samt fick besök av äldre man med litet barn. .. säkert 10 besök innan dom gav upp /åkte till nästa stad.
2015-07-26, 17:17
Avstängd
Dessutom fanns det situationer där tiggarna stod på en parkeringsplats, och efter att någon ovetande skrivit under, så fotade dom bilens registreringsnummer och sökte sedan upp personen i hemmet och krävde mer pengar.
2015-07-26, 17:18
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Såg det för 3år sen , söt tiggare med en gul lapp där det stod svenska dövas bla förbund. ...

Folk skrev även sin addres på lappen så att tiggarna kunde komma och tigga utanför dörren. Själv sett det då en bekants äldre släkting gav pengar samt fick besök av äldre man med litet barn. .. säkert 10 besök innan dom gav upp /åkte till nästa stad.

Ok, då är det tydligen inget nytt utan bara ännu en sak i floran av bedrägerier och annat vi utsätts för. Här står i varje fall om den senaste varianten.

Http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/8aaac780-4f9f-488f-bc3f-5b1df277d7d5@omni

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21153991.ab
2015-07-26, 17:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dessutom fanns det situationer där tiggarna stod på en parkeringsplats, och efter att någon ovetande skrivit under, så fotade dom bilens registreringsnummer och sökte sedan upp personen i hemmet och krävde mer pengar.

Det var ju ett trevligt sätt att belöna folk för deras vänlighet... Detta innebär att folk av ren självbevarelsedrift inte bör ge dem pengar.
2015-07-26, 17:28
Avslutad
Nu kanske det är olika i olika länder, men i Spanien tex varnar dom människor att INTE skriva under sånt där, för att nu har dom din signatur som kan kan öva och använda själva. Sen vad det exakt används till, dunno
2015-07-26, 17:30
Medlem
Tilteds avatar
Sprang på samma fenomen för nån vecka sen utanför en större matbutik. En ung tjej kom fram med nån lista och låtsades vara döv. Jag sa åt henne på engelska att dra åt helvete och visade att jag tänkte ringa polisen. Hon backade undan väldigt snabbt, men låtsades fortfarande vara döv trots att det var uppenbart att det var scam.

Går folk verkligen på sånt här längre? Vill jag skänka pengar så gör jag det enbart till organisationer med 90-konton.
2015-07-26, 17:31
Medlem
Gameplayers avatar
Själv tycker jag det är mycket värre om de tigger på oärliga sätt. Sitter de bara tyst med en mugg är det inte så jävligt. Säger de "money for food" kan det till viss del vara sant. Att sitta med skyltar där det står att de är allvarligt sjuka eller med bilder på sjuka barn, är dock helt förkastligt. Fast detta är snäppet värre...
2015-07-26, 17:35
Medlem
Finns en samlingstråd i ämnet här:

(FB) "Dövstumma" bedragare, samlingstråd
2015-07-26, 18:34
Bannlyst
Stötte på detta i Berlin konstant när jag bodde där haha, skrev under första gången. En ung tjej kom med ett papper som jag skulle skriva under, hon var "döv". Skrev då under och hon pekade på en kolumn bredvid namnen där andra hade skrivit hur mycket de hade donerat, såg siffror som 100, 200 och 500 euro och fattade att det var bluff.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in