2015-07-25, 08:38
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Först och främst, vad är skillnaden?

Och vilken rekommenderas? kvalitet och pris ratio mer åt kvantitet och billigt i pris än kvalitet, men både och skadar inte.

vart hittar jag detta billigaste och bästa?

MVH
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2015-07-25 kl. 08:41.
Citera
2015-07-25, 11:26
Medlem
failures avatar
Har också en fråga, jag köpte Hasselblad P-jord, 250kr för 150L på granngården då jag inte fick godkänt att köpa tre gånger större volym av hornbachs jord av någon anledning. Tydligen är inte mycket alltid bäst eller är kvinnan en bortskämd finsmakare?, detta var till busktomater.
Citera
2015-07-25, 11:33
Medlem
Köpte 5 säckar Haga plantjord på Byggmax för totalt 50 kronor, när de hade kampanjlördag. Lade ut jorden på bärbuskar etc och verkar bli bra resultat.
Citera
2015-07-25, 11:51
Medlem
Sn0o0oZs avatar
låna inte tråden tack för egna frågor och kampanjerbjudanden som har expirerat är inte av intresse.
Citera
2015-07-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
låna inte tråden tack för egna frågor och kampanjerbjudanden som har expirerat är inte av intresse.

Haga jorden kostar idag 19,95 kr/st för 40 liter, dvs 5 säckar 100 kronor. Vid kampanj är det lägre pris, vilket du påpekar. Är du inte tacksam för tips?
Citera
2015-07-25, 13:45
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avunggnuva
Haga jorden kostar idag 19,95 kr/st för 40 liter, dvs 5 säckar 100 kronor. Vid kampanj är det lägre pris, vilket du påpekar. Är du inte tacksam för tips?

jo tack, trodde du nämnde extrapris enbart.
20kr säcken är billigt
Citera
2015-07-25, 14:19
Medlem
Enligt blomsterhus.se:

"Blomjord är en mörk och myllig, näringsrik jord som du använder när du planterar om dina krukväxter. Använd också Blomjord när du skolar om småplantor eller planterar sticklingar. Blomjord kan användas både ute och inne (det kan dock inte planteringsjordarna).

Planteringsjord
Ge dina växter en riktigt bra start vid planteringen! Planteringsjord används vid all slags plantering utomhus av buskar, träd, perenner och som jordförbättring i rabatter och trädgårdsland. Planteringsjord är kraftigt gödslad med både natur- och mineralgödsel. Beräkna en säck till plantering av en buske eller tre perenner."

Överlag verkar den största skillnaden ligga i näring/gödsel. Att det finns mindre skillnader i utseende, storlek på säckarna etc är av mindre betydelse.
Citera
2015-07-25, 15:17
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Enligt blomsterhus.se:

"Blomjord är en mörk och myllig, näringsrik jord som du använder när du planterar om dina krukväxter. Använd också Blomjord när du skolar om småplantor eller planterar sticklingar. Blomjord kan användas både ute och inne (det kan dock inte planteringsjordarna).

Planteringsjord
Ge dina växter en riktigt bra start vid planteringen! Planteringsjord används vid all slags plantering utomhus av buskar, träd, perenner och som jordförbättring i rabatter och trädgårdsland. Planteringsjord är kraftigt gödslad med både natur- och mineralgödsel. Beräkna en säck till plantering av en buske eller tre perenner."

Överlag verkar den största skillnaden ligga i näring/gödsel. Att det finns mindre skillnader i utseende, storlek på säckarna etc är av mindre betydelse.

tack, blomjord är väl vad jag äte efter då
Citera
2015-07-26, 03:36
Medlem
Om jag inte misstar mig, så är det som brukar benämnas som "plantjord" dock någonting skilt från planteringsjord. Det som kännetecknar blomjord är kort och gott att det är den jord som är rikast på mylla, och att den oftast bevarar fukt väldigt effektivt (av vilken anledning den inte rekommenderas till direkt plantering, då växterna lätt kan få fuktskador). Planteringsjord har oftast större porer vilket ger bättre dränering av vatten.
Citera
2015-07-26, 09:08
Medlem
gniff754s avatar
Har prövat att använda en del av de billigare påsarna till krukväxter, och då blir det lätt en hård torvliknande kaka när krukan torkar, som kan vara svår att vattna. Har man jorden i en rabatt funkar det nog bra, då jorden där sällan torkar ut på samma sätt som i en kruka. Ju mindre kruka desto bättre/dyrare jord behövs är min erfarenhet.
Citera
2015-07-26, 09:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Blomjord har man inne till krukväxterna. Plantjord är utomhusjord. Kort sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in