Resultat: Säger du ostbågar eller ostkrokar?
Ostbågar
82,35%
546 röster
Ostkrokar
17,65%
117 röster
2008-02-02, 15:43
Medlem
Arctic Adoniss avatar
Jag benämner dem som ostron.

- ron: som i run-d. (Alt. Rondel. Rondel)

De är halvcirklar, alltså: Ostrun = ostron
Citera
2008-02-02, 15:47
Medlem
fnuskes avatar
Ostkrokar låter osmakligt och får mig att tänka på slakthus. Kossan har just lämnat sin mjölk för osten och hänger nu i en krok för avblodning. Lustigt att sådan semantik manar fram den djupt gömde veganen i mig.
Citera
2008-02-02, 15:51
Bannlyst
Använder Ostbågar / Pill-i-röven-godis.
Citera
2008-02-02, 16:49
Medlem
gugglianos avatar
krokar, det vet väl alla.

hade en kollega från götet en gång, hennes kompisar tvingade henne att flytta tillbaka till götet från norrland pga att vi säger krokar och inte bågar.
Citera
2008-02-02, 18:38
Medlem
AgonyBoys avatar
Att kalla det ostkrokar och samtidigt vara medveten om att det egentligen heter ostbågar... ja... Spöstraff skulle jag säga.

Edit: Varför kallas det ostkrokar längre norrut egentligen?? Jag menar, det står ju samma sak på påsen där också! - http://www.olw.se/inc/super_cheez_doodl.jpg

Eller? Gör det inte det? "OLW ostkrokar"? Mjölk kanske inte heter mjölk där heller? - "Arla mellan-ko-dricka"?

Nä folk, för helvete, sluta med ostkrokar nu. Jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på det. Samma gäller folk som kallar punschpraliner för punschbravader, uttalar paprika 'papprika' osv osv osv... Självdö!
Senast redigerad av AgonyBoy 2008-02-02 kl. 18:50.
Citera
2008-02-02, 18:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Eftersom det bevisligen står ostbågar på påsen så torde hela diskussionen vara överflödig.... Ungefär som att köpa grädde och hävda att det står tjockmjölk på förpackningen. Förmodligen är det bara analfabeter och sinnesslöa samt dom med foppatofflor som säger ostkrokar. Helt klart en skillsmässoorsak!

Ostkrokar kan ju nån konkurent försöka marknadsföra...
Citera
2008-02-02, 19:19
Medlem
AgonyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Eftersom det bevisligen står ostbågar på påsen så torde hela diskussionen vara överflödig.... Ungefär som att köpa grädde och hävda att det står tjockmjölk på förpackningen. Förmodligen är det bara analfabeter och sinnesslöa samt dom med foppatofflor som säger ostkrokar. Helt klart en skillsmässoorsak!

Ostkrokar kan ju nån konkurent försöka marknadsföra...

Faktum är att det finns en konkurrent som försöker sälja 'ostkrokar'!
Jag ser ibland några ddr-polsk-rysk-härstammande jättepåsar i Coop som aldrig står bland de vanliga snacksen. Kostar alltid 9,90:- för en jumbopåse. Ser ut som nåt man har när man packar ömtåliga saker i paket. Smakar säkert så också.
Citera
2008-02-02, 20:06
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgonyBoy
Att kalla det ostkrokar och samtidigt vara medveten om att det egentligen heter ostbågar... ja... Spöstraff skulle jag säga.

Edit: Varför kallas det ostkrokar längre norrut egentligen?? Jag menar, det står ju samma sak på påsen där också! - http://www.olw.se/inc/super_cheez_doodl.jpg

Eller? Gör det inte det? "OLW ostkrokar"? Mjölk kanske inte heter mjölk där heller? - "Arla mellan-ko-dricka"?

Nä folk, för helvete, sluta med ostkrokar nu. Jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på det. Samma gäller folk som kallar punschpraliner för punschbravader, uttalar paprika 'papprika' osv osv osv... Självdö!

så ni behagar göra narr av norrlänningar, min herre(??)

nej tack. håller mig till krok
Citera
2008-02-02, 20:09
Medlem
Det är ju klart att det heter ostbågar.
Något annat vore ju befängt.
Citera
2008-02-02, 20:12
Medlem
AddeColciagos avatar
Ostbåge såklart

De är ju inte ens formade som krokar. Duh.
Citera
2008-02-02, 20:21
Medlem
Ostkrokar har jag aldrig hört talas om. En sådan borde vara U-formad. Visst finns det konstigt formade bågar ibland, men snittbågen har ju inte en sådan snäv böjning.
Citera
2008-02-02, 20:30
Medlem
AgonyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
så ni behagar göra narr av norrlänningar, min herre(??)

nej tack. håller mig till krok

I högsta grad min herre!

Jag skulle kunna gå med på att kalla det ostkrokar på samma sätt som man säger bärs istället för öl - men inte proklamera för att det är ostkrokar är det korrekta namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in