Resultat: Säger du ostbågar eller ostkrokar?
Ostbågar
82,35%
546 röster
Ostkrokar
17,65%
117 röster
2008-02-02, 20:51
Medlem
meons avatar
Säger själv ostbågar. Tolererar dock ostkrokar efter ett par år upp i norr.
Trevliga människor
Citera
2008-02-02, 21:18
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
så ni behagar göra narr av norrlänningar, min herre(??)

nej tack. håller mig till krok
Men om det står ostbåge på påsen, då heter det ju ostbåge! Du kan ju inte bestämma vad jag heter, min hund heter eller namnet på vägarna du åker på, så varför i helvete skulle du kunna ändra på ett varunamn?
Citera
2008-02-02, 21:31
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Men om det står ostbåge på påsen, då heter det ju ostbåge! Du kan ju inte bestämma vad jag heter, min hund heter eller namnet på vägarna du åker på, så varför i helvete skulle du kunna ändra på ett varunamn?

Frågan är, har det alltid kallats det? Ostbågar är mig veterligen något som uppfanns i USA på 50-talet. Det är ju möjligt att tidiga kopior gick under namnet ostkrokar här i Sverige och att det fastnade i vissa regioner. Jag har varken åldern eller expertisen att veta hur det ligger till med mina futtiga cirka tjugo år, jag vet dock att jag har sett benämningen ostkrokar på just mindre kända märken än Esterella och OLW så möjligheten finns ju.

Edit: Googlade lite:

http://www.newsdesk.se/pressroom/olw/pressrelease/view/129128
Citat:
Det är nu 40 år sedan direktör Lundström från Värmland åkte till New York för att hämta inspiration och studera den amerikanska snacksmarknaden. Resan resulterade i att direktören fick en ny amerikansk vän, en av ägarna till företaget Borden Inc, men också att en helt ny produkt hittade till Sverige. Det blev starten på det företag som numera heter OLW och som 1967 lanserade OLW sin allra första produkt - Cheez Doodles, som ännu i dag är företagets storsäljare.
Citat:
Kärt barn har många namn, och så är det även med ostbågar som även kallas ostkrokar i Sverige, cheezies i Storbritannien och ostepop i Norge.

Inget tal om ursprung för det regionala fraserna dock. Såvitt jag förstått det är Ostkrokar som benämning vanligast i Jämtland, Värmland och delar av Norrland.

Är detta måhända något för Fredrik Lindströms "Värsta Språket" att undersöka?

Totalt sidospår:

Någon som testat nya Estrella bågarna? Är det något att ha? Deras gamla var ju sunkigare än OLW's.
Senast redigerad av fnuske 2008-02-02 kl. 21:39.
Citera
2008-02-02, 21:37
Medlem
yeah´ss avatar
Bågar. Har aldrig hört ordet ostkrokar?
Citera
2008-02-02, 21:41
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Bland folket cirkulerar nämligen också en fasansfull och vulgär benämning, förvanskning och missuppfattning som lyder ostkrokar. Det är framför allt författarparet Anders Jacobsson och Sören Olsson som i sina böcker om tonåringen Bert använder ordet "ostkrokar" för det som i själva verket heter ostbågar, och därmed har vilsefört tusentals oskyldiga människor.

Aha!

Citat:
Svar till Praktisk handledning i att äta ostbågar
Geometri är den matematiska läran om rummet. Namnet geometri kommer från grekiskans ge som betyder jord och metri som betyder mäta.
Kurvan: En kurva är en endimensionell figur (en längd utan bredd) som kan vara rak (rät) eller krökt, obegränsad eller begränsad av en eller två ändpunkter. Begreppet kurva omfattar sträcka och rät linje.
Den matematiska terminologin skiljer sig här från vardagligt och tekniskt språkbruk. En kurva förknippas ofta med något som är krökt, som t ex i vägkurva, och linje med något som är smalt men inte nödvändigtvis rakt, som t ex i kraftlinje. Om man speciellt vill påpeka en linjes egenskap att inte vara krökt, talar man ibland om en rät linje.
En kurva i planet är en kurva som helt ligger i ett plan; den framställs ofta som grafen för en ekvation av formen y = f(x) eller F(x,y) = 0 i koordinaterna x och y.
Algebraiska kurvor (deras ekvationer bildade med hjälp av algebraiska operationer) x? + y? = 4 är ekvationen för en cirkel med radien 2 och medelpunkten i origo, y = 2x + 6 är ekvationen för den räta linjen genom punkterna (0,6) och (-3,0). Transcendenta kurvor framställs av transcendenta funktioner, t ex y = sin x.
Segment: En båge är en del av en kurva som ligger mellan två punkter på kurvan.
Om Carl-Henrik ”jag säger om”, Carl-Henrik har rätt i sitt påstående att den korrekta benämningen är ”ostbåge”, borde det snarare vara ”ostkurva” enligt geometrins nomenklatura och det är ju som alla förstår löjeväckande. Med denna lilla tillrätta visning av en inte allt för komplicerad missuppfattning kan jag endast luta mig tillbaka och konstatera att det rätta namnet på denna produkt är ostkrokar. Ha Ha.
MVH
Jan Wåger (23 mars 2006)

Till ostkrokens försvar!
Senast redigerad av fnuske 2008-02-02 kl. 21:43.
Citera
2008-02-02, 21:41
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Frågan är, har det alltid kallats det? Ostbågar är mig veterligen något som uppfanns i USA på 50-talet. Det är ju möjligt att tidiga kopior gick under namnet ostkrokar här i Sverige och att det fastnade i vissa regioner. Jag har varken åldern eller expertisen att veta hur det ligger till med mina futtiga cirka tjugo år, jag vet dock att jag har sett benämningen ostkrokar på just mindre kända märken än Esterella och OLW så möjligheten finns ju.

Edit: Googlade lite:

http://www.newsdesk.se/pressroom/olw/pressrelease/view/129128

Inget tal om ursprung för det regionala fraserna dock. Såvitt jag förstått det är Ostkrokar som benämning vanligast i Jämtland, Värmland och delar av Norrland.
Och på OLW:s Cheez doodles, som är originalet, så står det ostbågar. Det är ju inte så att min saab heter opel bara för att jag tycker det.

http://www.olw.se/img/prodbilder_stora/cheeze/doodles.jpg

Ni som fortfarande hävdar motsatsen... Ursäkta, men har ni grundskolebetyg eller jobbar ni på samhall?
Citera
2008-02-02, 22:30
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Och på OLW:s Cheez doodles, som är originalet, så står det ostbågar. Det är ju inte så att min saab heter opel bara för att jag tycker det.

http://www.olw.se/img/prodbilder_stora/cheeze/doodles.jpg

Ni som fortfarande hävdar motsatsen... Ursäkta, men har ni grundskolebetyg eller jobbar ni på samhall?

Nu tänker jag vara riktigt dryg eftersom du förtjänar det.

Från samma sida du tog bilden:
http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_cheeze2
Om du läser texten till det du länkade står följande:
Citat:
OLWs cheez doodles är spröda och frasiga majsbågar som rostats och smaksatts med mild ostkrydda. cheez doodles passar för alla tillfällen när du känner dig sugen på något riktigt gott. cheez doodles är orginalet - the CHEEZIER snack!

Så vi kanske borde kalla dom majsbågar med ostkrydda?

Original betyder inte "först med att göra det i just det här landet", utan det betyder att vara först överhuvudtaget vilket OLW var långt ifrån. Det var således upp till vem som helst att ta konceptet från USA och kalla det vad fasen de nu ville. OLW får kalla det vad fasen de vill också. Vad jag påpekar är att det finns inget rätt eller fel i den här frågan. Jag är mer intresserad av vart just ordet "ostkrokar" kommer ifrån. Det kan ju inte sprunget ur intet, hittils är Bert spåret det hetaste spåret jag har på om inte ursprunget åtminstonde en bidragande faktor till spridningen.

Därmed inte sagt att Ostbågar inte har mer vikt bakom sig än ostkrokar, ordet finns i SAOL t.ex. Men det är bra mycket intressantare att luska ut vad denna "felbenämning" kommer ifrån istället för att avskriva stora delar av befolkningen som idioter.
Citera
2008-02-02, 23:12
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Eftersom det bevisligen står ostbågar på påsen så torde hela diskussionen vara överflödig.... Ungefär som att köpa grädde och hävda att det står tjockmjölk på förpackningen. Förmodligen är det bara analfabeter och sinnesslöa samt dom med foppatofflor som säger ostkrokar. Helt klart en skillsmässoorsak!
Det heter inte grädde utan flauta, eller alternativt kalvdricka.
Citera
2008-02-02, 23:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Nu tänker jag vara riktigt dryg eftersom du förtjänar det.

Från samma sida du tog bilden:
http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_cheeze2
Om du läser texten till det du länkade står följande:

Så vi kanske borde kalla dom majsbågar med ostkrydda?

Original betyder inte "först med att göra det i just det här landet", utan det betyder att vara först överhuvudtaget vilket OLW var långt ifrån. Det var således upp till vem som helst att ta konceptet från USA och kalla det vad fasen de nu ville. OLW får kalla det vad fasen de vill också. Vad jag påpekar är att det finns inget rätt eller fel i den här frågan. Jag är mer intresserad av vart just ordet "ostkrokar" kommer ifrån. Det kan ju inte sprunget ur intet, hittils är Bert spåret det hetaste spåret jag har på om inte ursprunget åtminstonde en bidragande faktor till spridningen.

Därmed inte sagt att Ostbågar inte har mer vikt bakom sig än ostkrokar, ordet finns i SAOL t.ex. Men det är bra mycket intressantare att luska ut vad denna "felbenämning" kommer ifrån istället för att avskriva stora delar av befolkningen som idioter.
Men hallå! Majsbågar med ostkrydda blir ostbågar. Det vet ju varenda unge över 4år!

Eftersom det är så grundläggande så brydde jag mej inte ens om att ta upp det...
Citera
2008-02-05, 15:37
Medlem
gugglianos avatar
haha, diskussionen får mig att tänka på ett gammalt avsnitt av insider där estrella och OLW fittbråkade om namnet på sour cream and onion-chips, och ena parten,för att vinna stöd, säger, "jo du, robban, vi har valt att ha ett svenskt namn, så vi skriver creme fraiche och lök på påsen" på vilket aschberg svarar, "ja creme fraiche, det låter ju jävligt svenskt"
Citera
2009-09-06, 23:40
Bannlyst
Jag säger nog både ostkrokar och bågar
Citera
2009-09-07, 00:22
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
haha, diskussionen får mig att tänka på ett gammalt avsnitt av insider där estrella och OLW fittbråkade om namnet på sour cream and onion-chips, och ena parten,för att vinna stöd, säger, "jo du, robban, vi har valt att ha ett svenskt namn, så vi skriver creme fraiche och lök på påsen" på vilket aschberg svarar, "ja creme fraiche, det låter ju jävligt svenskt"

hehe

Själv säger jag ostbågar för ingen i min omgivning säger ostkrokar, så man har ju inte växt upp med det. Plus att på påsen står det ju bågar så det verkar ju vara det "rätta" så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in