Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Men om det står ostbåge på påsen, då heter det ju ostbåge! Du kan ju inte bestämma vad jag heter, min hund heter eller namnet på vägarna du åker på, så varför i helvete skulle du kunna ändra på ett varunamn?

Frågan är, har det alltid kallats det? Ostbågar är mig veterligen något som uppfanns i USA på 50-talet. Det är ju möjligt att tidiga kopior gick under namnet ostkrokar här i Sverige och att det fastnade i vissa regioner. Jag har varken åldern eller expertisen att veta hur det ligger till med mina futtiga cirka tjugo år, jag vet dock att jag har sett benämningen ostkrokar på just mindre kända märken än Esterella och OLW så möjligheten finns ju.
Edit: Googlade lite:
http://www.newsdesk.se/pressroom/olw/pressrelease/view/129128
Citat:
Det är nu 40 år sedan direktör Lundström från Värmland åkte till New York för att hämta inspiration och studera den amerikanska snacksmarknaden. Resan resulterade i att direktören fick en ny amerikansk vän, en av ägarna till företaget Borden Inc, men också att en helt ny produkt hittade till Sverige. Det blev starten på det företag som numera heter OLW och som 1967 lanserade OLW sin allra första produkt - Cheez Doodles, som ännu i dag är företagets storsäljare.
Citat:
Kärt barn har många namn, och så är det även med ostbågar som även kallas ostkrokar i Sverige, cheezies i Storbritannien och ostepop i Norge.
Inget tal om ursprung för det regionala fraserna dock. Såvitt jag förstått det är Ostkrokar som benämning vanligast i Jämtland, Värmland och delar av Norrland.
Är detta måhända något för Fredrik Lindströms "Värsta Språket" att undersöka?
Totalt sidospår:
Någon som testat nya Estrella bågarna? Är det något att ha? Deras gamla var ju sunkigare än OLW's.