2015-07-23, 20:41
Medlem
shape.the.futures avatar
Jag har en bostadsrätt som gått upp i värde. Jag köpte den för 450 tkr och den är belånad med 310 tkr. Jag bokade tid med mäklare som kom och tittade, och han sa att om jag skulle sälja idag så hade han börjat på 780 tkr. Det är väl inget som garanterar just den summan vid försäljning, men han vet väl litegrann om vad han pratar om iallafall.

Jag är sjukskriven och går på försörjningsstöd, jag har det inte särskilt fett och tyvärr har jag tagit lån på totalt 15,000:- som jag dras med (tar lån för att betala lån). Kan jag gå till banken för att betala bort mina lån, genom att öka lånet på bostadsrätten? Dom kommer ju inte bli imponerade av min inkomst, har iofs inga anmärkningar eller nåt sånt hos inkasso och kronkalle, men jag har ju lägenheten som säkerhet, tänker jag...

Kan det funka, eller är jag fucked?
Citera
2015-07-23, 21:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Fråga din bank.....vi vet inte tillräckligt men det kan gå om du har bra historik med din bank,.
Hur kan du få försörjningsstöd med en så stor tillgång som en bostadsrätt. Finns risk att du kommer bli nekad om försörjningsstödet är för en längre tid.
Citera
2015-07-23, 21:20
Medlem
Jagarjagarens avatar
Gå till banken. Prata med dem. De gör möjligen en annan värdering än mäklaren, men de kan säkert hjälpa dig med en lösning.

Samtidigt kanske du ska fråga dig (å andra sidan) - "grejar jag att betala räntan på ett större lån, även om det vänder uppåt igen?". Möjligen kan du amortera lite mindre under ett tag - tills du sitter mindre trångt till med deg?

Men mitt tips är - prata m banken.
Citera
2015-07-23, 21:28
Bannlyst
spelar väl ingen roll om lägenheten är värd flera mille. du kan inte låna med den som enbart säkerhet. du måste ju ha en inkomst också, o dit räknas inte akassa socbidrag osv.
Citera
2015-07-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palindromet80
spelar väl ingen roll om lägenheten är värd flera mille. du kan inte låna med den som enbart säkerhet. du måste ju ha en inkomst också, o dit räknas inte akassa socbidrag osv.

a-kassa och sjukpenning kan man ta upp som inkomst hos de flesta banker. TS har skrivit att han har försörjningsstöd, "soc" och det är så lite att inte ens kronofogden kan mäta ut något på inkomsten, och en bra bit under vad bankerna kräver i inkomstväg.

TS: Kolla tex sbab.se "hur mycket kan jag låna" och skriv in den inkomst du har, om du har något som inte är från kommunen "soc".

Min bästa gissning är att det är kört.
Citera
2015-07-24, 02:52
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
a-kassa och sjukpenning kan man ta upp som inkomst hos de flesta banker. TS har skrivit att han har försörjningsstöd, "soc" och det är så lite att inte ens kronofogden kan mäta ut något på inkomsten, och en bra bit under vad bankerna kräver i inkomstväg.

TS: Kolla tex sbab.se "hur mycket kan jag låna" och skriv in den inkomst du har, om du har något som inte är från kommunen "soc".

Min bästa gissning är att det är kört.

Man får väl inte socialbidrag om man äger en bostadsrätt? Då har man ju pengar.
Citera
2015-07-24, 07:48
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Man får väl inte socialbidrag om man äger en bostadsrätt? Då har man ju pengar.

Vanlig missuppfattning. Du kan få försörjningsstöd oavsett boendeform.
Citera
2015-07-24, 09:28
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Kan det funka, eller är jag fucked?

Jag fick veta att det jobb jag hade skulle läggas ned för något år sedan. Veckan innan hade jag betalat av 100 K på mina lån.

Då kontakta jag banken och frågade om man kund låna upp lite om man blev arbetslös. Svaret blev direkt nej. Och då hade jag ändå betalat av på lånet veckan innan.

Nu blev jag aldrig arbetslös iofs så det löste väl sig för mig. Men svårt att tro det skall gå i din sits. Blir man arbetslös går det kanske "lura" banken, säga att man kanske skall köpa nya vitvaror eller så för att låna upp lite.

Men tror inte det är något alternativ för dig som går på försörningsstöd.
Citera
2015-07-24, 16:31
Medlem
shape.the.futures avatar
Ok, tackar för svaren. Jag lär ju fråga banken såklart, men ville höra här först, det kanske fanns ett definitivt svar. Förbereder mig mentalt på ett nej då

Några undrade hur jag kan få soc medan jag äger en lägenhet. Det är sant, man får inte göra det, men har fått lite tid på mig att sälja.
Citera
2015-07-24, 16:34
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Vanlig missuppfattning. Du kan få försörjningsstöd oavsett boendeform.

Du hade tydligen rätt. Finns dock vissa restriktioner.

Saxat från Socialstyrelsen.
Citat:
En bostadsrätt eller en villa är en tillgång som kan säljas om du har behov av socialbidrag. Men bara om behovet av ekonomiskt stöd är långvarigt - mer än fyra månader - och försäljningen ger ett överskott. Alltså att det blir pengar över när eventuella lån på bostaden har betalats.
Oavsett måste socialtjänsten alltid göra en individuell bedömning.
Det kan finnas andra skäl till att en försäljning inte bör göras. Till exempel om det blir svårt att hitta en ny bostad, om bostaden är svårsåld eller om en flytt av olika skäl är olämplig.
Om bostaden ändå måste säljas ska den bidragssökande få minst fyra månader på sig att sälja.
Om en bidragssökande har bil kan denna behöva säljas. Är behovet av bistånd kortvarigt eller om bilen behövs i arbetet, kan socialtjänsten gå med på att den inte behöver säljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in