2015-07-23, 04:54
Medlem
Har inte längre någon användning av mitt konto på Swedbank eller dess övriga tjänster, så jag tänkte gå ut som kund för att slippa onödiga avgifter. Men jag har en fråga angående det ID-kort som är utfärdad av Swedbank. Kortet i fråga är ett SIS-godkänt ID-kort.

Om jag avbryter mitt konto med Swedbank och resten av tjänsterna jag har hos dem, kommer detta även innebära att det ID-kort jag redan har utfärdat slutar fungera och jag blir tvungen att skaffa ett nytt?

Det enda jag själv kunde hitta om detta var att man måste vara en kund för att kunna beställa ID-kortet i första hand, men ingenting om man under giltighetsperioden måste vara kund hos dem.
Citera
2015-07-23, 06:07
Medlem
LaGrandes avatar
Självklart så gäller kortet som vanligt fram till utgångsdatumet.
Citera
2015-07-23, 06:46
Medlem
Burkbubbas avatar
Det måste gälla så länge datumet inte gått ut på kortet. Det är inte direkt så legget scannas av polisen, systembolaget eller vakterna på krogen.
Citera
2015-07-23, 09:03
Medlem
Finns ingen koppling alls mellan Idkortet och ditt konto, så det kommer funka finfint.
Citera
2015-07-23, 18:25
Medlem
sebnies avatar
Och även om legget scannas så kommer det vara giltigt. Vissa banker har som villkor att du är kund i banken för att skaffa legget, men inte för att inneha det.

Om det är ett legitimation med BankID-funktion kan det dock återtas/spärras/makuleras, det beror på bankens villkor.
Om det har BankID-funktion eller inte, kan du se på legitimationet. Har det denna logo tryckt någonstans på framsidan eller baksidan, SAMT ett mässingfärgat kontaktchipp, så har det BankID:
https://install.bankid.com/Content/Images/Logo.png
(Enbart chip betyder inte automatiskt att det har BankID, men logon kan vara svår att upptäcka)
Exempel på legitimation från Handelsbanken med BankID-funktion, du kan tydligt se logon tryckt på framsidan:
https://www.secmaker.se/wp-content/u...ort-BankID.jpg
(Logon kan på vissa modeller också vara tryckt på baksidan)

Om ID-kortet har BankID så är det bästa att säga upp alla tjänster förutom ett enda bankkonto. Ett konto är avgiftsfritt hos Swedbank, och att ha ett konto med 0 kr på kostar dig inget, och då är du fortfarande kund i banken och får ha BankID.
Senast redigerad av sebnie 2015-07-23 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in