Citat:
Ursprungligen postat av
schipperke77
Det såg det inte heller ut att bli i början av 70-talet om man, som du gör nu, bortser från alla potentiella tekniska revolutioner som ännu inte mognat så de är fullt synliga för en.
De fanns de som förutsåg utvecklingen men de hade sannolikt varit helt okända för både dig och mig om vi levde 1970, när mainstreambilden av en framtida dator som den presenterades i filmen 2001 var stor som ett rum.
Det jag säger är att du skulle kunnat ha det mest efterblivna regeringar som någonsin regerat i Sverige under de 20åren, företag och privatpersoner hade ändå hittat vägar att tälja guld ur den enorma många triljoner dollar stora guldklimpen som dåtidens teknologiska utveckling innebar. Det har vi facit på papper.
Det du nämner nu är något i stil med att Sverige som Norge gjort, ska dra bort all finansiering av genus på högskolan för ett antal miljarder och direkt investera det i säg batteri-teknik för att kunna utveckla och producera framtidens batteri som gör förnybar energi satsningen 100% bättre. Från förslag till genomklubbat av riksdagen 2022. Det är motherfucking bråttom nu med viktiga och bra beslut.
Kall fusion? Knappast.
Nya batterier? vi satsar inga/inte tillräckligt pengar i det.
Internet? Det är en minskande tjänstesektor i dag.
Vi har till och med svårt att få fram nya gruvor som ska kompensera för bristvaraor pga Ryssland. För att inte tala om cementa på Gotland. Med mera.
Jag vet inte vad det är för drömområde du pratar om som ska ha kapacitet att göra Svensk tekniksektor 10x större på 10 år? Krisen har vi nu. Vad har du för förslag? Eller ska vi sitta och hoppas på att det löser sig?