2015-07-22, 20:18
Medlem
zepofans avatar
Var på resa för ett par veckor sedan och mellanlandade på Schiphol och givetvis skulle man ha med sig en flaska Genever hem. Utan att veta i princip ett dugg om denna dryck så greppade jag en flaska, eller rättare sagt ett lerkrus, med Bols Corenwyn. Min uppfattning om genever är att det ska ha viss likhet med gin, men den här låg inte ens i närheten smakmässigt. Efter lite googling har jag fått fram att det finns lite olika typer av genever, så mina frågor är dels hur dessa skiljer sig åt och hur man lämpligast dricker den här typen av genever?
Citera
2015-07-22, 20:37
Medlem
Enklaste svaret är förstås att ta en sup ihop med en öl? Så minns jag det från Holland, i alla fall. Har också något/några lerkrus i källaren, men inte smakat på många år. Kanske dags igen? Oude och Jonge var väl huvudtyperna?
Kolla in länken: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jenever och upptäck att holländska är ganska lätt att förstå!
Blev tvungen att kolla det här med Kornvin, det lät så likt Barley wine - och se: https://www.masterofmalt.com/jenever/
Tack för att du fick mig att vakna, det här ska bli kul att plöja igenom!
Senast redigerad av sydsidan 2015-07-22 kl. 20:44.
Citera
2015-07-22, 20:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var på resa för ett par veckor sedan och mellanlandade på Schiphol och givetvis skulle man ha med sig en flaska Genever hem. Utan att veta i princip ett dugg om denna dryck så greppade jag en flaska, eller rättare sagt ett lerkrus, med Bols Corenwyn. Min uppfattning om genever är att det ska ha viss likhet med gin, men den här låg inte ens i närheten smakmässigt. Efter lite googling har jag fått fram att det finns lite olika typer av genever, så mina frågor är dels hur dessa skiljer sig åt och hur man lämpligast dricker den här typen av genever?

Genever tillhör väl dom mer ovanliga spritsorterna i Sverige? Antagligen är det vanligare i Holland och Tyskland.

Njae, ingen direkt erfarenhet av genever. Den du köpte, finns den på bolaget?
Citera
2015-07-22, 21:30
Medlem
zepofans avatar
Nej, i Sverige finns det bara genever i beställningssortimentet, så det är väl ingen särskilt stor artikel. Den jag köpte finns inte att beställa heller.

http://shop.kaspar-spirituosen.de/WebRoot/Store/Shops/44019908/4A29/1889/0C25/39D7/D062/D472/5220/F26A/Corenwyn.jpg
Citera
2015-07-22, 21:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, i Sverige finns det bara genever i beställningssortimentet, så det är väl ingen särskilt stor artikel. Den jag köpte finns inte att beställa heller.

http://shop.kaspar-spirituosen.de/WebRoot/Store/Shops/44019908/4A29/1889/0C25/39D7/D062/D472/5220/F26A/Corenwyn.jpg

Jag vet att det är svårt att beskriva smaker men det påminde alltså inte alls om gin?
Citera
2015-07-22, 22:03
Medlem
zepofans avatar
Nej, det kan jag inte säga att det gjorde, mer kryddat brännvin. Enbärskaraktären som brukar finnas i gin i smak och doft finns knappast, men det kanske kan bero på att den är fatlagrad?
Citera
2019-07-19, 22:15
Medlem
zepofans avatar
Jag hade väl för mig att jag skrivit om detta tidigare. Hur som helst så dök flaskan upp igen, den hade gömt sig bakom en Zacapa. Slog iaf upp en skvätt rumstempererat och jag måste nog säga att den var betydligt rundare än jag minns den. Nu var den riktigt angenäm att smutta på.

Googlade därför lite och Corenwijn (eller Corenwyn, det verkar finnas tolkningar, eller om det är medvetet?) är att jämföra med en riktigt ung whisky. På den här sidan https://www.thewhiskyexchange.com/p/2950/bols-corenwijn-jenever så har den fått toppbetyg och man borde kanske anat att det inte är precis kattpiss i kruset eftersom det till och med är numrerat.
Hade någon frågat mig för 4 år sedan (nästan på dagen faktiskt) om jag skulle köpa igen eller rekommendera detta till någon hade svaret blivit ett stort nej, idag skulle jag säga ja, jag kan tänka mig att köpa igen och jag tycker att man ska prova om man är spritintresserad och får möjlighet.
Citera
2019-07-27, 00:12
Medlem
Germanofils avatar
Har druckt en del Jenever då jag varit i Holland och festat. Det är kryddad snaps helt enkelt. Inte supergott men om man vill bli rund under fötterna så fyller den sin funktion.
Citera
2019-07-27, 00:52
Medlem
Genever kan ha en liten oljig karaktär ovanpå kryddningen. När jag jobbade på Systembolaget (före77) fanns tre märken, en svensk (V&S-centralen) i halvbutelj - holländska turister tyckte den var bra och köpte den gärna. Sedan fanns två importerade märken, dels Bols - dels ytterligare en som jag inte minns namnet på. Bägge i krus.

De svenska geneverentusiasterna köpte drycken till jul då de drack den tillsammans med julskinkan. De använde mycket små glas - typ två eller tre cl och det var mer ett slags rituellt drickande än råsupa. Har en känsla av att geneverdrickandet till jul mer var ett överklassnöje som inte hade trängt så djupt ner i de breda folklagren.
Citera
2022-11-30, 15:49
Medlem
Dricker folk Genever fortfarande? Spillolja säger vissa.
Citera
2026-05-28, 19:39
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Dricker folk Genever fortfarande? Spillolja säger vissa.

Testar den nu. Blandade med medelhavstonic. Extremt svår smak att definiera, bränner extra hårt så snaps är väl närmaste. Söt till viss del och den påminner om NÅNTING men vad vet jag ej. På egen hand var den mest stark
Citera
2026-05-29, 19:43
Medlem
Det finns två olika sorters genever. Oude genever kan man förenklat säga är en enbärskryddad whisky och jonge är ett enbärskryddat brännvin (alltså gin). Bols Corenwyn som TS köpt är inte genever och innehåller inte enbär alls, vilket är varför det inte påminner om gin alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in