2015-07-22, 14:13
Medlem
vendingmachines avatar
Har precis börjat på ett nytt kapitel i min ellärabok, och fastnar på första uppgiften...lyckat

http://i.imgur.com/e0oskCl.jpg

Om ni tar en titt på uppgift 2.1

Förstår inte riktigt hur denna skall lösas. Vi har ju liksom ingen riktning på ström given eller polaritet på någon spänning? Hur är det då tänkt att jag ska lösa ut något?
Citera
2015-07-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vendingmachine
Har precis börjat på ett nytt kapitel i min ellärabok, och fastnar på första uppgiften...lyckat

Förstår inte riktigt hur denna skall lösas. Vi har ju liksom ingen riktning på ström given eller polaritet på någon spänning? Hur är det då tänkt att jag ska lösa ut något?

Varför skulle strömriktningen vara av intresse? (Du kan ju beräkna strömmen, du har en spänning och en resistans).
Citera
2015-07-22, 14:35
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vendingmachine

Om V1 visar 21,00 V så är det spänningen även över den högra grenen som består av två resistorer och voltmetern V2. Eftersom du vet resistansen hos V2 så kan du beräkna spänningen över V2 med en spänningsdelning.

Räcker det som vägledning?
Citera
2015-07-22, 14:41
Medlem
studentrolands avatar
intressant problem, och säkert enkelt att lösa när man väl begriper det...kanske är det ett förhållande som skall räknas ut med hjälp av U=R*I vilket ger att om I är samma för båda voltmetrarna och R är känt som 10 megaohm för instrumentet plus 1 megaohm för den ena kretsen och 1+2+3 megaohm för den andra kretsen så blir lösningen kanske U/R för bägge instrumenten, d.v.s. U1/R=U2/R => 21V/10+1 megaohm= U2/10+1+2+3 megaohm

21/11=U2/16 => U2=21*16/11=336/11=30,545V

Det andra instrumentet kanske således visar 30,5 volt? ...fast jag kan ha fel,,,
Citera
2015-07-22, 14:58
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
intressant problem, och säkert enkelt att lösa när man väl begriper det...kanske är det ett förhållande som skall räknas ut med hjälp av U=R*I vilket ger att om I är samma för båda voltmetrarna och R är känt som 10 megaohm för instrumentet plus 1 megaohm för den ena kretsen och 1+2+3 megaohm för den andra kretsen så blir lösningen kanske U/R för bägge instrumenten, d.v.s. U1/R=U2/R => 21V/10+1 megaohm= U2/10+1+2+3 megaohm

21/11=U2/16 => U2=21*16/11=336/11=30,545V

Det andra instrumentet kanske således visar 30,5 volt? ...fast jag kan ha fel,,,

Lite väl mycket chansningar och felaktiga antaganden där.
Oavsett det så bör man alltid rimlighetskontrollera svaret. Att spänningen över V2 skulle vara större än spänningen över V1 är orimligt.

Används Ohms lag för att beräkna strömmen genom V2. Du vet spänningen över den högra grenen och du vet den totala resistansen i grenen:

I(V2) = U(V1) / Rtot = 21 / (2+10+3) = 21/15.

Används sedan Ohms lag igen för att beräkna spänningen över V2:

U(V2) = R(V2) * I(V2) = 10*21/15 = 14 Volt.
Citera
2015-07-22, 15:37
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
Lite väl mycket chansningar och felaktiga antaganden där.
Oavsett det så bör man alltid rimlighetskontrollera svaret. Att spänningen över V2 skulle vara större än spänningen över V1 är orimligt.

Används Ohms lag för att beräkna strömmen genom V2. Du vet spänningen över den högra grenen och du vet den totala resistansen i grenen:

I(V2) = U(V1) / Rtot = 21 / (2+10+3) = 21/15.

Används sedan Ohms lag igen för att beräkna spänningen över V2:

U(V2) = R(V2) * I(V2) = 10*21/15 = 14 Volt.
Jag håller med TS om att problemet inte är enkelt... Som jag förstår problemet vet jag spänningen 21 volt i V1 där strömmen bara passerar ett motstånd plus V1motståndet, d.v.s. 1+10=11 megaohm... i V2 passerar ju strömmen ytterligare motstånd, d.v.s. 1+2+3+10=16 megaohm... hmmm...jag får nog klura på detta...kanske läsa på detta papperet...
http://www.bde.se/labbar/elab005a.pdf
Citera
2015-07-22, 15:48
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag håller med TS om att problemet inte är enkelt... Som jag förstår problemet vet jag spänningen 21 volt i V1 där strömmen bara passerar ett motstånd plus V1motståndet, d.v.s. 1+10=11 megaohm... i V2 passerar ju strömmen ytterligare motstånd, d.v.s. 1+2+3+10=16 megaohm... hmmm...jag får nog klura på detta...kanske läsa på detta papperet...
http://www.bde.se/labbar/elab005a.pdf

Nej, det är inte samma ström som går genom V1 som går genom 1 Mohm motståndet!

Du kan strunta i 1 Mohm motståndet. Det har inget med lösningen av uppgiften att göra.
Du vet spänningen över V1, den är 21 volt.
Det är samma som spänningen över de två motstånden och voltmetern till höger.
Du vet voltmeterns (V2) resistans, den är 10 Mohm.
Då kan du räkna ut det totala resistansen i grenen till höger, den är 2+10+3 = 15 Mohm.

Nu vet du spänningen och resistansen och kan räkna ut strömmen i den högra grenen, den blir 21 V/15 Mohm = 1,4 mA.

Nu vet du strömmen genom V2 och du vet resistansen.
Då kan du räkna ut spänningen, den blir U(V2) = R(V2) * I(V2) = 10 Mohm * 1,4 mA = 14 Volt.
Citera
2015-07-22, 21:50
Medlem
Citat:

Du kan strunta i 1 Mohm motståndet. Det har inget med lösningen av uppgiften att göra.
Då kan du räkna ut det totala resistansen i grenen till höger, den är 2+10+3 = 15 Mohm.

Nu vet du spänningen och resistansen och kan räkna ut strömmen i den högra grenen, den blir 21 V/15 Mohm = 1,4 mA.

Då kan du räkna ut spänningen, den blir U(V2) = R(V2) * I(V2) = 10 Mohm * 1,4 mA = 14 Volt.

Exakt.

I en seriekoppling kan du bara veta att strömmen är lika stor överallt, i en parallellkoppling kan strömmen variera men spänningen är alltid densamma över resistanserna.
Citera
2015-07-22, 21:55
Medlem
vendingmachines avatar
Citat:
Om V1 visar 21,00 V så är det spänningen även över den högra grenen som består av två resistorer och voltmetern V2. Eftersom du vet resistansen hos V2 så kan du beräkna spänningen över V2 med en spänningsdelning.

Räcker det som vägledning?

Ja det räckte alldeles utmärkt. Tack!
Citera
2015-07-22, 21:56
Medlem
vendingmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför skulle strömriktningen vara av intresse? (Du kan ju beräkna strömmen, du har en spänning och en resistans).

Jo det är ju sant, kanske inte så intressant.
Citera
2015-07-22, 22:26
Medlem
studentrolands avatar
Citat:

Aha... mycket bra förklaring...spänningen 21V mäts alltså även utanför den högra strömkretsen liksom...jag tror även jag börjar begripa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in