2015-07-22, 10:19
Medlem
Medan Schlingman var kvar i politiken var det ett TV program tillsammans med Ullenhag där de talade om att man kunde minska antalet ledamöter i riksdagen men inte förrän 2018.
Jämför man med Belgien som har ungefär lika många invånare så har de 186 st jämfört med vårt antal 349 st.
Tittar man på frånvaron vid Lissabonomröstningen, två omröstningar och över 50 var frånvarande vid vardera omröstning. Någon befann sig hellre på en strutsfarm och andra på något pensionärsmöte. När någon journalist frågade om frånvaron sade en del att de var sjukskrivna, men hade inte sjukanmält sig.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2008/12/09/Kritik-mot-skolkande-riksdagsledamoter/
Citera
2015-07-22, 10:31
Medlem
Tror man får kolla på antalet anställda i riksdagen överhuvudtaget då Alliansen expanderade den rätt så rejält med ca 1000 anställda eller ca 1 miljard i ökade kostnader men det var från 2006-2010.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12665583.ab
Citera
2015-07-22, 13:09
Medlem
oskichs avatar
Alla andra Nordiska länder har ca hälften av det svenska antalet "Riksdagsmän". Att dessa länder skulle vara "odemokratiska" har jag svårt att se...

Har svårt att se att någon i politikeradeln skulle rösta bort sin egen livstidsförsörjning... Allting är ju en kvarleva ifrån tiden då vi hade tvåkammar-riksdag, vilket avskaffades i början på 70-talet om jag inte minns fel. 40år borde väl vara tillräckligt för att fasa ut det gamla systemet, utan att sätta någon stackars politiker på bar backe?
Citera
2015-07-22, 13:37
Medlem
brutalares avatar
Ser inte anledningen till varför vi ska ha så många ledamöter särskilt när våra grannländer har mycket färre. Nu kanske man inte behöver gå hela vägen och bara halvera men att minska till 249 st skulle väl inte vara orimligt? Om politikerna inte vill göra det nu för att det minskar deras chanser att få en plats kan jag förstå, men man kan väl rösta igenom det nu och att det börjar gälla från och med valet 2026 eller något så att bollen börja rulla.
Citera
2015-07-22, 13:46
Medlem
LeifD2s avatar
Det är ändå partipiskan som gäller.

31 ledamöter räcker, så kan man ta bort 4%-spärren när man ändå håller på.
Citera
2015-07-22, 13:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Tycker det är mycket bra förslag att minska med 100 personer till 249 ledamöter. Mindre utfyllnad fler som faktiskt gör nytta.
Citera
2015-07-22, 13:59
Medlem
Frågan hur det ska gå till? Varför skulle riksdagsledamöterna vilja minska antalet? Då minskar ju chansen för dem att bli omvalda.
Citera
2015-07-22, 14:22
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Frågan hur det ska gå till? Varför skulle riksdagsledamöterna vilja minska antalet? Då minskar ju chansen för dem att bli omvalda.
Just därför man får ha en successiv minskning som eventuellt börjar år valet 2026 eller liknande.

Valet 2026: 324 ledamöter
Valet 2030: 299 ledamöter
Valet 2034: 274 ledamöter
Valet 2038: 249 ledamöter
Citera
2015-07-24, 14:49
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Med tanke på hur landet styrs idag enligt knapptryckarkompanimodell, hade det räckt att en representant för varje parti satt i kammaren och sedan tryckte på en knapp med sitt partis s.k. "röststyrka" vid omröstningar. Det hade blivit otroligt mycket billigare och mycket mer effektivt.

Om nu någon i partiet mot all förmodan skulle gå emot partipiskan, får de anonymt lämna ett meddelande till talmannen om att manuellt justera resultatet med någon röst hit och dit.

8 ledamöter hade räckt.
Citera
2015-07-24, 17:31
Medlem
bombaccis avatar
Ett ganska så vanligt förslag som ts kommer med. Jag håller dock inte med. Det vanliga argumentet är dels att man vill minska kostnaden och dels att man vill få bort politiska broilers. Mina motargument mot detta är att vår demokrati ska få kosta och nej Sverige blir inte odemokratisk med färre riksdagsledamöter men däremot så kommer färre att få chansen att yttra sig på högsta ort.

Jag tror inte heller att man med en minksning skulle få bort de politiska broilerserna så som Flashbacks hatobjekt Mona sahlin. Utan broilers kommer, komma fram ändå då de blir högt placerade och är kända inom sina partier. De som kommer försvinna är de som gjort en "komenkarriär" tänker på fP kvinnan, Camilla (minns inte hennes efternamn) som kom in under 2006 och var ganska frispråkig.

Det kommer bli att de som vågar gå ifrån partilinjen någon gång kommer försvinna ännu mer och att de som börjat med politik sent kommer inte heller vara kvar. Åtminstone om de är "normala" svenskar med normala jobb.

Jag skulle hellre se en utökning av ledamöterna än en minskning men bäst är nog att ha kvar det rådande systemet.

Dont fix it if it aint broken.
Citera
2015-07-30, 21:17
Medlem
En fördel med att ha många ledamöter är att man kan tänka sig att de blir mer folkligt förankrade. Med en liten riksdag så riskerar man att skapa en liten politisk elit. Med färre ledamöter så blir de å andra sidan kanske mer kända i de breda folklagren och inte lika anonyma som idag.

Jag själv som är politiskt liberal och tycker att folk ska få sköta sig själva i så stor utsträckning som möjligt lutar ändå åt att det är bra med en liten riksdag. Med så få politiker som möjligt så blir det mindre risk att de hittar på djävulskap för resten av befolkningen. 349 riksdagspolitiker som jobbar heltid med att initiera diverse idiotiska lagar åt oss andra hinner helt enkelt ställa till mer skada än om de hade varit färre.
Citera
2019-10-09, 12:29
Medlem
Något att ta efter.

Italiens parlament krymper sig självt

Italiens parlament har röstat för att
minska antalet ledamöter rejält.

Från och med valet 2023 ska underhuset
ha 400 mandat i stället för 630 och
senaten 200 i stället för 315.

Reformen har drivits fram av
regeringspartiet Femstjärnerörelsen