2005-10-19, 19:37
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Jag har satsat större delen av mina besparingar i Östeuropa, Ryssland och Japanfonder. Behöver inte dessa pengar förrän till sommaren. Några tips? Hur stor är chansen att jag åtminstonde får tillbaka vad jag satsat till sommaren? Ligger just nu minus med 2,7%. Ska man hoppa av innan skadan blir större?
Citera
2005-10-19, 19:45
Medlem
iommis avatar
jag skulle ligga kvar så jag inte förlorar nåt. östeuropa kommer självklart gå upp igen, dessutom är fonder ett långsiktigt sparande. sälj inte, och framför allt - sluta oroa dig för fonderna. låt de bara ligga där och ticka.
Citera
2005-10-19, 20:32
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
jag skulle ligga kvar så jag inte förlorar nåt. östeuropa kommer självklart gå upp igen, dessutom är fonder ett långsiktigt sparande. sälj inte, och framför allt - sluta oroa dig för fonderna. låt de bara ligga där och ticka.
Sant, fonder är långsiktigt. Samtidigt blir man förstås lite bedrövad när man ser att höstkylan dragit in på börsen också. Dagens kursfall efter Intels kvartalsrapport var inget att flina åt.

Jag vill inte vara sån, men kan inte låta bli: att placera "större delen" av sina besparingar i Östeuropa, Ryssland och berg-och-dalbanan Japan, samtidigt som man har kort placeringshorisont, låter våghalsigt! Japan börjar bli intressant att placera i, nu när de börjat få ordning på ekonomin, men i så fall är det en placering på många års sikt.
Citera
2005-10-19, 22:33
Medlem
Squalos avatar
Minus 2,7? Du måste ha skaffat fonderna nyligen. Det finns ju inget som säger att fonderna inte kommer gå ner 20% på 2-3 veckor. Vi har ju sett en väldigt stor uppgång för många "öst"-fonder den senaste månaden. September alltså.
Citera
2005-10-19, 23:05
Medlem
RedXs avatar
Du har inte diversifierat din portfölj särskilt bra. Ryssland och Östeuropa har en mycket nära korrelation, vilket innebär att när den ena fonden går bra kommer troligtvis även den andra att göra det. Detsamma gäller även när fonderna går dåligt. Jag skulle personligen inte välja den kombinationen av fonder, utan jag skulle nog välja en "tråkigare" fond, t.ex en globalfond eller småbolagsfond Norden/Sverige i stället för någon av Ryssland/Östeuropa.

Vilken bank har du?

Japan är en marknad som jag personligen är lite skeptisk till, men det kan bero på att jag inte är alltför insatt i marknaden, så det var bara en personlig subjektiv tanke. Som sagt; fondsparande ska ses ur ett långsiktigt perspektiv. Det är mycket möjligt att det kan ta ett par månader innan dessa fonder visar positivt resultat igen (även om jag inte tror att det kommer att dröja alltför länge). Det gäller att ha tålamod med fondsparande och det gäller att sprida riskerna på ett klokt sätt. Du har tre högriskfonder med hyfsat hög korrelation och då är risken stor att värdet på fondkontot minskar.

Värt att tänka på är att Rysslandsfonden är väldigt känslig för förändringar i dollarkursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in