2015-07-21, 08:56
Medlem
Jag har Swish-företag där kunden swishar direkt till bankkontot. Problemet är att det blir så många enskilda inbetalningar på kontot tillskillnad från exempelvis Klarna som betalar ut i klump en gång i månaden. Att bokföra varje swish-inbetalning är i princip omöjligt, då får jag ingen tid över till annat.

Så, jag gör så här: För varje dag skriver jag ut en rapport direkt från Swedbank där man ser inbetalarens namn, order-id och totalsumma. Jag skickar sedan ut kvitton till kunderna (gör om deras orderbekräftelse till kvitto) som jag sedan skriver ut och fäster ihop med rapporten och bokför sedan alltihop som en post.

Låter detta OK? Eller blir det någon brist i bokföringen då?

Tacksam för svar!!
Citera
2015-07-21, 22:51
Medlem
Ingen? Vill bara höra att hur jag bokför är godkänt? Eller om jag MÅSTE bokföra varje inbetalning som en verifikation.
Citera
2015-07-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amvick
Ingen? Vill bara höra att hur jag bokför är godkänt? Eller om jag MÅSTE bokföra varje inbetalning som en verifikation.

Svårt att bedöma rakt upp och ner. Bokföringslagen tillåter att man gör en gemensam verifikation för liknande transaktioner, så det kan vara ok.
Jag skulle oroa mig mer för lagen om kassaregister om jag vore du. Verkar som du ängar dig åt kontantförsäljning.
Citera
2015-07-25, 12:58
Medlem
Hej

Jag bokför precis som dig. Finns inga möjligheter att bokföra varje transaktion var för sig .

Så länge dina siffror stämmer blir det inga problem.
Citera
2015-08-04, 20:26
Medlem
Tack för era svar!

Men räknas det verkligen som kontantförsäljning? Är ju otaliga företagare som idag tar betalt med swish i sin webbutik och jag kan nästan sätta min högra hand på att det bara är en bråkdel som har kassaregister.

Av vilken anledning skulle kassaregister behövas? Jag har uppfattat det som att det räknas som en förskottsbetalning, överföring från bank till bank. Och för det behövs inte kassaregister.
Citera
2016-07-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amvick
Tack för era svar!

Men räknas det verkligen som kontantförsäljning?
http://foretagsnytt.blinfo.se/GoToArticle.do?number=webb%7CKortnytt%7C1%7C618
Citera
2016-07-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
http://foretagsnytt.blinfo.se/GoToArticle.do?number=webb%7CKortnytt%7C1%7C618

Det där är nog i butikshandel som kontext. Om TS bedriver webbshop ska han knappast omfattas av lagen om kassaregister.

TS: Du kan bokföra månadsvisa utbetalningar men spara underlaget, tex en Excel-rapport eller liknande som detaljerar alla transaktioner. På så sätt blir det enkelt att bokföra, men underlaget finns där om Skatteverket börjar snoka.
Senast redigerad av hoaxy 2016-07-16 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in