2015-07-21, 02:15
Medlem
area50s avatar
Hej.
Jag har under 3 års tid nu joggat/löptränat utomhus 2 gånger i veckan (ca lite över 1 timme per pass) under våren & sommaren, men resten av denna sommar hade jag tänkt att verkligen satsa på att förbränna kroppsfettet.
Så min tanke är att jag nu istället skulle gå upp till 4 jogging-pass i veckan istället för 2, jag hade tänkt att lägga dessa på raken efter varandra - från Måndag till Torsdag.
Men det jag undrar över är om detta istället kan ha negativa effekter p.g.a intervallerna som då ligger så tätt efter varandra?
Jag vill helst ha Fredagen fri, så jag tar ingen "vila" på Onsdagen :P.
Jag har även - utöver joggingen - också styrketränat 2 dagar i veckan, men tänkte nu i så fall bara gör det på Söndagen. Skulle allt detta även kunna hämma mina muskler?

- Är tacksam för snabba svar. (Är man, 22+)
Citera
2015-07-21, 02:45
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Utan att vara ett optimalt upplägg skulle jag säga att det inte är något större problem förutsatt korrekt dosering av passen. Dock kan man ifrågasätta marginalnyttan av det fjärde passet. Tolkar det som att du idag kör distans och vill utöka med intervaller. Då hade jag lagt upp det såhär:

Måndag: distans (lätt)
Tisdag: intervall (hårt)
Onsdag: vila
Torsdag: distans (lätt)

Med lätt menas inte att du ska fisa runt i joggtempo, bara relativt det hårda passet. När man börjar med intervaller är det bra att låta kroppen vänja sig.

I slutändan känner du din kropp bäst själv, så känner du att fyra pass är möjligt att upprätthålla med god kvalitet så är det rätt upplägg för dig.

Lycka till! Löpning är kul.
Citera
2015-07-21, 14:03
Medlem
höbaböbas avatar
Vill du köra intervaller så tycker jag att du ska göra som föregående skribent sa. Om du har tid så tycker jag även att du borde behålla strkepasset tillsammans med torsdagslöpningen. På vilodagen passar det utmärkt med en långpromenad.
Citera
2015-07-21, 15:29
Medlem
area50s avatar
Ja, idag - efter att jag sprang igår - så känner jag att en promenad istället skulle vara bättre...

Om mitt schema skulle se ut så här; M - jogging, T - Promenad, O - Jogging, - To - Promenad & S - Styrka, det skulle väl öka fettförbränningen något samt bibehålla min nuvarande muskelmassa?
Citera
2015-07-21, 15:59
Medlem
höbaböbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Ja, idag - efter att jag sprang igår - så känner jag att en promenad istället skulle vara bättre...

Om mitt schema skulle se ut så här; M - jogging, T - Promenad, O - Jogging, - To - Promenad & S - Styrka, det skulle väl öka fettförbränningen något samt bibehålla min nuvarande muskelmassa?

Så skillnaden mot innan är två promenader? Ja promenader bränner fett men skillnaden blir inte jättestor. Är det bränna fett du är ute efter borde du göra passet före vilodagen till intervallpass. Om du tränar 4 timmar i veckan nu och har gjort det i ett tag så är det inga problem med att öka med 25% till 5 timmar vecka. Jag hade kört en halvtimme före och en halvtimme efter styrkepasset Hur joggar du ett vanligt pass? Flåsar som en hund eller knappt andfådd? (Aerobisk eller anaerobisk förbränning?)

Mitt förslag
M anaerobisk jogging
T intervaller
O vila, långpromenad
T 30 min anaerobisk jogging 1 timme styrka 30 minuter anaerobisk jogging
F vila
L vila
S styrka

Edit: läste första parts paragrafen i ditt inlägg nu. Minska tempot lite på joggingen. Ta ur sig kan man göra på styrka och intervallpass.
Senast redigerad av höbaböba 2015-07-21 kl. 16:04.
Citera
2015-07-21, 17:39
Medlem
area50s avatar
Flåsar som en hund gör jag inte direkt, snarare en stadig andning samtidigt som svetten lackas efter ca halva jogging-passet :P
Citera
2015-07-21, 21:12
Medlem
höbaböbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Flåsar som en hund gör jag inte direkt, snarare en stadig andning samtidigt som svetten lackas efter ca halva jogging-passet :P

Svett har bara med temperatur att göra. Ett vanligt joggingpass ska inte vara hårdare än att du kan andas enbart genom näsan. Då förbränner du get till energi. När du blir andfådd så är det för att kroppen vill åt dom mer lättåtkomliga kolhydraterna, något som bör undvikas under underhållsträning. Genom lätt träning där du inte blir andfådd lär du din kropp att bli bättre på att använda fett som energikälla till musklerna vilket ökar prestationsförmågan. Vill du bara bränna fett så är intervaller bra då det ökat fettförbränningen för hela dagen. Hur man ska träna beror på vad man vill få ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in