2015-07-20, 15:15
Medlem
Hejsan jag har nyligen köpt en macbook pro från tyskland jätte billigt men blev övertalad att den ej var stulen. Så fort jag kom hem till sverige och anslöt till internet ser jag att datorn kräver ett 6 siffrigt systemlås pin-kod för att låsa upp mac:en. Jag vill gärna fortfarande tro att datorn inte är stulen och undrar hur jag kan lösa detta probelm.
MVH
Citera
2015-07-20, 15:22
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierreyil
Hejsan jag har nyligen köpt en macbook pro från tyskland jätte billigt men blev övertalad att den ej var stulen. Så fort jag kom hem till sverige och anslöt till internet ser jag att datorn kräver ett 6 siffrigt systemlås pin-kod för att låsa upp mac:en. Jag vill gärna fortfarande tro att datorn inte är stulen och undrar hur jag kan lösa detta probelm.
MVH
Vad får dig att tro att datorn inte är stulen?
Citera
2015-07-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vad får dig att tro att datorn inte är stulen?

Min vilja till att tro att den inte är stulen.
Citera
2015-07-20, 15:25
Medlem
Den är sannolikt låst av ägaren via iCloud.

Googla på system lock pin code mac så hittar du mycket information om detta.
Citera
2015-07-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Den är sannolikt låst av ägaren via iCloud.

Googla på system lock pin code mac så hittar du mycket information om detta.

Har hittat flera olika sätt där de påstår att det fixar problemet och det inkluderar att ta isär delar vilket jag inte alls är så bra på. Finns de inte ett enkelt sätt?
Kan man be apple göra det? men har för mig att det är dyrt
Citera
2015-07-20, 15:54
Medlem
Citat:
Har hittat flera olika sätt där de påstår att det fixar problemet och det inkluderar att ta isär delar vilket jag inte alls är så bra på. Finns de inte ett enkelt sätt?
Jag tror inte att Apple är så sugna på att tvätta det som sannolikt är stöldgods.
Citera
2015-07-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Jag tror inte att Apple är så sugna på att tvätta det som sannolikt är stöldgods.

Skriv till mig när jag frågar om vad du tror om apple, nu ställde jag en helt annan fråga. Hejdå
Citera
2015-07-20, 16:28
Medlem
Citat:
Skriv till mig när jag frågar om vad du tror om apple, nu ställde jag en helt annan fråga. Hejdå
Du frågade "Kan man be apple göra det? " och jag svarade "Jag tror inte att Apple är så sugna på att tvätta det som sannolikt är stöldgods."

Vad är det du inte förstår i mitt svar? Det är förstås underförstått att du kan be Apple, men ...
Citera
2015-07-20, 17:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Apple kommer ENBART att hjälpa dig om du kan uppvisa originalkvitto. Dessutom, så fort du tar in den där till apple så kommer den att flagga att den är stulen. Gissa vad som händer då?

Nej, du kan inte "fixa problemet" utan att byta ut viss hårdvara i datorn.
Citera
2015-07-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Apple kommer ENBART att hjälpa dig om du kan uppvisa originalkvitto. Dessutom, så fort du tar in den där till apple så kommer den att flagga att den är stulen. Gissa vad som händer då?

Nej, du kan inte "fixa problemet" utan att byta ut viss hårdvara i datorn.

Jag går gärna till apple och försöker ändå, för grejen är att jag som sagt vill ej tro att den är stulen, och om den nu är stulen och de kan bekräfta det så kan de lika gärna behålla macen. Har absolut inga bekymmer om de ser ifall den är stulen utan det är bara synd för att jag slösat pengar på den.
Ok, nu till den riktiga frågan, hur byter man ut hårdvara o sånt då?
Citera
2015-07-22, 13:16
Medlem
Citat:
Jag går gärna till apple och försöker ändå, för grejen är att jag som sagt vill ej tro att den är stulen, och om den nu är stulen och de kan bekräfta det så kan de lika gärna behålla macen. Har absolut inga bekymmer om de ser ifall den är stulen utan det är bara synd för att jag slösat pengar på den.
Ok, nu till den riktiga frågan, hur byter man ut hårdvara o sånt då?

Enkelt svar du är rökt din dator är stulen, alternativt har säljaren blåst dig och stängt ner datorn själv för att jävlas med dig. generellt sätt är det väldigt svårt att byta delar i en mac, framför allt eftersom apple ofta använder costumised delar till sin dator.

om inte annat, kolla ifixit.com de brukar ha bra guider över hur man tar i sär och lagar sin mac.
de säljer ofta också delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in