• 2
  • 3
2015-07-20, 18:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Nej, det är alldeles riktigt, det var därför jag rekommenderade de övningarna.
Jag har aldrig upplevt att man får någon vidare magträning av armhävningar (och ja, jag gör mina armhävningar rätt) men det kanske är så ändå. Speciellt för TS, som behöver jobba upp en grundstyrka.

Roddmaskinen du var inne på ger dig överkroppstärning också. Och vad det gäller maskiner så är roddmaskin och motionspsykel som sagt två av de minst dåliga, som sagt!

Jag vet att du inte var jättesugen på tanken, men vill du bygga överkroppsstyrka så prova armhävningar också. Gör så många du kan bara och låt det öka successivt, för det gör det. Även övningen "plankan".
Även om det är overkill prismässigt - skulle en roddmaskin träna de muskler man använder för armhävningar och kunna bidra till att jag lättare kan göra riktiga armhävningar längre fram?
Citera
2015-07-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Även om det är overkill prismässigt - skulle en roddmaskin träna de muskler man använder för armhävningar och kunna bidra till att jag lättare kan göra riktiga armhävningar längre fram?

Såvitt jag vet aktiverar en roddmaskin baksidan av överkroppen mestadels dvs övre mellersta rygg, ,baksida axlar.
Armhävningar tränar främst främre axlar, bröst, triceps mage.

Tror inte rodd hjälper dig att göra fler pushups men den kommer göra din styrkefördelning blir mer balanserad. Köp en kettlebell för benövningar, ( ex gobletsquats )

Du skulle ex kunna träna en tvåsplit
Dag 1 - Rodd + Pull-ups när du byggt uppp tillräcklig styrka
Dag 2 - Armhävningar, Mage, Ben
Dag 3 - Vila

Repetera igen, detta är bara ett förslag.
Citera
2015-07-21, 13:20
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:

Roddmaskinen kommer att ge dig en mer uthållig, och t.o.m lite starkare rygg. Även ben.
Men armhävningarna behandlar lite andra muskler än vad roddmaskinen ger dig.
Det finns nog inga genvägar vad det gäller armhävningarna, som du verkar leta efter! Börja med att göra knästående armhävningar om det är för jobbigt att göra två armhävningar.
Citera
2015-07-21, 16:54
Medlem
Citat:
Här kan du se 10 steg i progressivt allt hårdare armhävningar.
Citera
2015-07-21, 17:10
Medlem
jag rekommenderar en träningscyckel eller en steppmaskin. Enkelt och lätt att använda och tar inte mycket plats!
Citera
2015-07-21, 17:30
Medlem
irrblosss avatar
Roterbara handtag för armhävningar, är det något som på något sätt underlättar, eller är det bara fjollerier? Känns iaf som att det kan vara mer ergonomiskt och göra så att man får ett bättre grepp när man är ovan.
Citera
2015-07-21, 17:36
Bannlyst
Citat:
Varför finns det då en hel hög med olika maskiner och vikter på ett gym. Allt som behövs är ett tomt rum och kanske en instruktör .
För att folk är väldigt lättlurade.
Citera
2015-07-21, 17:42
Bannlyst
Vad du kan göra på golvet:
Gå på händer
Handstående armhävningar
Sissy squats
Plyo pushups
Plyo squats
Handstående plankan
med mera...