Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
För att uppnå det du vill i Cobain måste du använda både full backup samt differential och/eller inkrementell beroende på vilken lagringsstrategi du vill använda.
Tack för tipsen.
Incremental-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste backup. Differential-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste ”Full backup”.
Så om man regelbundet vill säkerhetskopiera alla dokument och bilder så gör man först en ”Task” med alternativet ”Full” ikryssat. Sedan gör man en till "Task" med samma mappar som källa och samma mål (t ex en extern hårddisk) där man i stället kryssar i Incremental eller Differential. Och då kopierar alltså Cobian bara de filer som är nya. Det är så du menar?
Om man väljer överskrivningsalternativet borde detta funka som jag tänkt.
Det som var litet svårt att tänka sig var bara att en ny ”Task” kunde ta hänsyn till vad en gammal task tidigare gjort i målet.
Tackar er andra också. Funkar inte Cobian med receptet ovan som jag vill får jag titta på de andra förslagen. Går det att få Cobian att göra en sådan här selektiv kopiering är programmet väldigt bra. Det enda som saknas är väl en lathund för halvdassiga användare. Ett problem med många vettiga program är så att säga för dåliga användare. De kan inte utnyttja programmets fulla potential utan lathundar eller någon som pekar på skärmen hur de skall göra.