2015-07-18, 22:12
Medlem
Sitter här och funderar på att lägga in en "task" i backup-programmet Cobian för regelbunden backup.

Programmet funkar utmärkt för att kopiera enskilda filer så att man plockar med den ursprungliga filinformationen. På så vis är programmet väldigt vettigt.

Jag saknar dock något alternativ att kryssa i som innebär att bara ändrade filer backup:as. Skall alla dokument och bilder backup:as tar det en jäkla tid. Man nöter också mer på hårddisken. Tycker det verkar vettigare om programmet undviker att kopiera filer som inte ändrats sedan sist.

Har jag missuppfattat Cobian? Gör programmet en sådan här selektiv säkerhetskopiering?

Och finns det något annat program som gör det?

Finns det någon speciell datorterm för den mer selektiva backupfunktion jag efterlyser?
Citera
2015-07-18, 22:24
Medlem
FuckPFs avatar
Finns en massa att välja mellan.

http://www.code42.com/crashplan/

Jag kör Crashplan.

Obegränsad offsite onlinebackup för 59 USD om året på Crashplans servers.

Sen kan du även köra backup till en annan dator på nätverket eller tex en portabel usb hdd. Även offsite backup till tex en kompis funkar bra. Då kan ni köra offsite backup på varandras datorer. Detta är gratis med Crashplans mjukvara. Du behöver inte använda deras betaltjänst om du inte vill. Allt krypteras och du kan använda din egen nyckel.

Edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkrem...rhetskopiering kallas det för...
Citera
2015-07-18, 22:32
Medlem
st0ckiss avatar
https://www.genie9.com/business/geni.../overview.aspx löser detta utan problem och riktigt jädra smidigt.

Använt det för att kopiera och ändra åtskilliga TB och aldrig varit några problem.

Endast mellan hårddiskar/minnen förstås, men har man inget behov av att skicka filerna vidare till någonstans på nätet räcker det mer än väl.

Körde mellan min dator och en nätverksansluten hårddisk smärtfritt och snabbt.
Citera
2015-07-18, 22:34
Medlem
FuckPFs avatar
http://www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html

Syncback funkar även bra om du inte är i behov av offsite backup.
Citera
2015-07-18, 22:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edith.W.
Sitter här och funderar på att lägga in en "task" i backup-programmet Cobian för regelbunden backup.

Programmet funkar utmärkt för att kopiera enskilda filer så att man plockar med den ursprungliga filinformationen. På så vis är programmet väldigt vettigt.

Jag saknar dock något alternativ att kryssa i som innebär att bara ändrade filer backup:as. Skall alla dokument och bilder backup:as tar det en jäkla tid. Man nöter också mer på hårddisken. Tycker det verkar vettigare om programmet undviker att kopiera filer som inte ändrats sedan sist.

Har jag missuppfattat Cobian? Gör programmet en sådan här selektiv säkerhetskopiering?

Och finns det något annat program som gör det?

Finns det någon speciell datorterm för den mer selektiva backupfunktion jag efterlyser?

För att uppnå det du vill i Cobain måste du använda både full backup samt differential och/eller inkrementell beroende på vilken lagringsstrategi du vill använda.
Citera
2015-07-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
För att uppnå det du vill i Cobain måste du använda både full backup samt differential och/eller inkrementell beroende på vilken lagringsstrategi du vill använda.

Tack för tipsen.

Incremental-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste backup. Differential-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste ”Full backup”.

Så om man regelbundet vill säkerhetskopiera alla dokument och bilder så gör man först en ”Task” med alternativet ”Full” ikryssat. Sedan gör man en till "Task" med samma mappar som källa och samma mål (t ex en extern hårddisk) där man i stället kryssar i Incremental eller Differential. Och då kopierar alltså Cobian bara de filer som är nya. Det är så du menar?

Om man väljer överskrivningsalternativet borde detta funka som jag tänkt.

Det som var litet svårt att tänka sig var bara att en ny ”Task” kunde ta hänsyn till vad en gammal task tidigare gjort i målet.

Tackar er andra också. Funkar inte Cobian med receptet ovan som jag vill får jag titta på de andra förslagen. Går det att få Cobian att göra en sådan här selektiv kopiering är programmet väldigt bra. Det enda som saknas är väl en lathund för halvdassiga användare. Ett problem med många vettiga program är så att säga för dåliga användare. De kan inte utnyttja programmets fulla potential utan lathundar eller någon som pekar på skärmen hur de skall göra.
Citera
2015-07-18, 23:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edith.W.
Tack för tipsen.

Incremental-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste backup. Differential-alternativet kollar om källan blivit ändrad sedan senaste ”Full backup”.

Så om man regelbundet vill säkerhetskopiera alla dokument och bilder så gör man först en ”Task” med alternativet ”Full” ikryssat. Sedan gör man en till "Task" med samma mappar som källa och samma mål (t ex en extern hårddisk) där man i stället kryssar i Incremental eller Differential. Och då kopierar alltså Cobian bara de filer som är nya. Det är så du menar?

Om man väljer överskrivningsalternativet borde detta funka som jag tänkt.

Det som var litet svårt att tänka sig var bara att en ny ”Task” kunde ta hänsyn till vad en gammal task tidigare gjort i målet.

Tackar er andra också. Funkar inte Cobian med receptet ovan som jag vill får jag titta på de andra förslagen. Går det att få Cobian att göra en sådan här selektiv kopiering är programmet väldigt bra. Det enda som saknas är väl en lathund för halvdassiga användare. Ett problem med många vettiga program är så att säga för dåliga användare. De kan inte utnyttja programmets fulla potential utan lathundar eller någon som pekar på skärmen hur de skall göra.

Det du efterfrågar är inget konstigt - de flesta backup program med lite självaktning kan göra det och de har dessutom en bra "hjälpfil" inom programmet . Det finns massor av dem . Sök t.e.x på - Top 10 free backup software .
Citera
2015-07-19, 15:00
Medlem
Nu har jag gjort en "Full" backup på hårddisken med Cobian. Det tog drygt 3 timmer, alltså ungefär lika lång tid som en kloning (klonar man kommer litet mer grejer med så att man kan boota från målhårddisken) via USB 2.0.

Nästa steg blir att kolla hur lång tid en "Incremental"-backup tar. Tar den kort tid och de senaste dokumenten jag skapar är med så bör det hela funka som jag tänkt. I så fall är det egentligen väldigt enkelt att fixa en bra backup-metod.

Förvånansvärt många verkar, trots att det kör laptopar som håller kanske 1 år, bara spara någon enstaka fil på ett USB-minne. När datorn sedan kraschar förlorar de allt. Själv förstår jag inte hur folk kan använda laptopar som surfdatorer som de sitter i timmar med och har viktiga e-postmeddelanden på.

De klonar heller inte hårddisken. Fast för en hel del moderna laptopar brukar det ju vara komplicerat att skruva ur och i hårddisken för att maskinklona. Mjukvarukloning brukar också ofta vara knepigt för amatören. Hårddiskkloning brukar alltid funka om måldisken är lika stor. Det kan skilja litet i sektorstorlek (eller vad det nu heter) och litet andra grejer, men sådana skillnader brukar lättare kunna sväljas med maskinkloning. Säkrast är väl dock att försöka få tag på en hårddisk som är exakt likadan som den som sitter i maskinen och dessutom maskinklona.

Själv misstänker jag att laptop-tillverkarna vill att det skall vara så svårt som möjligt att plocka ut hårddisken så att folk inte skall klona hårddisken och därmed slippa köpa en ny dator när hårddisken kraschar.

Åter till det här med backup. Enda haken med min metod är väl att e-postprogrammet, Windows Live Mail, kan konstra om man flyttar Inkorgar och Skickat för många gångar mellan olika mappar och hårddiskar. I alla fall om man lägger ihop dem. Då kan datorn till slut vägra svälja nytt material till Inkorgen och Skickat. Troligen funkar det bättra att flytta gamla Inkorgar och gamla Skickat-mappar till andra hårddiskar genom att lägga in dem som Lagringsmappar. Det är väl den bästa strategin, tror jag.
Citera
2015-07-19, 15:31
Medlem
1FFs avatar
Jag gjorde nyligen en full backup = systemavbildning på 44Gb till en HDD på 10min .
Det går att göra ännu snabbare .

Det här kanske är intressant - http://www.codesector.com/teracopy
Citera
2015-07-19, 22:28
Medlem
x12s avatar
Sånt här använder jag xcopy till, det medföljer windows, finns redan i datorm, kräver bara att man skapar en .bat-fil och sedan kör den med schemaläggaren. Går såklart trigga igång den manuellt också om man känner för det.

exempel:
xcopy \\192.168.4.19\K$\katalog\*.* Y:\s4019\katalog\ /D /S /E /C /I /F /G /H /R /Y >> e:\bulogg\s4019kat.txt

Det svåraste är kanske att få till det i schemaläggaren om man aldrig använt den förr, de har krånglat till den ordentligt, men när man väl kommit på hur det funkar så går det lätt nästa gång.
Citera
2015-07-21, 09:54
Medlem
Operativsystem har väl inbyggda funktioner för backup eller instruktioner hur man syncar ändrade filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in