2015-07-17, 15:17
Medlem
Lundmark.s avatar
Godeftermiddag FB
Har en ny build på G, som ska mestadels vara till för gaming. Min budget ligger på 12k-ish, och jag har langat ihop en lista på komponenter.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2877365&view=m

Undrar lite vad jag borde tänka på, och min build är "optimal" för min budget?
Folk pratar också om Intels nya CPU som kommer ut strax, är den värd att vänta på och hur mycket får jag ur den för samma pris som i5an jag har lagt till den här builden?
Tack på förhand!
Senast redigerad av Lundmark. 2015-07-17 kl. 15:38.
Citera
2015-07-17, 21:40
Medlem
x12s avatar
Om du inte ska överklocka och om du har ett chassi med bra luftgenomflöde och som inte står i en bastu så behövs inte den extra processorkylaren. Standardkylaren är ganska bra, långt bättre än dess rykte. 300.- sparade.

Om du inte ska överklocka behöver du absolut inte heller ett moderkort för 1300.-, om det inte har nån oumbärlig specialfiness eller anslutningsmöjlighet som endast finns på det kortet och inget annat. Förmodligen går det bra med ett moderkort för halva priset. t.ex detta
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45...t-1150/794115#
eller nåt annat, men om det finns intresse av att spara pengar så är det här ett bra ställe att kratta tillbaka 650.- eller så. Det enda riktigt märkbara man tappar med att gå ner i pris på moderkortet är möjligheterna/enkelheten att överklocka och att montera flertalet grafikkort samtidigt.

WD's "green"-diskar har jag dåliga erfarenheter av, var extra noga med att ha backup på det som har något som helst värde, t.ex bilder, film osv som kanske inte kan återskapas. Rasrisken är enligt mina erfarenheter större än vanligt på de där diskarna. De WD som funkat bäst är blue och black-serien, i annat fall seagates barracuda-diskar.

Resten av paketet föranleder inga anmärkningar eller ytterligare kommentarer, ser bra ut.
Citera
2015-07-17, 21:45
Medlem
Lundmark.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om du inte ska överklocka och om du har ett chassi med bra luftgenomflöde och som inte står i en bastu så behövs inte den extra processorkylaren. Standardkylaren är ganska bra, långt bättre än dess rykte. 300.- sparade.

Om du inte ska överklocka behöver du absolut inte heller ett moderkort för 1300.-, om det inte har nån oumbärlig specialfiness eller anslutningsmöjlighet som endast finns på det kortet och inget annat. Förmodligen går det bra med ett moderkort för halva priset. t.ex detta
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45...t-1150/794115#
eller nåt annat, men om det finns intresse av att spara pengar så är det här ett bra ställe att kratta tillbaka 650.- eller så. Det enda riktigt märkbara man tappar med att gå ner i pris på moderkortet är möjligheterna/enkelheten att överklocka och att montera flertalet grafikkort samtidigt.

WD's "green"-diskar har jag dåliga erfarenheter av, var extra noga med att ha backup på det som har något som helst värde, t.ex bilder, film osv som kanske inte kan återskapas. Rasrisken är enligt mina erfarenheter större än vanligt på de där diskarna. De WD som funkat bäst är blue och black-serien, i annat fall seagates barracuda-diskar.

Resten av paketet föranleder inga anmärkningar eller ytterligare kommentarer, ser bra ut.
Ska absolut kolla igenom ditt råd att byta moderkort och fläkten, då jag inte har stenkoll på hur overclock fungerar och kommer heller inte clocka till en början. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in