2015-08-19, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag har gjort vad jag kunnat men andra borde också ta sitt ansvar. Ju fler som ringer polisen och tipsar om att något absolut inte står rätt till i samband med dessa självmord, desto större är chansen att det tas på allvar och utreds ordentligt. Alternativet är att det får fortgå och att fler utsatta och hjälplösa individer går ett hemskt öde till mötes inlåsta på denna anstalt. Jag rekommenderar verkligen att du också ringer polisen och tipsar. Du kan göra det helt anonymt... Nämn bara dessa misstankar men källan behöver du kanske inte ta upp.

T. ex nu, och den anställde du skriver om här i tråden, är det en person på 30+?
I vart fall ingen under 40 år gissar jag på?
Jag undrar över åldern här då åldern kan gå i takt med det nya samhälle och som vi ser växer sig allt starkare.
Citera
2015-08-19, 16:22
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
T. ex nu, och den anställde du skriver om här i tråden, är det en person på 30+?
I vart fall ingen under 40 år gissar jag på?
Jag undrar över åldern här då åldern kan gå i takt med det nya samhälle och som vi ser växer sig allt starkare.

Du får ursäkta men anser inte det vara lämpligt att varken bekräfta eller förneka detta. Jag vill inte potentiellt outta personen här utan det får bli polisens sak att utreda hans eventuella inblandning.
Senast redigerad av Gameplayer 2015-08-19 kl. 16:25.
Citera
2015-08-19, 16:30
Citat:
Du får ursäkta men anser inte det vara lämpligt att varken bekräfta eller förneka detta. Jag vill inte potentiellt outta personen här utan det får bli en sak för polisen att utreda hans eventuella inblandning.

Okej.
Tyckte väl bara det kunde vara intressant att veta eftersom vårt nya och framväxande samhälle beskylls för att gynna just psykopater och även då narcissister och som du också nämner.
En hemsk utveckling i mina ögon om det är en sådan generation vi ser skadorna av och efter nu och då just inom psykiatrins väggar.
Och vad gäller just personer med dessa störningar så ÄR det ytterst svårt att komma åt dem, de vinner överallt där de drar fram. Och finns som sagt var även inom rättsväsendet.
Hoppas det löser sig, iaf
Citera
2015-08-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Patienter utsätts för grova kränkningar på en psykiatrisk klinik i Malmö, skriver Sydsvenskan.

"På Riksförbundet för social och mental hälsa, RSMH, i Skåne, känner man mycket väl till att patienter kränks inne på psykiatriska kliniken.

– Personalen begår grova övergrepp och kränker och hånar patienterna. Ofta sker det med chefernas stöd, säger distriktsombudet Maths Jesperson."

Ett skräckexempel:

"Vissa av kränkningarna går att hitta i sjukhusets egna avvikelserapporter. Här är det personalen själv som rapporterar om olika händelser. En avvikelse handlar om en kvinnlig patient i rullstol som satt och grät. Bredvid henne står personalen och skrattar. De säger att de också hade velat ta livet av sig om de hade varit hon. De säger att de kanske kan hjälpa henne på traven."

Är inte detta ren sadism, eller varför beter sig vårdpersonal på detta sätt mot psykiskt sjuka och värnlösa individer?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/pati...ch-far-oknamn/

Nu har jag ingen källa för mitt påstående men jag tvivlar på att psykvården är överrepresenterade av sadister. Sadister finns i alla branscher, men det är ju extra olyckligt om dem hamnar inom psykvården.

Mvh.
Citera
2015-08-21, 01:15
Medlem
Gameplayers avatar
Sadister dras ofta till yrken där de har möjlighet att utöva makt och kontroll över andra. Speciellt möjlighet till fysiskt våld lockar. En sadist vill gärna också ha svaga och utsatta offer. Själva "kicken" är mycket att offret inte kan ge igen. Då njuter sadisten mest och känner sig mäktig.
Citera
2015-08-21, 11:26
Medlem
Gameplayers avatar
Här är en studie om vardagssadister som visar att de väljer arbetsuppgifter efter hur mycket de får möjlighet att skada eller t.o.m. döda.

https://www.psychologicalscience.org...hers-pain.html
Citera
2015-08-21, 14:34
Medlem
Citat:
Här är en studie om vardagssadister som visar att de väljer arbetsuppgifter efter hur mycket de får möjlighet att skada eller t.o.m. döda.

https://www.psychologicalscience.org...hers-pain.html
Det var obehaglig läsning.
Citera
2015-08-21, 16:15
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det var obehaglig läsning.

Ja, och man ska vara medveten om att det finns många sadister ute i samhället och en stor del av dem söker njutning genom sitt arbete. Jag tror även mobbing på arbetsplatsen och liknande är kopplat till personer med sadistiska drag. Vilken normal, vuxen person skulle plåga en av sina kollegor? Grannkonflikter är ett annat område där sadister dyker upp. Överhuvudtaget alla som orsakar lidande för sina medmänniskor kan nog i viss mån kopplas till detta. Varför slår någon t.ex. sin fru eller sitt barn? En sadist i denna mening är en patologiskt sjuk och störd person som gång på gång kommer upprepa det som ger hen njutning. Personen är inkapabel att sluta med att skada och orsaka andra lidande. Personen är som en galen hund som drivs av sina sjuka drifter till att återkommande gånger upprepa sina vedervärdiga handlingar. Den dagen personen placeras i graven tar det slut och inte en dag tidigare. Detta måste den som vill veta hur en sådan person ska hanteras tänka på...
Senast redigerad av Gameplayer 2015-08-21 kl. 16:20.
Citera
2015-08-22, 13:17
Medlem
Gameplayers avatar
Tydligen läggs ärendet bara ner utan att något särskilt görs.

Citat:
IVO påbörjade sin tillsyn av psykiatrin i Malmö under mars 2014. Tillsynen har gjorts med anledning av det ökade antalet dödsfall i samband med permission eller i nära anslutning till patientens kontakt med psykiatrins heldygnsvård.

Ärendet har nu avslutats och IVO riktar fortsatt kritik mot det systematiska patientsäkerhetsarbetet, men menar samtidigt att Psykiatri Skåne har vidtagit de åtgärder som har krävts. Nu väntar ett fortsatt intensivt arbete med den åtgärdsplan som har tagits fram av Psykiatri Skåne.

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/P...atrin-i-Malmo/

Citat:
– Det har fungerat väl. Personalen är mån om att leverera den bästa vården, säger Katarina Viebke.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar...sa-psykiatrin/

Av artikeln i Sydsvenskan att döma verkar de inte vara så måna om det. Trakasserier, hån, misshandel etc. Är detta att vilja ge bra vård? Hennes uttalande visar också att hon inte ens kan tänka tanken att det finns sadister och andra gravt störda människor bland personalen, vilket det bevisligen gör. Så det tillåts i stort sett att fortgå som tidigare... Fler patienter kommer då tyvärr att dö eller åtminstone misshandlas.

För den som inte minns:

Citat:
– Det har blivit en kultur och en jargong där personalen använder övervåld mot patienterna. Det förväntas att man ska ställa upp på jargongen.

Skötaren har under flera år arbetat på psykiatriska klinikerna i Malmö och Lund. För ett år sedan slutade han. Nu vill han berätta.
– Vissa skötare och sjuksköterskor försöker få utlopp för sin frustration. När de blir uttråkade kan de stirra på patienter som de inte tycker om, och säga: ”Vad glor du på, ska vi bälta dig?”.
– De vill provocera fram en reaktion. Sen trycker de på överfallslarmet och får därigenom rätt att brotta ner patienten. Ofta med ett knä i ryggen så att patienten har svårt att få luft.
– Många gånger har patienten inte gjort något fel.

Enligt skötaren sitter våldskulturen i psykiatrins väggar. Starkast är den i Malmö och i Lund.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/pe...s-patienterna/

Även en senare artikel där det talas om att det ska granskas. Olämpliga personer bör dock avskedas men det är kanske inget man vill ta i?

Citat:
I flera granskande artiklar har allvarliga missförhållanden inom psykvården i Malmö och Lund avslöjats. Sedan 2013 har 41 patienter tagit livet av sig inom vuxenpsykiatrin i Malmö och trots åtgärder har självmorden fortsatt. I intervjuer har personal erkänt hur patienter kränks och plågas och hur bältningar sker på godtyckliga grunder.

I en undersökning gjord på den psykiatriska akutmottagningen i Malmö beskrivs även en utbredd mobbning bland personalen och företaget bakom rapporten varnar för anarki.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/ef...sydsvenskan.se
Senast redigerad av Gameplayer 2015-08-22 kl. 13:47.
Citera
2019-06-28, 21:19
Medlem
De räddar liv i psykvården. De ska de ha cred för.

De galna skratten hos kvinnliga vårdare på nätterna och männen som har mkt makt på sitt jobb är dock ingen myt. Tror alla har hört nån sån historia. De kanske blir galna efter många år själva ?
Citera
2019-06-29, 07:39
Medlem
Det är så hemskt att vara inlagd . Undvik psykiatrin.

Mår så dåligt, saknar mitt liv innan psykiatrin.

Dem har förstört mitt liv.

Dem tvingar en att ta en massa starka verkningslösa mediciner som ger svåra biverkningar. Och detta vet dem om!
Citera
2019-06-29, 08:08
Medlem
Sextetts avatar
Mhmm, givande iakttagelse mitt i all tragik.

Så det är alltså bland annat till denna bransch alla människor med den medeltida personlighetsstörningen sadism har vallfärdat?

Det skulle åtminstone förklara varför den inte finns med som egen rubrik i Kluster B i DSM.

Sadister, likt masokister och några fler med liknande drag av yttre kontroll, kan alltid få ett mer sublimerat och samhällsaccepterat utlopp för sina avvikelser idag och störningarna syns därför ej på samtidens lackmuspapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in