2015-07-15, 22:45
Medlem
Markdaisys avatar
Min chef var det, som h*n skryter om. Tydligen minst 10 år inom militären.

Är det prestige? Tvivlar lite.
Citera
2015-07-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Min chef var det, som h*n skryter om. Tydligen minst 10 år inom militären.

Är det prestige? Tvivlar lite.
Han genomförde vpl troligen över ett år sedan 2 år på Karlberg sedan vara fänrik i 2 år för att sedan vara löjtnant tills han kunde bli kapten. Det är troligt att han jobbat inom FM i 10 år. Vilket regemente kan oxå påverka. Men det finns de med bättre koll än mig på just den här frågan.
Citera
2015-07-15, 23:14
Medlem
Har han varit anställd 10 år kan han mycket väl vara kapten
Citera
2015-07-16, 00:16
Medlem
känner personligen Sveriges någonsin yngsta kapten...26.5 år..du vet vem du är...
Citera
2015-07-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
känner personligen Sveriges någonsin yngsta kapten...26.5 år..du vet vem du är...
Det är en bra karriär om den kommer sig av egna meriter och inget annat. Men att medelåldern på kaptener torde vara 30-40 år eller vad tror ni?
Citera
2015-07-16, 08:19
Medlem
Jagarjagarens avatar
Känns ganska rimligt. Medelåldern på löjtnanter som blir kaptener är säkert runt de höga trettio, skulle jag tro.
Citera
2015-07-16, 09:26
Medlem
Förr var det nog inte ovanligt med att bli Kapten vid 27-28 års ålder.

30 var "åldersgränsen" även om det naturligtvis gjordes undantag.
Citera
2015-07-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Det är en bra karriär om den kommer sig av egna meriter och inget annat. Men att medelåldern på kaptener torde vara 30-40 år eller vad tror ni?

Nu är det väl inte omöjligt att Försvarmakten sjunkit så lågt ner i dyn att folk befordras av andra skäl än meriter, men jag tycker ändå din inställning här är lite småaktig.

Varför skulle kaptenen inte tagit sig fram på egna meriter? Försvaret var åtminstone tidigare känt för att vara mer noggrann med personlig lämplighet än övriga samhället.

De flesta kaptener är nog mellan 30 och 40 men det säger inte så mycket om när de blev kaptener.
Senast redigerad av Macke85 2015-07-16 kl. 09:34.
Citera
2015-07-16, 09:37
Medlem
När jag gjorde lumpen hade vi en kapten som var 29. Ingen reagerade på att han skulle varit överdrivet ung? Vi värnpliktiga var 19-20 och tyckte att han var en riktig gammal gubbe då.

En annan kapten var 31 och han hade enligt uppgift varit kapten i ett "antal" år. Hunnit med både ett par år på pluton men även suttit några år på nåt kontor, så han kan mycket väl blivit kapten vid 26. Han var duktig.

Vet personligen en som påbörjade sin kaptensutbildning det år han fyllde 25. Men det var drygt femton år sedan så det kan ha ändrats nu sånt där. Kanske är kaptenerna äldre idag i det nya försvaret.
Senast redigerad av Macke85 2015-07-16 kl. 09:40.
Citera
2015-07-16, 11:22
Medlem
Markdaisys avatar
Sen en liten följdfråga. Har man kommit långt inom FM om man var 40 år? Alltså bara fått Kaptens-graden.

Jag har inte gjort lumpen. Jag är svindålig på grader, rang och vad som krävs, etc.
Citera
2015-07-16, 11:39
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Sen en liten följdfråga. Har man kommit långt inom FM om man var 40 år? Alltså bara fått Kaptens-graden.

Jag har inte gjort lumpen. Jag är svindålig på grader, rang och vad som krävs, etc.

Nej.
En fyrtioåring "bör" vara minst kapten, om vi håller oss till ett förenklat huvudspår. Jag skulle personligen tycka att karriären gått i stå om han inte vore på god väg till major vid fyllda 40.
Citera
2015-07-16, 12:16
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Nej.
En fyrtioåring "bör" vara minst kapten, om vi håller oss till ett förenklat huvudspår. Jag skulle personligen tycka att karriären gått i stå om han inte vore på god väg till major vid fyllda 40.

Så jag kan med gott samvete låta mina fördomar besanna sig. H*n har varit inom FM i minst 10 år (har ej frågat, säkert längre), är 40+, fått graden Kapten = Det är är ingen riktig bedrift? Major borde varit mer rimligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in