Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Hej CCMelon
Några reflektioner från mig.
1) Att låna pengar av släkt är sällan en bra idé. Än mindre bra om det redan från början finns en misstro. Det är som gjort för att det ska bli en mycket tråkig "fejd" inom släkten. Detta kommer att tära på din och din mans relation - garanterat. Det finns inget som förstör så mycket som bråk om pengar, även småsummor kan göra folk helt galna då det ofta kommer att handla om "principer" istället för det faktiska värdet.
2) Jag hade aldrig låtit mig bli beroende av en sådana personer (din mans släkt). Dvs antingen inte lånat av dem och letat annat boende som jag har råd med eller letat efter en annan lösning. Du kommer aldrig vara en "fri" människa med ett sådan sak hängandes över dig.
3) Nej. Även om ni skriver ett kontrakt där det står att de kan hyra ut er bostadsrätt (Br) om du inte får fast anställning, är det inte de eller ni som tar det beslutet. Det är er Brf´s styrelse som måste godkänna det. Det är i.o.f. lättare att hyra ut i andra hand idag men om jag var er hade bett styrelsen i så fall att säga nej till er fråga. Då kan din mans släkt inget göra, avtal eller ej. Ni har skrivit på ett avtal som ni inte har befogenhet att besluta om.
4) Om er Br hyrs ut i andra hand, vart ska ni bo då? Ska din mans släktingar göra er bostadslösa? Låter mycket konstigt...
Till sist. Hela denna situation "stinker" - sorry att behöva säga det men det gör den. Jag hoppas allt löser sig till sist för er två men tänk mycket noga efter.
// CC
1) Jag vet, det är ingenting jag vill göra. Jag har tyvärr inget att säga till om. Det är nånting min fästman och hans föräldrar beslutat. Jag har sagt vad jag tycker om saken (till honom). De bråkar om allt tyvärr. De lägger mycket skuld på honom, till exempel ska de ha gäster och helt plötsligt är det min fästman som ska ta ledigt från jobbet för att hämta deras gäster och underhålla dessa. De är lite konstiga... och det tycker även min fästman. Han blir galen av allt överlastat ansvar.
2) Jag vill inte heller... Så jag kommer lägga energi på att rusta upp lägenheten så vi kan sälja den (de vill tjäna pengar på detta) och bli av med skulden så fort som möjligt. De är inga roliga människor att ha skuld till.
3) Du menar till frågan om uthyrning?
4) Jag håller med. De ville hjälpa oss och sen ska vi helt plötsligt inte ha någonstans att bo. Deras resonemang övergår mitt förstånd väldigt ofta.
Jo. Suck. Min fästman har tyvärr bestämt sig. Jag kan bara hjälpa till med renoveringen och hoppas på att vi kan tjäna pengar åt dem, så vi slipper detta fort som attan.