2015-07-15, 15:42
Medlem
Köpte salladslök (spring onion) då dom hade färsk på thaiaffären, tänkte göra en gryta med kokosmjölk och diverse grönsaker, bör jag använda salladslöken eller vanlig lök då? Schalottenlök kanske?
Tips om att jag kan ha den i sallader m.m undanbedes, ska laga om någon timme och är lite osäker på om jag bör ha i den eller inte.

Ska ha i bambuskott, champinjoner, morot, böngroddar, vattenkastanjer, någon sorts lök, paprika.. tänkte steka allt förutom paprikan i början och ha i kokosmjölk, sen steka paprikan och ha i den på slutet, är det rätt väg att gå? Något jag inte bör steka?
Senast redigerad av shemale-rage 2015-07-15 kl. 16:03.
Citera
2015-07-15, 15:58
Medlem
Du kan använda salladslöken.
Citera
2015-07-15, 16:03
Medlem
MeanMEs avatar
Det går bra det.
Koka inte salladslöken för länge bara.
Är det stekt så ha i den typ när du lyfter pannan av spisen så den har lite spänst kvar.
Citera
2015-07-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det går bra det.
Koka inte salladslöken för länge bara.
Är det stekt så ha i den typ när du lyfter pannan av spisen så den har lite spänst kvar.
Bör jag göra så med den och paprikan? Tänkte steka paprikan litegranna, och vårlöken steker jag inte alls isåfall.

Hur länge bör jag låta grytan koka (före jag slänger i dem sista grönsakerna?) Alltså är det som köttfärssås, att den tjänar på att koka i ett par timmar, eller är det bara att ha i en stund som känns lämplig? Brukar vanligtvis lägga riset på kokning när jag har lagt i kokosmjölk och currypasta, så den kokar väl i ca 30min på medelvärme.
Citera
2015-07-15, 16:12
Medlem
Det är inte thaimat du beskriver det Är ett hopkok mest kina
Citera
2015-07-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Jasså, när jag söker på thai red curry så brukar alla dessa ingredienser ingå i diverse recept, samt eventuellt kött, något speciellt du tycker jag gör fel? Inte exakt så jag gör, har i diverse såser, kryddor och annat gott, men det är ju orelevant till mina frågeställningar.
Har även i en riktigt bra currypasta, inge santa maria direkt.

Inte för att random recept på internet är en bekräftelse på att det är autentiskt direkt.. men utveckla gärna
Senast redigerad av shemale-rage 2015-07-15 kl. 16:19.
Citera
2015-07-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1

Utveckla gärna, nyfiken på hur du kom fram till den slutsatsen.
Citera
2015-07-15, 19:34
Medlem
klybans avatar
Jag skulle inte använda salladslöken som lök.
Utan strimla upp den och strössla över det sista eller blanda i vid servering.
För jag tycker om man tillagar salladslök, kan man lika gärna använda billigare löksorter.
Då det vid tillagning liknar mer vanlig lök, i mitt tycke i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in