2015-07-14, 14:42
Medlem
Det skulle komma krav på amortering från den 1 aug, men vad jag kom ihåg så blev det inte så?
Eller hur blev det egentligen?
Börjar bankerna med det så smått ändå?

Nu läser jag på Swedbanks hemsida

Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde och välja räntebindningstider mellan 3 månader upp till 10 år. Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år. Vid en belåningsgrad på 70 procent eller lägre kan du tillsammans med banken komma överens om en annan amortering, dock lägst 1 procent, tills dess att belåningsgraden är 50 procent.
Citera
2015-07-14, 15:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Det skulle komma krav på amortering från den 1 aug, men vad jag kom ihåg så blev det inte så?

Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde och välja räntebindningstider mellan 3 månader upp till 10 år. Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år. Vid en belåningsgrad på 70 procent eller lägre kan du tillsammans med banken komma överens om en annan amortering, dock lägst 1 procent, tills dess att belåningsgraden är 50 procent.

Det är ingen lag än men bankerna får sätta vilka krav som de vill.
När den nya lagen är klar och börjar gälla vet jag inte men tror inte det var i år.
Citera
2015-07-14, 16:03
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Själva humorn är ju att om priserna fortsätter att gå upp, så behöver man faktiskt inte amortera så mycket för att komma ned i 50% belåningsgrad av marknadsvärdet.
Citera
2015-07-14, 17:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Själva humorn är ju att om priserna fortsätter att gå upp, så behöver man faktiskt inte amortera så mycket för att komma ned i 50% belåningsgrad av marknadsvärdet.

Jag tror det bara gäller nya bostadslån. Så var det i alla fall i de förslagen jag läste först men det kan såklart ha ändrats men jag betvivlar det.
Citera
2015-07-14, 17:35
Medlem
Borde ju rimligvis endast gälla vid nytecknande.... jävlar vilket rabalder annars
Citera
2015-07-14, 17:48
Medlem
Diablo1118s avatar
En ny lag tar sin tid. Sannolikt dröjer det ett år innan ett amorteringskrav finns på plats.

Källa: http://www.dn.se/ekonomi/kan-ta-ett-...-kravet-finns/

Detta skall tydligen gälla från 1 Augusti men sidan jag kolla kändes väldigt oseriös men det bör finnas på finansinspektionen också.

Finansinspektionen definierar nya bostadslån som följer:
* När man tar lån för att köpa en ny bostad och använder bostaden som säkerhet för lånet.
* När man tar ett nytt, eller utökar ett befintligt, lån med bostaden som säkerhet för att till exempel bekosta reparationer. Amorteringskravet gäller endast för det utökade lånet som ska amorteras ner tills den totala belåningsgraden är 50 procent eller till dess att det nya lånet är helt återbetalt.
Man ska också få undantag från amorteringskraven vid dödsfall, arbetslöshet eller sjukdom.¨

Amorteringskravet ner till 50% av bostadens marknadsvärde avser just marknadsvärdet, men detta ska inte få räknas upp kontinuerligt, utan endast vart femte år.
Citera
2015-07-14, 19:46
Medlem
I värsta fall tar jag bolån i en annan bank. Blir rätt tufft for oss att amortera ner till 50% när vi skall vara föräldrarlediga.
Ner till 70% hade jag tyckt vara lagom.
Vi tänkte låna 4 miljoner och gå in med 800 000 kontant.
Synd att bostäderna är så fruktansvärt dyra.
Citera
2015-07-14, 19:53
Medlem
Citat:
I värsta fall tar jag bolån i en annan bank. Blir rätt tufft for oss att amortera ner till 50% när vi skall vara föräldrarlediga.

Vad spelar 50 eller 70% för roll om det du betalar är 2% av totala skulden? Jag tror inte nån menar att ni ska hela vägen ner till 50% just under föräldraledigheten.

Den stora humorn är väl snarare att man kan låna tillbaka upp till 75% igen när man känner det
Citera
2015-07-15, 08:54
Medlem
Amorteringskravet lades på is pga att Finansinspektionen inte hade laglig rätt att införa ett sådant (det är bara regering och riksdag som får fatta beslut som berör folks privatekonomi eller något liknande).

Detta löses på något av följande vis:
1 / riksdag eller regering fattar beslut om amorteringskravet. Fördel: kan implementeras relativt snabbt, förslaget är ju färdigt. Nackdel: om det beslutet gör att bobubblan spricker så kommer politikerna hållas ansvariga, och folk kanske röstar på någon annan nästa gång.
2 / Man tar en helt annan åtgärd (tex börjar trappa ner ränteavdraget). Fördel: man kan då välja en åtgärd som faktiskt skulle bromsa prisökningen. Nackdel: samma som ovan, spricker bubblan hålls politikerna ansvariga.
3 / Man stiftar ny lag där Finansinspektionen får rätt att införa amorteringskrav. Fördel: politikerna kan skylla sprucken bostadsbubbla på anonyma tjänstemän på Finansinspektionen. Nackdel: tar lång tid att implementera (sannolikt är det inte på plats förrän i mitten av 2016), under tiden fortsätter priserna stiga ohejdat

Givetvis har man valt alternativ tre, eftersom man från politiskt håll då kan skylla i från sig om amorteringskravet mot förmodan skulle göra att bobubblan spricker.
Citera
2015-07-15, 09:47
Medlem
Citat:
Jag tror du räknar lite galet... det är 2% av LÅNET du ska amortera varje år. Inte 2% av inköpspriset. Vid er belåningsgrad (80%) innebär det 1,6% amortering om året. Dessutom är ni sannolikt inte föräldralediga under alla de 30+ år det tar att amortera ner till 50% belåningsgrad ;-)

Enligt bankernas nuvarande regler (som fortfarande erbjuds av andra banker) ska du amortera ner till 70% belåningsgrad på 5-15 år. Observera dessa regler gäller 70% av MARKNADSVÄRDET, inte lånet samt att du lovar betala tillbaka på en viss tid.
Era 80% till 70% är 10%. 10% på 5 år är 2% om året (dvs mer än swedbanks 1,6%!). 10 år är 1% om året och 15 år är 0,67% om året.

Om du kan hitta en annan bank som är villig att låta er amortera ner till 70% på 10 eller 15 år, kommer det alltså i dagsläget att bli en lägre månadsutgift. Men vill denna bank istället att ni ska amortera ner till 70% på fem år, då blir det dyrare.

Med dagens regler, som du kommer ha kvar även efter amorteringskravet pga övergångsregler, styr det aktuella marknadsvärdet din belåningsgrad. Det innebär att om priserna faller i närtid (läs: under de dyra småbarnsåren), så kommer du få amortera högre och högre belopp om du ska hinna amortera ner till 70% på de utlovade 10-15 åren. Swedbanks lösning, och även amorteringskravet, har ett tak på 2% av lånet per år (motsvarande 1,6% av köpeskillingen i ert fall). Eventuella prisfall påverkar därmed alltså inte storleken på er amortering.

Du ska alltså väga Swedbanks/amorteringskravets maxtak på 1,6% av köpeskillingen per år oavsett hur bopriserna utvecklas, mot ett amorteringskrav som har ett tidskrav (vilket då gör att procenten snabbt kan öka om ett prisfall skulle inträffa närmaste 5-15 åren). Högre månadsutgift köper er större ekonomisk trygghet, lägre månadsutgift kan vara högre risk men ger lägre utgift. Vilket alternativ som är rätt för er vet bara ni.

Ett annat alternativ är så klart att ta tidsbunden amortering (på minst 10 år) nu och sedan hoppa över till bolånetaket om priserna skulle börja falla. Då lär man iofs göra en värdering i samband med övergången, vilket skulle kunna försätta er i en situation där era skulder överstiger era tillgångar. Därmed vägrar nästa bank att ta emot er innan ni amorterat ner till dåvarande 85% belåningsgrad. Så det finns ett visst mått av osäkerhet i den här lösningen, men det ska ju ställas emot egna ekonomin och vad man själv tror är sannolikheten för prisfall under småbarnsåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in