2025-11-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFHD
Okej, jag förstår.

Ja, den senaste tidens alkoholintag är noll med start 28 september.

Om jag tar proverna 28 november har jag varit ”kritvit” i 61 dagar.

Tror inte att jag behöver vara under 0,05 men är som sagt inte säker. Borde väl i alla fall inte finnas någon risk att jag är över 0,3 med så här lång nykterhet? 🙃

Nä det borde vara tvärlugnt om du inte legat på extremt hög startnivå och har extremt lång halveringstid. Ett problem är att det på många ställen står att det tar 2-4 veckor för att värdet ska normaliseras (det är för kort för att täcka in 12 dygns halveringstid) och om läkaren tror på det och samtidigt kräver helnykterhet så kan han tro att du druckit om du tex kvalar in på 0,06 efter 61 dygn.
Senast redigerad av W95nM98NtW2K 2025-11-20 kl. 17:09.
Citera
2025-11-20, 17:34
Medlem
SFHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W95nM98NtW2K
Nä det borde vara tvärlugnt om du inte legat på extremt hög startnivå och har extremt lång halveringstid. Ett problem är att det på många ställen står att det tar 2-4 veckor för att värdet ska normaliseras (det är för kort för att täcka in 12 dygns halveringstid) och om läkaren tror på det och samtidigt kräver helnykterhet så kan han tro att du druckit om du tex kvalar in på 0,06 efter 61 dygn.

Jag tror inte att jag hade någon extremt hög startnivå.

Kändes ändå som att denna läkare hade koll på läget. Han sa nåt i stil med att ”vänta i drygt två månader för att ha lite säkerhetsmarginal” eller nåt i den stilen.

Tycker du jag ska ta proverna på fredag 28 november, efter 61 dagars total nykterhet, och unna mig nån öl på kvällen. Eller köra en nykter helg till och ta proverna på måndag 1 december? Har beslutsångest! 😄
Citera
2025-11-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFHD
Jag tror inte att jag hade någon extremt hög startnivå.

Kändes ändå som att denna läkare hade koll på läget. Han sa nåt i stil med att ”vänta i drygt två månader för att ha lite säkerhetsmarginal” eller nåt i den stilen.

Tycker du jag ska ta proverna på fredag 28 november, efter 61 dagars total nykterhet, och unna mig nån öl på kvällen. Eller köra en nykter helg till och ta proverna på måndag 1 december? Har beslutsångest! 😄

Låter som en sund läkare! Ditt val så klart
Citera
2025-11-20, 17:54
Medlem
SFHDs avatar
Citat:
Låter som en sund läkare! Ditt val så klart

Ja, läkaren kändes bra!

Haha, jag får överlägga med mig själv. Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! 😊
Citera
2025-11-21, 10:40
Medlem
Citat:

Nämen..., ingen vettig läkare kan klaga på 0,06, och 61 dagar borde vara helt säkert.
Citera
2025-11-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual1
Nämen..., ingen vettig läkare kan klaga på 0,06, och 61 dagar borde vara helt säkert.

Ingen vettig läkare nej, så det bör vara helt lugnt i hans fall. Men under värsta sämsta förutsättningar finns en liten liten risk att han ligger över 0,05 trots lång nykterhet. Så är det totalnykterhet som avses så skulle "fel" läkare kunna tolka 0,06 som att han druckit senaste tiden.
Citera
2025-11-21, 11:17
Medlem
Var inne på Werlabs och passade på att beställa det stora testosteron testet, men kunde inte se att de erbjöd ett peth test. Någon som har tips på någon annan klinik som erbjuder "privata" tester.?

Citat:
Ursprungligen postat av smolov
Ja, googla ¨pethtest privat¨. Werlabs har tex
Citera
2025-11-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ingen vettig läkare nej, så det bör vara helt lugnt i hans fall. Men under värsta sämsta förutsättningar finns en liten liten risk att han ligger över 0,05 trots lång nykterhet. Så är det totalnykterhet som avses så skulle "fel" läkare kunna tolka 0,06 som att han druckit senaste tiden.

Du har rätt, men läkarna själva säger att deras kollegepopulation ibland har varit alltför klåfingrig med att anmäla till TS i PEth-dagar, men vettiga läkare gör inte den missen. Beroendeenheten släppte mig "fri" efter avslutad behandling på 0,075.
Citera
2025-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Du har rätt, men läkarna själva säger att deras kollegepopulation ibland har varit alltför klåfingrig med att anmäla till TS i PEth-dagar, men vettiga läkare gör inte den missen. Beroendeenheten släppte mig "fri" efter avslutad behandling på 0,075.

Det kommer troligen bli stora förändringar inom kort. Transportstyrelsens remiss om ändringar avseende detta hade idag som sista svarsdag. Deras mål är att reglerna ska träda i kraft redan 2026-01-15. Länk https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-lagar-och-regler/lagar-och-regler/remisser/remiss-av-forslag-av-andring-i-foreskrifter-om-medicinska-krav-som-ror-missbruk-av-alkohol-och-bruk- av-skadlig-substans/. Läs konsekvensutredningen om du inte redan gjort det. Den är minst sagt "intressant"

Se även följande tråd (FB) Strider Transportstyrelsens TSFS 2010:125 12 kap. 3 och 7 §§ mot saklighetskravet?
Citera
2025-11-26, 15:57
Medlem
Detta är intressant för er att veta. Jag bekostade ett eget PEth-prov i veckan. Utgångsläget var alldeles säkert <0,05 efter runt hundra dagar helt utan alkohol, inte ens 0,0% öl, som visst annars kan innehålla spår av etanol.

Sedan:
torsdag motsvarande 27cl starkprit (40%)
fredag motsvarande 32cl starksprit
söndag motsvarande 20cl starksprit

På detta mättes måndagen direkt efter PEth= 0,097

Jag trodde detta skulle vara..., säkert det dubbla. Alltså ger inte motsvarande ett helrör whisky speciellt mycket fosfolipid på mig, och jag tror att jag faller rätt väl på genomsnittet. Jag tror också att jag inte på någon av dessa tre dagar kom upp i högre promille än 0,6 - och det är ju BAC som avgör hur mycket PEth som bildas, det ska vi komma ihåg.
Citera
2025-11-26, 16:25
Medlem
Citat:
Detta är intressant för er att veta. Jag bekostade ett eget PEth-prov i veckan. Utgångsläget var alldeles säkert <0,05 efter runt hundra dagar helt utan alkohol, inte ens 0,0% öl, som visst annars kan innehålla spår av etanol.

Sedan:
torsdag motsvarande 27cl starkprit (40%)
fredag motsvarande 32cl starksprit
söndag motsvarande 20cl starksprit

På detta mättes måndagen direkt efter PEth= 0,097

Jag trodde detta skulle vara..., säkert det dubbla. Alltså ger inte motsvarande ett helrör whisky speciellt mycket fosfolipid på mig, och jag tror att jag faller rätt väl på genomsnittet. Jag tror också att jag inte på någon av dessa tre dagar kom upp i högre promille än 0,6 - och det är ju BAC som avgör hur mycket PEth som bildas, det ska vi komma ihåg.

Det där är mycket intressant! Kan du berätta mer om dryckesmönstret dessa dagar? Om du tror att du inte kom över 0,6 promille lär du spridit ut intaget en del. Om jag inte räknat fel borde det där motsvara ca 16 standardglas totalt.

Får man även fråga hur din kroppsbyggnad är då det också är en avgörande faktor? Om du vill dela med dig så klart. Synd att proverna är så dyra annars kunde du ta ett prov till på fredag för att räkna ut din halveringstid.
Citera
2025-11-26, 20:56
Medlem
Citat:
Det där är mycket intressant! Kan du berätta mer om dryckesmönstret dessa dagar? Om du tror att du inte kom över 0,6 promille lär du spridit ut intaget en del. Om jag inte räknat fel borde det där motsvara ca 16 standardglas totalt.

Får man även fråga hur din kroppsbyggnad är då det också är en avgörande faktor? Om du vill dela med dig så klart. Synd att proverna är så dyra annars kunde du ta ett prov till på fredag för att räkna ut din halveringstid.

Just ja, det kunde jag göra, ta ett nytt på måndag. Kan tidigast då. Fast det vore nog bortkastade pengar om jag har halveringstid på 7 dar eller mindre. Synd jag inte hade lite högre värde, då hade jag tagit kosten, och synd att de inte anger under 0,05.

Jag drack utspritt, och jag har BMI 23, lång och smal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in