2005-10-21, 12:59
Medlem
Engelbreckts avatar
Det är jätteskillnad på olika regementen. Vi hade slutövning med vakter från P4 och Lv6. P4s soldater var riktigt duktiga på SIB och allmänt ganska mycket mer fältmässiga än oss andra. Lv6s soldater hade så bristande disciplin att våra fänrikar vara nära att skälla ut dem, men deras sammanhållning var fenomenal. Vi var överlägset bäst på exercis, sorgligt nog och mycket talande för vad våra befäl prioriterade.

Efter att ha snackat lite med andra bevakningsoldater så förstod jag att vi hade en helt annan profil på våran utbildning, sannolikt mycket beroende på att våra befäl hade mindervärdeskomplex för att de inte fick utbilda riktiga amfibiesoldater.
Citera
2005-10-22, 00:14
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow1
Som understödsskytt (fd fältarbetsman) Ksp 90 Ksp 58 AK5G, sen får du skjuta Ak4 o kpist o lite smått o gott. Har du tur får du skjuta AG90 beroende på hur vapenkåt ditt befäl är.

AG90 är fett, dock så väger jag för lite för att få skjuta den ändå
Citera
2005-10-22, 02:56
Medlem
shadow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
AG90 är fett, dock så väger jag för lite för att få skjuta den ändå
Det är räknas som ett 2 mans vapen, ena får bära pipan.
Plus att du skjuter endast liggande, men är det nån som klarar av det stående så är han kung.
Citera
2005-10-22, 15:58
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow1
Det är räknas som ett 2 mans vapen, ena får bära pipan.
Plus att du skjuter endast liggande, men är det nån som klarar av det stående så är han kung.

krävs väll typ en Arnold för det

har du testat den själv?
Citera
2005-12-25, 21:08
Medlem
poko-pekkas avatar
fy helvete, trodde det kunde bli kul som bevakningsgruppchef på I19, tji fick man..ska rycka in januari -07..nu har jag blivit oinspirerad av denna fitt-tjänst. Nån annan än jag som tycker att inskrivningsförrätaren är ett jävla svin? Sitter och tok-lurar en att de e en skitkul tjänst..hur ska jag göra nu? Hade skitbra på alla tester men synen e inte helt hundra, en sexa utan korrektion och en 9 med iof. inte såå dålig, men man kan ju inte bli skyttesoldad å sånt..hade kunnat få massa roliga tjänster men alla e ju flyttade till södra sverige, förrätaren sa att de "inte vill skicka folk tvärs igenom sverige" trots att jag lätt hade mer än vad som krävdes för tjänsterna..nu undrar jag bara hur man kan slippa eländet? Vill ju göra lumpen men inte som nåt jävla slö-äckel...ska jag skada mig själv eller liknande för att slippa?
Citera
2005-12-25, 22:31
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
fy helvete, trodde det kunde bli kul som bevakningsgruppchef på I19, tji fick man..ska rycka in januari -07..nu har jag blivit oinspirerad av denna fitt-tjänst. Nån annan än jag som tycker att inskrivningsförrätaren är ett jävla svin? Sitter och tok-lurar en att de e en skitkul tjänst..hur ska jag göra nu? Hade skitbra på alla tester men synen e inte helt hundra, en sexa utan korrektion och en 9 med iof. inte såå dålig, men man kan ju inte bli skyttesoldad å sånt..hade kunnat få massa roliga tjänster men alla e ju flyttade till södra sverige, förrätaren sa att de "inte vill skicka folk tvärs igenom sverige" trots att jag lätt hade mer än vad som krävdes för tjänsterna..nu undrar jag bara hur man kan slippa eländet? Vill ju göra lumpen men inte som nåt jävla slö-äckel...ska jag skada mig själv eller liknande för att slippa?

Hitta på nått.
Säg typ att du mår psykiskt dåligt pga. blablabla...du fattar.
Fick du inge göra fler val när du mönstrade? ta kontakt med dom och fråga om det går att få en förflyttning
Citera
2005-12-25, 22:35
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Hitta på nått.
Säg typ att du mår psykiskt dåligt pga. blablabla...du fattar.
Fick du inge göra fler val när du mönstrade? ta kontakt med dom och fråga om det går att få en förflyttning
men grejen e ju att jag helst hade vela ha en grym tjänst söderut..men varför kan de inte skicka mig till typ såtenäs? fy helvete..vill helst inte slippa ju..men låter inte allt för stabilt att dilla om psykiska problem, vill ju inte att de ska hamna i nån gammal fil där det står nå sånt..
Citera
2005-12-25, 22:41
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
men grejen e ju att jag helst hade vela ha en grym tjänst söderut..men varför kan de inte skicka mig till typ såtenäs? fy helvete..vill helst inte slippa ju..men låter inte allt för stabilt att dilla om psykiska problem, vill ju inte att de ska hamna i nån gammal fil där det står nå sånt..

nä det såklart.
Såtenäs är ju tyvärr nedlagt tror jag, är inte säker.
Men om du inte vill ha den tjänsten men fortfarande vill göra lumpen så borde du nog ta kontakt med dom så snart som möjligt och säga som det är, att du känner dig lurad.
Själv så tror jag nog att din tjänst kan vara ganska krävande eftersom du är befäl vilket betyder att du måste ta mer ansvar än resten.
Och en utbildning i ledarskap är nått som man kan ha användning för i framtiden också
Citera
2005-12-25, 22:48
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
nä det såklart.
Såtenäs är ju tyvärr nedlagt tror jag, är inte säker.
Men om du inte vill ha den tjänsten men fortfarande vill göra lumpen så borde du nog ta kontakt med dom så snart som möjligt och säga som det är, att du känner dig lurad.
Själv så tror jag nog att din tjänst kan vara ganska krävande eftersom du är befäl vilket betyder att du måste ta mer ansvar än resten.
Och en utbildning i ledarskap är nått som man kan ha användning för i framtiden också
okej, men gav de bara som exempel visst men man får ju ta ansvar som gruppbefäl inom roligare områden också...sen e man skolad boxare så gillar träning och krävande fysiska saker..
Citera
2005-12-25, 22:54
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
okej, men gav de bara som exempel visst men man får ju ta ansvar som gruppbefäl inom roligare områden också...sen e man skolad boxare så gillar träning och krävande fysiska saker..

jo men som sagt, ring, maila eller skicka en brevduva till pliktverket så märker du.
berätta gärna hur det gick sen också
Citera
2005-12-25, 22:55
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
jo men som sagt, ring, maila eller skicka en brevduva till pliktverket så märker du.
berätta gärna hur det gick sen också
Jaa tror tamejtusan jag ska göra det, tror jag ringer då jag e en erfaren telesäljare och kan snacka omkull folk..fan vad dom ska få luras av mig, precis som de lurat mig!!
Citera
2005-12-25, 23:04
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Jaa tror tamejtusan jag ska göra det, tror jag ringer då jag e en erfaren telesäljare och kan snacka omkull folk..fan vad dom ska få luras av mig, precis som de lurat mig!!

ok..jag hade hoppats på brevduvan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in