2005-10-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Finns det kvar "renodlade" bevakningssoldater, eller finns det bara bev./insats nuförtiden? Och vad är den huvudsakliga skillnaden?

Vilka är de officiella skillnaderna mellan bassäk och bevaknings?

Bassäk är ett renodlat marinförband (eller iaf var)? och vad jag vet så sysslar/sysslade de inte med nånting som skulle kunna liknas bevakningsoldater.
Citera
2005-10-19, 23:27
Medlem
Att vara vaktsoldat är ungefär som ett dåligt helttidsjobb. Du sitter i vakten och kollar folks legg. Den gemensamma nämnaren hos de vaktsoldater jag träffat är ett stort missnöje över sin utbildning.

Bassäk är nog roligare om det är lumpen du vill göra, dvs mycker skjuta, tung packning, långt att gå, lite mat, lite sömn, kyla etc...
Citera
2005-10-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Lite OT men... Jag kommer ihåg att jag läst att Göran Person satt som vakt under sin tid i lumpen ...konstigt att han inte fick en mer krävande tjänst

Japp han hade en malajtjänst.... som vakt.
Citera
2005-10-20, 01:42
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJfucko
Att vara vaktsoldat är ungefär som ett dåligt helttidsjobb. Du sitter i vakten och kollar folks legg. Den gemensamma nämnaren hos de vaktsoldater jag träffat är ett stort missnöje över sin utbildning.

Beror helt på var. Vakttjänsten på I 19 går till en försvinnande liten del ut på att kolla folks legitimation eller göra inpasseringskontroller.

/feldgrau
Citera
2005-10-20, 09:20
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Beror helt på var. Vakttjänsten på I 19 går till en försvinnande liten del ut på att kolla folks legitimation eller göra inpasseringskontroller.

/feldgrau

Vad gjorde ni resten av tiden då? Jag som trodde vaktsoldater bara kollade på porr, lekte med batongerna och spelade tv-spel hela dagarna.
Citera
2005-10-20, 13:20
Medlem
shadow1s avatar
Gjorde lumpen som första StrilSäk plutonen i sverige på F16, mycket intressant och ska väl liknas mer med flygbasjägare.
Du får ligga ute en hel del i fält och bevakningsoldaterna brukar stå dregla när dom får se alla eldhandvapen man har tillgång till.
Att göra lumpen som bevakningsoldat är helt meninglöst, du kommer bara ångra att du valde det. Bättre o börja jobba på Securitas och få pröjs samtidigt.
Citera
2005-10-20, 13:23
Medlem
petters avatar
Helt rätt, de på bevakning är bara väldigt tjocka och väldigt lata. Enda gången man såg de springa var när det var mat.
Citera
2005-10-20, 14:59
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow1
Gjorde lumpen som första StrilSäk plutonen i sverige på F16, mycket intressant och ska väl liknas mer med flygbasjägare.
Du får ligga ute en hel del i fält och bevakningsoldaterna brukar stå dregla när dom får se alla eldhandvapen man har tillgång till.
Att göra lumpen som bevakningsoldat är helt meninglöst, du kommer bara ångra att du valde det. Bättre o börja jobba på Securitas och få pröjs samtidigt.

Låter ju onekligen mycket mer intressant än bevakning.
Får man fråga vilka vapen det är ni har tillgång till som inte bevakning har?

Kul att så många har svarat föresten, om man ska låta majoriteten tala så verkar ju bassäk kicka bevaknings butt hittills
Citera
2005-10-20, 15:52
Medlem
Engelbreckts avatar
Visst är det ganska slappt att ligga inne som bevakningssoldat och det är inte en tjänst jag rekomenderar, men många av inläggen i den här tråden är totalt överdrivna och saknar propotioner. Vi gjorde mycket mer än att sitta och kolla legitimationer.

Bev.sold har också fys.träning, fältveckor och stridsutbildning. Bev.sold är inga malajer som bara sitter på sina arslen och lökar hela dagarna, åtminstonde inte på mitt regemente. Att vakterna får mycket fritid när de sitter i vakten beror på att de sköter ett heltidsjobb som är förbannad psykande och otacksamt. De behöver koppla av resten av dagen för att klara av det förbannade skitgörat.

Att rondera förråd och åka på inbrottslarm med skyddsväst och skarp beväpning är inte direkt vad jag kallar lökigt. Det är konstigt att alla andra som gör lumpen och är så jävla hårda har ett behov av att hävda sig mot vakter. Låt vakterna var ifred och var glad att de gör skiten så att du slipper. Skarp bevakning är fan inte roligt!
Citera
2005-10-21, 09:04
Medlem
[JonssoN]s avatar
Låg som KSP skytt på Bassäk förband i lule, så kan ge dig lite info:

Bevakning:
Slappt, tråkigt har ifs några + så som: Gratis läsk, gorbys, pan pizza, glass och massa annat så som dvd, PS2 jaddi jaddi jaddi.

Sen hade jag förmånen att ha vänner på bevakning så du kan ju tänka dig hur det var när vi gick ut i fält och dom ser än trött och jävlig medans dom står där och käkar pizza.

SÄK:

Mkt rolig tjänst, rekomenderas inte om du inte är berädd att ge gärnet det är inget att likna vid Bevakning som en del tror.

Du har att välja mellan: Hundförare
, GruppBefä(AK5 slät), Granatstillsatts skytt(AK5 Grt/GRG), KSP skytt (KSP90B)
Citera
2005-10-21, 09:17
Medlem
speedfreeks avatar
det där är ju att vinkla det lite fel.
så är det på en del regementen, andra inte.
k3 som vakt ska vara jobbigare än lv6 t. ex.
låg själv som vakt och är besviken på pliktverket och plutonledningen.
att de sätter folk som inte är fysiskt kapabla till lite strapatser samtidigt som bra killar slipper göra lumpen är ett mysterium för mig. ledningen hade också kunnat köra hårdare. gsu:n var bra men efter det så haltade det lite ibland.
och som engelbreckt sa, det är jävligt jobbigt på sitt sätt.. sitta 7 på kvällen till 7 på morgonen i vaktkuren är rätt slitigt. o sen skarpa transporter o patruller i samhället, mot vilka det faktiskt finns ett riktigt hot.
Citera
2005-10-21, 09:31
Medlem
shadow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Låter ju onekligen mycket mer intressant än bevakning.
Får man fråga vilka vapen det är ni har tillgång till som inte bevakning har?

Kul att så många har svarat föresten, om man ska låta majoriteten tala så verkar ju bassäk kicka bevaknings butt hittills

Som understödsskytt (fd fältarbetsman) Ksp 90 Ksp 58 AK5G, sen får du skjuta Ak4 o kpist o lite smått o gott. Har du tur får du skjuta AG90 beroende på hur vapenkåt ditt befäl är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in