2015-07-12, 17:03
Medlem
Realisten73s avatar
Har en massa mp3 filer med musik som jag samlat på mig genom åren. En kompis ville ta del utav dessa i pappersform. Hur går jag tillväga?

Jag vill alltså få hela mp3 listan med artist och låttitel kopierad till ett word dokument eller liknande som jag sen kan maila eller skriva ut för eget bruk också.
Tar alldeles för lång tid att sitta och skriva av varenda låt i ett word dokument då det handlar om minst 100.000 låtar.

Lite hjälp, tack!
Citera
2015-07-12, 17:08
Medlem
Ondquists avatar
Öppna en kommandoprompt, gå till övergripande MP3-katalogen och skriv följande:

DIR *.MP3 /S > LISTA.TXT

Därefter kan du öppna den skapade textfilen LISTA.TXT i godtyckligt redigeringsprogram (Anteckningar, Wordpad, Word...) och snygga till den om det behövs.
Citera
2015-07-12, 17:10
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Öppna en kommandoprompt, gå till övergripande MP3-katalogen och skriv följande:

DIR *.MP3 /S > LISTA.TXT

Därefter kan du öppna den skapade textfilen LISTA.TXT i godtyckligt redigeringsprogram (Anteckningar, Wordpad, Word...) och snygga till den om det behövs.

Stort tack. Guldstjärna till dig
Citera
2015-07-12, 17:14
Medlem
MrChows avatar
Ligger alla filer i en katalog, ligger alla kataloger i samma i katalog eller ligger de huller om buller på din hårddisk?

starta cmd.exe och kör dir/s/b > c:\mp3.txt i din musik-katalog, borde fungera rätt skapligt. Annars testa dig fram med de olika växlarna dir erbjuder.
Citera
2015-07-12, 17:17
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Stort tack. Guldstjärna till dig
Missa inte mellanslag på korrekta ställen bara, markerat med rött:

DIR _*.MP3_/S_>_LISTA.TXT
Citera
2015-07-18, 00:00
Medlem
Finns ett ypperligt program som heter pir. Det gör allt i en katalog till en textfil samt att det går att ställa in hur djupt den ska söka i underkatalager. Bara googla på pir
Citera
2015-07-18, 07:47
Medlem
morkfromorks avatar
Lite OT men gläder mig att kunskaperna om DOS fortfarande finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in