Citat:
Ursprungligen postat av
Tretrion
Hej,
Har köpt bostad och i samband med köpet fick jag en ränteoffert som jag tackade ja till. Överenskommelsen innebar 1,67 % bundet i 4 år på hela lånebeloppet 1,36 mkr cirka. Min kontaktperson på banken sa att jag skulle bli helkund hos banken först för att ta del av erbjudandet, så jag blev det häromdagen och då skickar hon ut en ny ränteoffert trots att jag redan tackat ja till första.
I den nya offerten har hon delat upp lånet i bottenlån (1,2 mkr) och topplån (160 tkr), hon offererade ny bunden ränta på 1,72 % - 4 år på bottenlånet samt 2,9 % på topplånet.
Blir väldigt irriterad då vi hade en tidigare överenskommelse som hon helt plötsligt ändrar på, varför ska jag helt plötsligt behöva betala 2600 kr mer per år när jag redan tackade ja till det första erbjudandet? Har ju inte skrivit på alla papper än men ska ringa kontaktpersonen imorgon, har jag rätt att kräva de villkor vi först kom överens om?
Det känna som du missförstått något... Var försäljningspriset för bostaden känt vid första offerten?
Uppdelningen är vanlig vid belåning högre än 75% av försäljningsvärdet. Likaså att topplånet har betydligt högre ränta.
Vilken bank pratar vi om?
Det ni gjorde först var möjligen inget lånelöfte? Skrev du på det första avtalet? Gå till en annan bank och hör om de kan ge dig en bättre deal.