2015-07-12, 11:14
Medlem
Ballickers avatar
Hej!

Jag har precis flyttat in i en bostadsrätt och har märkt att det är små svarta fläckar i badrummet, på fogmassan/murbruket/vad-det-nu-heter mellan kakelplattorna. Inget man ser om man inte tittar nära men ändå störigt. Vet inte om det är nåt slags smuts eller om det är mögel, men det har helt klart orsakats av vatten då det bara finns i närheten av duschutrymmet.

Hur får man bort, eller förbättrar, detta på egen hand? Jag vill inte anlita någon och inte heller renovera. Skrapar man hårt med en borste så försvinner lite men tänkte om det finns nåt bra rengöringsmedel eller liknande som biter på sånt.

Det måste inte bli helt kliniskt rent, men jag vill att det ska se bättre ut än det gör nu.
Citera
2015-07-12, 11:36
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Testa och skrubba med en liten skumgummi svamp, det brukar bli hyfsat. använd allrent som funkar på kakel.
Senast redigerad av SS-Panzer-Division 2015-07-12 kl. 11:39.
Citera
2015-07-12, 11:39
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Testa och skrubba med en liten skumgummi svamp, det brukar funka.
Har testat det, och det lossnar men det tar sjukt lång tid. Tänkte om det finns nåt medel som funkar bra mot sånt.
Citera
2015-07-12, 11:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag har också sånt i mina fogar, misstänker såklart mögel och renoveringskostnader på miljarders miljarder
Men så illa är det inte, jag har kakel och fog emellan, givetvis och brukar använda svinto och svinta kaklet i duschen varannan veckan och sen ta en trasa med klorin för att torka av och sen skölja rent. Dödar bakterier och luktar som badhus i några timmar Testa.
Citera
2015-07-12, 11:51
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Har testat det, och det lossnar men det tar sjukt lång tid. Tänkte om det finns nåt medel som funkar bra mot sånt.

Gnid in med ättiksyra eller vitvinsvinäger. Låt det verka en stund upprepa om det behövs och skura med borste sen. Quick-fix finns inte. Det finns dock sätt att förebygga om man ser till att det finns en effektiv ventilation, att man inte lämnar vatten kvar efter bad eller dusch, att man har som vana att torka kaklets kondens.
Citera
2015-07-12, 11:54
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det finns en Mr.Muscle som är anpassad till kakel och badrum du kan prova att köpa en sån o testa.
Citera
2015-07-12, 12:09
Moderator
Tystnads avatar
Mögeltvätt Finns köpa i färghandeln.
Citera
2015-07-12, 12:21
Medlem
Om det är mögel, vilket är troligt om det är små prickar så kan man snygga till det rätt enkelt genom att först försöka ta bort med ett preparat sin heter Mögelbort, det brukar lösa det hela. Om det inte fungerar eller om fogen börjat spricka t.ex. så gör du en grund omfogning. Med en kakelkratsare tar du bort det översta lagret av fog och fogar om, se till att inte skrapa för djupt bara så att du skadar tätlagret. Sedan fogar du om men för att det ska bli ett bra resultat så måste du foga om hela badrummet och det är rätt mycket jobb med det, så börja med att tvätta med Mögelbort, det finns olika märken, men det är det där jag känner till själv.
Citera
2015-07-12, 16:07
Medlem
Oftast är det inte mögel,det är schampo,tvål,hudavlagringar,och tvättas bort med målartvätt..
Citera
2015-07-12, 16:14
Medlem
Vinäger och bakpulver
Citera
2015-07-12, 16:14
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Om det är mögel, vilket är troligt om det är små prickar så kan man snygga till det rätt enkelt genom att först försöka ta bort med ett preparat sin heter Mögelbort, det brukar lösa det hela. Om det inte fungerar eller om fogen börjat spricka t.ex. så gör du en grund omfogning. Med en kakelkratsare tar du bort det översta lagret av fog och fogar om, se till att inte skrapa för djupt bara så att du skadar tätlagret. Sedan fogar du om men för att det ska bli ett bra resultat så måste du foga om hela badrummet och det är rätt mycket jobb med det, så börja med att tvätta med Mögelbort, det finns olika märken, men det är det där jag känner till själv.
Tack för tipset, det ska jag testa! Men en fråga från en total amatör - om det inte är mögel bör det väl inte skada på något vis antar jag? Bara att det inte går bort då?

Det är inga som helst skador på fogarna förutom fläckarna, inga sprickor, ingenting sånt. Det är bara som att själva fogarna är mörkfläckiga.
Citera
2015-07-13, 09:03
Medlem
woofers avatar
Att skrubba sina kakelfogar med allt för sura rengöringsmedel kan luckra upp dom och gör man det ofta så kan fogen börja gröpas ur vilket inte är så snyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in