Citat:
Ursprungligen postat av
bevakasha
Intressant upplägg, om du köper i år så deklarerar du för förlusten först när du säljer tillbaka struken eller den går till förfall och du får tillbaka nominellt belopp, bygger det på att du skjuter upp reavinsten från fastighetsförsäljningen över årsskiftet till samma år som produkten förfaller?
Oklart, därför jag frågar

Jag vet att jag har sett en sån här produkt men vet inte exakt hur den fungerar och behöver därför kolla på det nu när min vän annars får en skattesmäll.
En annan idé jag har är:
1. Person 1 (som sålt hus) köper en aktie med dålig likviditet i, vi säger att kursen är 200 och hen köper 10 000 aktier (dvs. totalt värde 2 miljoner). Samtidigt köper denna person en säljoption på kursen 200, fast detta i ett investeringssparkonto / kapitalförsäkring.
2. Person 2 köper aktierna i ett investeringssparkonto / kapitalförsäkring av Person 1 för kursen 100. Person 1 realiserar då en förlust på 1 miljon. Person 2 har även köpt en säljoption med kurs 200 och kan således göra en garanterad vinst på 1 miljon.
3. Nästa år öppnar person 1 ett ISK / kapitalförsäkring och köper tillbaka aktierna för kursen 100 av person 200 samt utlöser säljoptionen.
Problemet blir ju att det inte går att sälja till "vilket pris som helst" och att hitta en sådan aktie som helt saknar likviditet, och lika svårt lär det vara att köpa en säljoption. Men i breda drag borde det gå att göra något liknande mellan 2 personer...