2015-07-11, 21:33
Medlem
FrankBucks avatar
Vet inte vad dessa typer av "strukturerade produkter" kallas men de är byggda på ett sådant sätt att de realiserar en förlust direkt efter man har köpt dem för att sedan stiga i värde. En vän har sålt ett hus och skulle behöva ett förlustavdrag. Är det någon som vet vad denna produkt kallas? Diskutera gärna andra sätt att få kapitalförluster utan att man förlorar pengar på riktigt (flummig formulering, hoppas ni förstår)
Citera
2015-07-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Vet inte vad dessa typer av "strukturerade produkter" kallas men de är byggda på ett sådant sätt att de realiserar en förlust direkt efter man har köpt dem för att sedan stiga i värde. En vän har sålt ett hus och skulle behöva ett förlustavdrag. Är det någon som vet vad denna produkt kallas? Diskutera gärna andra sätt att få kapitalförluster utan att man förlorar pengar på riktigt (flummig formulering, hoppas ni förstår)

Det går i princip att bygga strukar med allt möjligt som underliggande. Den här har jag aldrig hört talas om dock, en struk har ju en löptid och eventuell vinst/förlust realiseras först när den löper ut och förfaller.
Citera
2015-07-11, 22:08
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Det går i princip att bygga strukar med allt möjligt som underliggande. Den här har jag aldrig hört talas om dock, en struk har ju en löptid och eventuell vinst/förlust realiseras först när den löper ut och förfaller.

Har för mig att det var någon form av obligation som man köpte till överkurs för att sedan ha en årlig avräkning eller någonting. Produkten är bara till för att kunna skapa förluster för skattekvittningar.
Citera
2015-07-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Har för mig att det var någon form av obligation som man köpte till överkurs för att sedan ha en årlig avräkning eller någonting. Produkten är bara till för att kunna skapa förluster för skattekvittningar.

Intressant upplägg, om du köper i år så deklarerar du för förlusten först när du säljer tillbaka struken eller den går till förfall och du får tillbaka nominellt belopp, bygger det på att du skjuter upp reavinsten från fastighetsförsäljningen över årsskiftet till samma år som produkten förfaller?
Citera
2015-07-11, 22:26
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Intressant upplägg, om du köper i år så deklarerar du för förlusten först när du säljer tillbaka struken eller den går till förfall och du får tillbaka nominellt belopp, bygger det på att du skjuter upp reavinsten från fastighetsförsäljningen över årsskiftet till samma år som produkten förfaller?

Oklart, därför jag frågar Jag vet att jag har sett en sån här produkt men vet inte exakt hur den fungerar och behöver därför kolla på det nu när min vän annars får en skattesmäll.

En annan idé jag har är:

1. Person 1 (som sålt hus) köper en aktie med dålig likviditet i, vi säger att kursen är 200 och hen köper 10 000 aktier (dvs. totalt värde 2 miljoner). Samtidigt köper denna person en säljoption på kursen 200, fast detta i ett investeringssparkonto / kapitalförsäkring.

2. Person 2 köper aktierna i ett investeringssparkonto / kapitalförsäkring av Person 1 för kursen 100. Person 1 realiserar då en förlust på 1 miljon. Person 2 har även köpt en säljoption med kurs 200 och kan således göra en garanterad vinst på 1 miljon.

3. Nästa år öppnar person 1 ett ISK / kapitalförsäkring och köper tillbaka aktierna för kursen 100 av person 200 samt utlöser säljoptionen.

Problemet blir ju att det inte går att sälja till "vilket pris som helst" och att hitta en sådan aktie som helt saknar likviditet, och lika svårt lär det vara att köpa en säljoption. Men i breda drag borde det gå att göra något liknande mellan 2 personer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in