2015-07-11, 15:05
Medlem
Hej,

Jag är ganska ny på Avanza där jag har ett ISK som jag nyligen skapat för att börja spara (klumpsumma + månadssparande). Jag har redan en ekonomisk buffert på sparkonto och fonder på annat håll, och pengar jag sätter in på Avanza i mina aktier är tänkta som ett långsiktigt sparande för att bygga ett stort kapital, sett över en längre tid då (5-10 år).

Det jag vill veta är vilka olika metoder för att värdera aktier som fungerar bäst, och vad för sorts sparare och person man ska vara för de olika typerna. Bör man fokusera på en viss typ av metod när man investerar, självklart med undantag, eller bör man använda sig av alla metoder tillsammans och på något sätt utgå får ett medelvärde? Jag kollade lite videos på youtube där många håller på med TA och såg en kille som förespråkade Elliott Wave och att det är en bra princip för att lära sig hur vågor fungerar - i syfte att lättare förstå marknaden - och på sikt då bli en duktig aktiehandlare.

Samtidigt läser jag en bok för tillfället som snackar mycket om FA, i synnerhet olika nyckeltal så som p/e-talet, p/s-talet och PEG. Min fråga är alltså vad man ska "förlita" sig på? Det finns naturligtvis ingen formel för framgång, och mycket som sker på börsen - om inte allt - är ju faktiskt slump och mänskligt flockbeteende. Men jag söker någon sorts tumregel att utgå ifrån. Hur ska man tolka all denna information? Och är det värt att skaffa flashiga program och indikationer eller räcker det med ett konto på Avanza för att lyckas?
Citera
2015-07-12, 11:13
Medlem
Med din tidshorisont tycker jag inte du skall bry dig speciellt mycket om TA, du skall investera i bra bolag med bra utdelningar som det dessutom är goda chanser att de höjs. Givetvis är det bra att inte köpa på "toppen" men ett bra sätt att undvika det är att sprida ut köpen. En bra blogg att inspireras och lära sig av är denna: http://petrusko.blogspot.se/
Att återinvestera utdelningar i vart fall till en början kan vara bra sätt att ytterligare bygga upp kapitalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in